عمومی

خودکفایی غذایی با اراضی آنسوی مرزها/کشت فراسرزمینی در حد شعار است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

راخبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – اعظم محبی: با کاهش بارندگی و کاهش منابع در سال های اخیر زمین اغتشاش در کشور در باره کشت محصولات کشاورزی افزایش یافته و امنیت غذایی کشور را به خطر انداخته است.

یکی سیاست برای حل این مشکل، دولت در حال انجام «کشاورزی خارج از محل» است تا با کشت و واردات محصولات کشاورزی در کشورهای همسایه ضمن حفظ منابع، نیاز کشور را تامین کند.

رشد جمعیت و نیاز به دست جستجو کردن خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و استراتژیک، اعمال تحریم ها و محدودیت های تجاری نیاز به تمرکز بر کشت فراسرزمینی را افزایش داده است و باید سازوکارهای مناسبی برای اجرای آن اندیشیده شود.

استان گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر وسعت در زمره استان های کشاورزی کشور به شمار می رود و در بهترین حالت تنها یک پنجم خاک آن زیر کشت محصولات متنوع است.

در حال حاضر وضعیت آبی گلستان با کمتر از 10 درصد ذخایر سدهای این استان نامطلوب است بنابراین باید به سمت استفاده از فرصت های سایر کشورها حرکت کرد.

در سال های اخیر، کشت خارجی بارها توسط مقامات مطرح شده است ولی در عمل کار جدی برای این امر انجام نشده است.

یکی از کشورهایی که قادر به اجرای این طرح است، قزاقستان است که هم منابع آبی و هم زمینی خوبی دارد و در سال های اخیر روابط سیاسی خود را با این کشور بهبود بخشیده است. علی محمد زنگنه استاندار گلستان در دیدار با سفیر قزاقستان در ایران بر این موضوع تاکید کرد. تلاش برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی توسعه گردشگری یکی از رویکردهای اصلی گلستان برای تقویت روابط با قزاقستان است و از همه فرصت ها در این زمینه استفاده خواهیم کرد..

شعار خودکفایی غذایی/کشاورزی خارج از محل با زمین هایی که از مرزها عبور می کنند، است

بازگشت محصول مشکل کشت فراسرزمینی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: مدیران کشاورزی کشور به دنبال اجرای کشت در خارج از مرزها هستند تا از فرصت های کشورهای دارای منابع آبی و زمین های حاصلخیز کشاورزی استفاده کنند. .

امیر یوسف افزود: ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد و با تخریب رودخانه ها و استفاده بی رویه از منابع زیرزمینی باید به سمت کشت خارج از زمین حرکت کرد.

روابط دیپلماتیک منسجم و تداوم اجرای کشت فراسرزمینی نقش دارد وی گفت: برخی از کشورهای همسایه ایران به عنوان مثال قزاقستان فرصت های خوبی برای این طرح دارند که باید با تامین زیرساخت ها از آن استفاده کرد.

یوسف افزود: جلسات متعددی در وزارت کشور برگزار شد و به چند کشور جدید از جمله کشورهای آفریقایی و اروپای شرقی پیشنهاد کشت فراسرزمینی داده شد و کشورهایی مانند رومانی، بلغارستان و صربستان برای سرمایه گذاری در این کشورها اعلام آمادگی کردند. کشورها..

نماینده بخش خصوصی در ستاد ایمنی مواد غذایی کشور گفت: مانند برخی محصولات برنجپنج برابر گندم و پنبه منابع آب را مصرف می کند و علاوه بر این، کشت این محصول تنها به چند ایالت محدود می شود، بنابراین ممکن است مجبور شویم از پتانسیل کشورهای دیگر استفاده کنیم.

وی افزود: در آلماتی قزاقستان تجربیاتی داشتیم ولی یکی از مهم ترین مشکلات، بازگشت و ترانزیت محصول به کشور است، در غیر این صورت اجرای این طرح هیچ سودی برای کشور نخواهد داشت.

یوسفی گفت: همه ابعاد کشاورزی خارج از محل با کمک بخش خصوصی و دولتی باید مورد توجه و تصمیم گیری مناسب قرار گیرد تا اجرای آن موجب ترغیب دیگران به سرمایه گذاری شود.

شعار خودکفایی غذایی/کشاورزی خارج از محل با زمین هایی که از مرزها عبور می کنند، است

ناشناخته های کشت فرازمینی

رئیس اتاق بازرگانی گرگان نیز به خبرنگار آنلاین گفت: کشاورزی فراسرزمینی چطور؟ دلیل سازگاری و تداوم این موضوع از طریق روابط دیپلماتیک بین کشورها قابل اجرا است

علی محمد چوپانی افزود: دولت باید با سایر کشورهای متمایل به کشت خارج از محل تفاهم نامه امضا کند و از سرمایه حمایت کند. انتقال خودکفایی در کشور مقابل

وی گفت: متأسفانه در این زمینه سطوح دیپلماسی ما ضعیف ما توانسته ایم در کشورهای دیگر تفاهم نامه یا پروتکل امضا کنیم و نتوانسته ایم.

چوپانی افزود: حمایت دولت در کشاورزی فراسرزمینی ضروری است زیرا اگر کشور مقابل به هر دلیلی تعهد خود را زیر پا بگذارد، ویزا یا تسهیلات دیگری اعطا نکند، دولت می تواند از سرمایه گذار خود حمایت کند.

وی افزود: امکان بازگشت محصول نیز وجود داشته باشد اما این مسائل یکی از مجهولات کشت فراسرزمینی است.

چوپانی تصریح کرد: دولت باید برای تامین مواد غذایی مورد نیاز سرمایه گذاران، امکانات و تجهیزاتی را در نظر بگیرد.

وی گفت: قزاقستان سرزمین پهناوری است و روسیه، استرالیا، کانادا و آفریقا بستر لازم برای این کار را دارند.

چوپانی بیان کرد: با توجه به اینکه کشاورزی در این کشورها از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است، بنابراین باید تجهیزات و ماشین آلات لازم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و دولت از آنها حمایت کند، اما دستورالعمل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

شعار خودکفایی زمین برون مرزی/کشاورزی خارج از محل است

حمایت از سرمایه گذاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان به خبرنگار آنلاین گفت: کشاورزی فراسرزمینی یک اداره مستقل در وزارت جهاد است و دولت فعلی در این زمینه گام های بلندی برداشته است.

محمد برزالی افزود: کشاورزی خارجی مزیت های زیادی دارد که از آن جمله می توان به صادرات خدمات فنی و مهندسی از کشور و استان، اشتغال، حفاظت از منابع آب و … اشاره کرد.

وی بیان کرد: یکی از اولویت ها در کشت فراسرزمینی ذرت، جو، گندم، سویا و … است که می تواند به واردات آب مجازی به کشور کمک کند. کشت.

برزالی گفت: همچنین برای بخش خصوصی در گلستان با دولت ها و سفارتخانه ها، اخذ ویزا و مشاوره حقوقی و … هماهنگ می کنیم. به آنها گفتیم که می توانیم در کارشان به آنها کمک کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: همچنین بسته به شرایط و اقلیم کشور از مسائل فنی و مهندسی و پشتیبانی و انواع ارقام، روش کاشت، تحویل ماشین آلات و … استفاده می شود. برای آنها انجام می شود.

وی گفت: اگر شخص یا اشخاص حقوقی در این زمینه به ما مراجعه کنند و بخواهند فعالیت کنند، در این زمینه به آنها کمک خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار آنلاین، کاهش مناطق کشاورزی و افزایش جمعیت با توجه به خشکسالی گسترده و تداوم تغییرات اقلیمی ضروری است و موضوع کشاورزی خارج از قلمرو به طور ویژه در دستور کار دولت مردان قرار گرفته و بخشی از آن است. مشکلات تامین مواد غذایی کشور با حمایت بخش خصوصی انجام شود