علمی و پزشکی

خواص و فواید شگفت‌انگیز “عسل” برای درمان بیماری‌ها!/ درمان خانگی مشکلات پوست و مو با “عسل”

به گزارش شفاف، از خواص و فواید عسل در درمان و کنترل بیماری های پوست و مو، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های معده و روده، بیماری های دستگاه گوارش به طور کلی و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود.

حدود 320 نوع مختلف عسل وجود دارد که از نظر رنگ، بو و طعم متفاوت هستند.

چه موادی در عسل وجود دارد؟

عسل حاوی قند بیشتری و همچنین ترکیبی از اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی، آهن، روی و آنتی اکسیدان ها است.

عسل همچنین به عنوان یک عامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد باکتری استفاده می شود.

یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کیلو کالری انرژی، 17 گرم کربوهیدرات و 17 گرم قند است.

خواص عسل چیست؟

مردم معمولاً از عسل برای درمان سرفه و به صورت موضعی برای درمان سوختگی و التیام زخم ها استفاده می کنند. همچنین از عسل در درمان، کنترل یا پیشگیری از بیماری های پوست و مو، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های دستگاه گوارش و برخی بیماری های دیگر استفاده می شود.

تاثیر عسل بر بیماری های قلبی عروقی

آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. طبق یک مطالعه، عسل می تواند به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون و تنظیم ضربان قلب کمک کند که همه اینها می تواند عملکرد و سلامت قلب را بهبود بخشد.

درمان سرفه با عسل

تحقیقات نشان می دهد که عسل می تواند به عنوان یک سرکوب کننده سرفه برای برخی از افراد مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و سرفه های شدید شبانه عمل کند.

تاثیر عسل بر بیماری های دستگاه گوارش

شواهد نشان می دهد که عسل می تواند به تسکین بیماری های گوارشی مانند اسهال مرتبط با التهاب دستگاه گوارش کمک کند.

تاثیر عسل بر اعصاب

مطالعات نشان می دهد که عسل ممکن است دارای خواص ضد افسردگی، ضد تشنج و ضد اضطراب باشد. در برخی از مطالعات، عسل به جلوگیری از کاهش حافظه کمک می کند.

استفاده محلی از عسل برای درمان زخم ها

مطالعات نشان داده است که استفاده موضعی از عسل باعث بهبود زخم ها به خصوص در سوختگی ها می شود.

بررسی 26 مطالعه در مورد مراقبت از زخم نشان داد که عسل در بهبود سوختگی های جزئی و زخم هایی که پس از جراحی عفونی می شوند، موثر است.

اثر ضد التهابی عسل

عسل حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از بدن در برابر التهاب محافظت کند. التهاب می تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، سرطان و بیماری های خود ایمنی شود.

در یک مطالعه، دو قاشق چایخوری عسل برای تسکین سرفه شبانه در کودکان و کمک به خواب بهتر آنها ثابت شد. با این حال، پزشکان عسل را برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی کنند.

عسل ضد پیری است

عسل باعث سلامت پوست و ضد پیری می شود. عسل بهترین مرطوب کننده طبیعی مخصوصا برای پوست های خشک است.

استفاده از عسل روی لب ها به درمان ترک خوردگی لب در زمستان کمک می کند.

عسل خاصیت ضد سرطانی و ضد توموری دارد. همچنین یک سم زدایی منحصر به فرد است و می تواند با کاهش سطح کلسترول خون، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونا ویروس را کاهش دهد. همچنین قلب را تقویت می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

آیا مصرف عسل باعث پوسیدگی دندان می شود؟

این غذا اگرچه بسیار شیرین است اما به دندان ها آسیبی نمی رساند و باعث سلامت لثه ها و سفید شدن دندان ها می شود.

دیابتی ها عسل بخورند یا شکر؟

وقتی صحبت از مدیریت قند خون می شود، عسل مزایای بیشتری نسبت به قند معمولی دارد. البته این بدان معنا نیست که می توان در مصرف این ماده غذایی افراط کرد.

در حالی که عسل ممکن است سطح قند خون شما را نیز افزایش دهد، آنتی اکسیدان های موجود در آن از سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 محافظت می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف روزانه و متوسط ​​عسل می تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

سلامتی و شفا، تغذیه سالم، طب سنتی، عسل،

درمان زخم پای دیابتی با عسل

عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم پای دیابتی است. زخم پای دیابتی می تواند منجر به قطع عضو شود. محققان بر این باورند که قدرت شفابخش عسل به دلیل اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است.

با عسل لاغر شوید

اگر از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل پیروی می کنید؛ عسل همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند. متخصصان تغذیه خوردن یک قاشق عسل را قبل از خواب توصیه می کنند. همچنین می توانید مقداری عسل را با آب گرم صبح زود با معده خالی مصرف کنید. مصرف آن در اول صبح به افزایش متابولیسم کمک می کند که به نوبه خود به کاهش وزن سریعتر کمک می کند.

با مصرف عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

عسل حاوی آنتی اکسیدان است و مصرف روزانه آن می تواند در دراز مدت در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد و از این رو عسل به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود.

جایگاه عسل در طب سنتی

در طب سنتی عسل جزء مواد غذایی فرآوری شده طبقه بندی می شود و طبع آن گرم و خشک است.

از گذشته های دور، عسل به عنوان یک داروی موثر مطرح بوده و به طور سنتی در بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. مصریان، چینی ها، رومی ها و یونانیان باستان از عسل برای التیام زخم ها و ناراحتی های معده استفاده می کردند. حدود 2000 سال قبل از کشف باکتری از عسل برای درمان زخم های عفونی استفاده می شد.

سم درمانی

زهر درمانی یا BVT استفاده درمانی از زهر زنبور عسل است. این باور قوی وجود دارد که در درمان برخی بیماری ها مانند آرتریت، نقرس و برخی عفونت ها موثر است.


درمان های خانگی سنتی با عسل

درمان اگزما با عسل

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. مبتلایان به اگزما می توانند مخلوطی از عسل خام و روغن زیتون را روی پوست بمالند تا از شر این مشکل خلاص شوند.

فواید عسل برای شوره سر

عسل همچنین یکی از بهترین درمان های خانگی برای شوره سر است. این نه تنها موهای خشک را تغذیه می کند بلکه موهایی صاف و نرم به شما می دهد.

برای درمان حفره دهان در کودکان بالای یک سال می توانید یک قاشق عسل یا عسل مخلوط با آب لیمو به کودک خود بدهید.

فواید عسل برای ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از عسل و اسطوخودوس استفاده کنید. برای تهیه این ماسک مو باید دو قاشق غذاخوری عسل را با مقدار مساوی روغن گیاهی مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. این ماسک مو را به مدت 15 دقیقه بگذارید و سپس قبل از شامپو بشویید.

درمان بی خوابی با عسل

برای آرامش و خواب، یک قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان شیر گرم یا دو قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان چای بابونه اضافه کنید.

ماسک صورت عسل و خیار

دو قاشق عسل را با دو قاشق آب خیار مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه روی صورت خود نگه دارید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. این ماسک رطوبت و طراوت پوست شما را افزایش می دهد.


خواص موم زنبور عسل

موم زنبور عسل محصولی است که از کندوهای زنبور عسل تهیه می شود. موم زنبور عسل برای کلسترول بالا، درد و عفونت های قارچی پوست استفاده می شود.

موم زنبور عسل به دلیل خواص محافظتی و آبگریز آن در کرم های ضد آفتاب، محصولات بهداشتی کودک و برخی از لوازم آرایشی استفاده می شود. همچنین از موم زنبور عسل در صنایع غذایی به عنوان افزودنی یا برای بسته بندی برخی محصولات استفاده می شود.

سلامتی و شفا، تغذیه سالم، طب سنتی، عسل،

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت 12 ساعت در ناحیه ملتهب مقعد، درد و خارش ناشی از زخم مقعد را کاهش می دهد.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت 12 ساعت روی هموروئید درد، خونریزی و خارش ناشی از بواسیر را کاهش می دهد.


ویژگی های عسل در روایات و روایات

عسل در سوره های مختلف قرآن ذکر شده است. آیات 68 و 69 سوره نحل می فرماید: «خداوند به زنبور عسل وحی کرد که بر کوه و درخت و بام بلند و سپس بر انواع میوه های شیرین (و حلاوت و شهد گل های خوشبو) نخورید. . ) و پروردگارت را با طاعت به نماز هدایت کن، آن گاه از آن شربت شیرین به رنگهای گوناگون بیرون می آید که در آن شفای مردم است. در این امر برای اهل تفکر عبرت (از قدرت خدا) است».

در روایات به مصرف عسل توجه زیادی شده است.

از حضرت علی (ع) نقل شده است که عسل داروی هر بیماری است و هیچ بیماری در آن نیست. خلط را کاهش می دهد و قلب را جلا می دهد. «مکارم الاخلاق» جلد 1 صفحه 399.

در حدیثی از امام رضا (علیه السلام) آمده است: کسی که می خواهد در زمستان از سرما دوری کند، سه قطره شهد (عسل) بخورد. بحارالانوار، جلد 62، صفحه 324.

پیامبر اسلام (ص) نیز می فرماید: «عسل شفابخش است».

منبع: ایران تودی