علمی و پزشکی

درخشش نام ۶۵ مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه‌های برتر جهان

به گزارش شفاف، محمد حسن زاده، رئیس ایراندوک گفت: 65 موسسه ایران در رتبه بندی سال 2023 “موسسه آموزش عالی تایمز” در بین دانشگاه های جهان قرار گرفتند. علوم پزشکی، علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی مازندران در صدر دانشگاه های ایران قرار دارند و در بین کشورهایی که بیش از 50 نماینده در این رتبه بندی دارند، از رده 351 تا 400، ایران در جایگاه ششم قرار دارد. ویژگی های جالب این رتبه بندی

به گزارش پژوهشکده علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرندج)، استاد علوم اطلاعات و معرفت شناسی اعلام کرد: بر اساس این گزارش، دانشگاه های «علوم پزشکی گلستان»، «علوم پزشکی کردستان»، «علوم پزشکی مازندران» در رتبه های اول قرار دارند. رتبه اول کشوری 400-351 و جهانی است. جایگاه دو دانشگاه ایرانی به عنوان «خبرنگار» گزارش شده است. مؤسسات «گزارشگر» رتبه‌بندی جهانی مؤسساتی هستند که داده‌های خود را به مؤسسات آموزش عالی تایمز ارسال کرده‌اند، اما حداقل‌های لازم برای کسب رتبه‌بندی جهانی را ندارند.

رئیس ایراندک افزود: ایران از نظر تعداد دانشگاه‌های وارد شده در این رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۳ پس از ژاپن، چین و هند چهارمین کشور آسیایی است. در مجموع، این فهرست شامل نام 1799 موسسه از 104 کشور مختلف جهان است. در خاورمیانه، ترکیه و ایران بیشترین سهم را دارند. این در حالی است که قاره آسیا با ۶۶۹ دانشگاه بیشترین نماینده را در این رتبه بندی دارد. در رتبه‌بندی سال گذشته این نظام رتبه‌بندی، ۵۸ مؤسسه ایران جزو بهترین مؤسسات جهان بودند. بررسی روند سالانه حضور دانشگاه‌های ایران نشان داد که از یک دانشگاه در ویرایش 2012 به 65 دانشگاه در نسخه 2023 افزایش پیوسته است.

هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد اعلام کرد: روند سالانه حضور موسسات ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های “موسسه آموزش عالی تایمز” همواره افزایش یافته و در سال 2023 به 65 موسسه آموزشی رسیده است. اما باید توجه داشت که تعداد مؤسسات آموزش عالی «انستیتوی آموزش عالی تایمز» نیز سال به سال افزایش یافته است. به عنوان مثال، در نسخه 2022 این سیستم رتبه بندی، 1662 موسسه از کشورهای مختلف رتبه بندی شده اند.

به گفته حسن زاده، مؤسسات پیشرو جهان در پنج رشته تحصیلی (با وزن 30 درصد)، دیدگاه جهانی (با وزن 7.5 درصد) و پژوهش (با وزن 30 درصد) در «تایمز» قرار گرفتند. رتبه بندی جهانی آموزش عالی ٪، مظنه (با وزن 30٪) و درآمد صنعت (با وزن 2.5٪)؛ بر اساس 13 معیار کمی ارزیابی می شود.

رتبه بندی امسال بر اساس 15.5 میلیون مقاله علمی، 121 میلیون استناد، سؤالات 40 هزار متخصص آموزش عالی در سراسر جهان و تجزیه و تحلیل داده های ارائه شده توسط دانشگاه ها تهیه شده است. بر اساس نسخه 2023 سیستم رتبه بندی “موسسه آموزش عالی تایمز”، “دانشگاه آکسفورد” در جهان پیشرو است و “دانشگاه هاروارد”، “دانشگاه کمبریج”، “دانشگاه استنفورد”، “موسسه فناوری ماساچوست”، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، دانشگاه ییل و امپریال کالج لندن در جایگاه های دوم و دهم قرار دارند.

محمدحسن زاده افزود: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرندج) با ایجاد و به روز رسانی ابزارهای حرفه ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری و نوآوری کشور، تلاش می کند تا سیاست گذاران را برای برنامه ریزی صحیح و مؤثر در حوزه های مرتبط با مأموریت های خود یاری دهد. این گزارش همچنین انتشارات سامانه جهانی علم، فناوری و نوآوری ایران (NEMA) است که 90 شاخص مختلف از 55 موسسه جهانی در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری را رصد و گزارش می‌دهد و در نما در دسترس است. IRANDOC.AC .IR در دسترس همگان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان