اقتصادی

خبر خوش دولت برای افراد فاقد سهام عدالت/ چه کسانی سهام می‌گیرند؟

به گزارش خبرگزاری «ایران تودی»، هیات وزیران به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه صبح امروز خود با وزارت اقتصاد و دارایی متعهد شد باقیمانده سهام بانک های صادرات، ملت و تجارت متعلق به بانک ها را واگذار کند. به دولت و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شرکت مخابرات ایران و صنعت پتروشیمی خلیج فارس نسبت به واگذاری مستقیم سهام به غیر سهامداران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور اقدام نمایند.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، میزان سهام واگذار شده به هر یک از ذینفعان حداکثر معادل 100 میلیون ریال با 50 درصد تخفیف در اقساط سالانه برای مدت 10 سال است. همچنین مشمولین این تصویب نامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد و مسئولیت احراز عدم تخصیص سهام آنها (در مرحله واگذاری 1385) بر عهده سازمان خصوصی سازی می باشد.

همچنین سازمان خصوصی سازی موظف است از طریق سازمان بورس و تسویه سهام، سهام را به کد سهامی هر ذینفع منتقل کند.

سهام واگذار شده تا پایان مهلت پرداخت اقساط در تعهد سازمان خصوصی سازی خواهد بود و انتشار سهام مذکور پس از پرداخت کامل اقساط به صورت مرحله ای (به نسبت مساوی طی 3 سال) انجام خواهد شد. همچنین پس از پایان سال پنجم، سهامداران می توانند نسبت به تسویه زودهنگام اقدام و سهام خود را آزاد کنند.

قیمت سهام موضوع این مصوبه بر اساس میانگین قیمت پایانی سهام هر شرکت از اولین روز کاری سال جاری تا تاریخ ابلاغ/وصول این تاییدیه توسط هیات واگذاری تعیین می‌شود. نشست هیئت مدیره در حال خروج در صورت عدم وجود سهام کافی برای واگذاری تا سقف ریالی تعیین شده برای هر نفر، سازمان خصوصی سازی موظف است کسری سهم را از باقیمانده سهام دولت در شرکت های موضوع این تصمیم پوشش دهد.

لازم به ذکر است، تخصیص سهام طبق این تاییدیه بر اساس قرارداد الکترونیکی منعقده بین سازمان خصوصی سازی و شخص حقیقی انجام خواهد شد. همچنین تحویل سهام تصمیم‌گیری شده خارج از ساعات معاملاتی و خارج از بورس خواهد بود و کلیه کارمزدها، هزینه‌های نقل و انتقال و تایید سهام موضوع این تصمیم به عهده انتقال‌دهنده خواهد بود. از پرداخت مالیات این سهام معاف است.

223225