عمومی

خیزش دوباره کرونا – ایران تودی

اگرچه شروع موج هفتم برای ما ایرانی‌هایی که درد امواج تاج را تجربه کرده‌ایم ناامیدکننده است، اما تشکیل یا نشدن این موج تنها به رفتار خودمان بستگی دارد.

به گزارش ایران تودی مربا او نوشت: «به روزهای وحشتناک زندگی با کرونا برمی گردیم. به روزهای التهاب که تخت خالی یا درازکشیدن در چند متری اورژانس یک مرکز درمانی و دریافت اکسیژن از دستگاه فقط با معجزه پیدا می شود. به آن روزهایی که بیماری چند نفر را از اکثر خانه‌ها می‌برد و یکی از آن‌ها را بی‌بازگشت به دنیا می‌فرستاد. در شش موج قبلی، کرونا به همه ما ثابت کرد که این شوخی نیست و انگشت شست را بالا داد. محال است کسی روز به روز آن مرگ و میرهای سه رقمی و ابتلای پنج رقمی را فراموش کند، اما مدتی است که جامعه آنقدر نسبت به این بیماری بی تفاوت بوده که بیم تکرار گذشته وجود دارد. آمارها شاهدان عینی واقعی هستند و چند هفته است که به آرامی در حال افزایش هستند، هم آمار مرگ و میر و هم آمار بیماران و بستری شدن روزانه. این روزها کارشناسان در حالت تدافعی هستند و از مردم می خواهند که کرونا را جدی بگیرند، زیرا در غیر این صورت این ویروس این توانایی را دارد که دوباره به ما سیلی بزند.

کمتر از یک هفته از دکتر مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا، جمله ویژه ای نگذشته است. او گفت که وقتی جمعیت زیادی را بدون ماسک دیدم وحشت کردم و ادامه این روند را وحشتناک می‌دانستم. البته خداحافظی زودهنگام مردم با ماسک تنها موضوعی نیست که به چشم یک متخصص می آید، بخش بزرگی از مردم هفته ها است که ماسک را به عنوان موثرترین وسیله محافظت شخصی در برابر کرونا کنار گذاشته اند. دیروز یک متخصص عفونی و یکی دیگر از اعضای کمیته مقابله با کرونا به نام دکتر مسعود مردانی از ما پرسید که آیا می دانیم درصد ماسک زدن ایرانی ها به 10 درصد کاهش یافته است.

همه تنظیمات بالاست

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور این روزها شلوغ هستند و پس از مدت کوتاهی تعطیلی و نیمه تعطیلی بخش‌های کرونا، همچنان این ویروس در حال تلفات است.

دکتر مردانی در گفت و گو با جام جم و بر اساس مشاهدات میدانی این موضوع را تایید می کند و می گوید: متاسفانه از هفته گذشته موارد ابتلا به بیماری جدید افزایش یافته است. به این ترتیب تعداد درخواست‌های سرپایی و بیماران نیازمند بستری افزایش یافته و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های ویژه نیز از هفته گذشته افزایش یافته است.

از او درباره شایع‌ترین علائمی که بیماران تجربه می‌کنند می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: بیشتر مراجعین با علائمی شبیه سرماخوردگی مراجعه می‌کنند، اما برخی از افراد علائم شدیدی از جمله گلودرد شدید دارند. به طوری که احساس کنند گلویشان پر از چرک و عفونت است. اگرچه اینطور نیست. همچنین برخی بیماران با گوش درد، تب، بدن درد، لرز، ضعف و بی حالی و برخی نیز اسهال، استفراغ و علائم گوارشی دارند که همگی مربوط به عفونت با زیرشاخه BA5 آمیکرون است. به گفته دکتر مینو محرز، این سویه در حال حاضر در آمریکا و اروپا رایج است و در حالی که خیلی کشنده نیست، سرعت انتشار و عفونت بسیار بالاست و در نتیجه گروه های پرخطر بستری و حتی مرگ را به دنبال دارد.

افراد باید دوز سوم و چهارم را تزریق کنند

مردم کشور ماسک را که مهم‌ترین ابزار حفاظتی در مبارزه با ویروس کرونا است، کنار گذاشته‌اند. با توجه به تکمیل واکسیناسیون، در حال حاضر هیچ علاقه ای در جامعه وجود ندارد، در حالی که دریافت واکسن کرونا، پوشیدن ماسک و رعایت استانداردهای بهداشتی همچنان تنها راه محافظت از خود است.

دکتر مسعود مردانی نیز بر تجویز دوزهای یادآور و حتی نوبت چهارم واکسن اصرار دارد. وی به جام جم می گوید: واکسیناسیون برای جلوگیری از موج هفتم کرونا بسیار مفید است. بنابراین افرادی که واکسن را دریافت نکرده اند باید تزریق شوند و کسانی که دو نوبت واکسن دریافت کرده اند و شش ماه از آخرین تزریق گذشته است باید نوبت سوم واکسن را دریافت کنند. حتی بر اساس بخشنامه‌های وزارت بهداشت، فارغ از سن و سال و داشتن یا نداشتن بیماری‌های مهم، به تمامی افرادی که تاکنون سه نوبت واکسن دریافت کرده‌اند، باید نوبت چهارم را در اسرع وقت تزریق کنند. دیروز بهرام عین اللهی وزیر بهداشت نیز با تاکید بر این موضوع اظهار داشت: افراد بالای 13 سال باید واکسینه شوند چرا که در روزها و ماه های آینده اتفاقاتی مانند بازگشت زائران و جشن های عید را داریم. محرم و بازگشایی مدارس ممکن است باعث افزایش گردش این ویروس شود

آیا موج هفتم تاج ها وجود خواهد داشت؟

اگرچه شروع موج هفتم برای ما ایرانی‌هایی که درد امواج تاج را تجربه کرده‌ایم ناامیدکننده است، اما تشکیل یا نشدن این موج تنها به رفتار خودمان بستگی دارد. دکتر مردانی تاکید می کند که اگر مردم به عدم استفاده از ماسک، حضور در اجتماعات، شرکت در مراسم ختم و عروسی، رفتن به فضاهای بسته و سفر بدون توجه به واکسیناسیون ادامه دهند، این شکل گیری موج جدیدی نیست. دور

انتهای پیام