فرهنگ و هنر

جوانک هنوز بر تخت پادشاهی‌اش می‌تازد …

تاج ها و اعتصاب ها راه را برای برخی افراد هموار كرد و در نتیجه باعث تخریب اماكن باستانی و نه غنی سازی امروز شد. از جوانی که خود را به عنوان نخبه باستان شناسی در فضای مجازی معرفی می کند و کار او تهدید به اعتراض به فعالیت های غیرقانونی باستان شناسان است ، تا افرادی که در اینستاگرام تبلیغات فلزیاب و گنج یاب را تبلیغ می کنند!

به گزارش ایران تودی ، آنها می خواهند صد سال را در یک شب طی کنند ، اما اشتباهات بیشتری نسبت به یافتن راهی با قوانین و مقررات بازار کار دارند ، که قول ها و انتصاباتی که وی برای این جوانان و صفحات اینستاگرام انجام داده است این را نشان می دهد. اسیر و سرانجام در هیچ جایی به دنبال پول خود نیستند!

سرعت کار در فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام به حدی افزایش یافته است که اکنون باید گفت که تا همین اواخر ، همه مشکلات با تبلیغ و فروش فلزیاب ها و اسناد قدیمی به نام سایت ، چین و چروک و نقشه گنج پایان یافت. آنها فروختند و از یافتن گنجی در فضای مجازی خوشحال شدند. در زمانی که یکی از مهمترین مشکلات باستان شناسان و فعالان میراث فرهنگی تخریب اماکن تاریخی با کمک همین قاچاقچیان است.

اما ماه ها کرونا راهپیمایی هایی را برای داوطلبان حفاری غیر مجاز برگزار کرده و همچنین با باز کردن صفحات جعلی و برچسب زدن به رقبایی که وظیفه حفاظت از میراث فرهنگی کشور را دارند ، نفس راحتی می کشند. فرهنگ و مشاغلی که توسط گردانندگان این صفحه توصیف شده اند ، دستگیر شده اند و در کمتر از 24 ساعت ، همین افراد در ویدیوی زنده خود را از همه چیز بی گناه می دانند و قانون تخریب اماکن باستانی آنهاست و روند ادامه دارد!

در اولین اعتراض ، اتحادیه حفاظت از میراث فرهنگی وارد عمل شد و اخباری درباره اقدامات خود منتشر كرد ، اما همه ثابت كردند كه این اقدامات بی نتیجه است. تنها دو یا سه هفته پیش ، گردانندگان سایت ها ، که این بار به راحتی نحوه تخریب مکان های باستان شناسی را آموزش می دادند ، تهدید کردند که راه را برای کار خود باز می کنند و همچنین صفحات جعلی از باستان شناسان معترض به این اقدامات ایجاد می کنند. کردن.

علاوه بر همه این مخالفت ها و رفتارها و مسئولیت های نگهبانان میراث فرهنگی برای جلوگیری از چنین اقداماتی ؛ در اوایل ژانویه ، انجمن علمی باستان شناسی ایران دو نامه جداگانه به محمد حسن طالبیان ، معاون میراث فرهنگی ، وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و عبدالعلی علی عسگری ، مدیر رادیو و تلویزیون ایران نوشت و از آنها خواست تا برنامه های تبلیغاتی و تلویزیونی را تهیه و پخش کنند. از نظر محتوا برای میراث فرهنگی مخرب است و در عین حال باستان شناسان و باستان شناسان را نادرست معرفی می کند.

از برنامه های غیرحرفه ای که شامل تخریب آثار تاریخی است خودداری کنید

در بخش حرف انجمن علمی باستان شناسی ایران با امضای رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار خطاب به رئیس رادیو و تلویزیون ایران گفت: “ما اخیراً برخی تبلیغات و برنامه های تلویزیونی را دیده ایم که مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغ می کنند. و استفاده از شکارچیان گنج را عادی می کنند. تبلیغات جدید ایرانسل و برخی برنامه های تلویزیونی پویا و نهال شامل سازندگان این تبلیغات یا برنامه ها است ، اگرچه هدف آنها گسترش شکار گنج نیست ، بلکه نشان دادن این است که سازندگان از ابتدا هدف باستان شناسی را نمی دانند.

دومین؛ دیدگاهی غیرواقعی از دانش باستان شناسی ارائه می دهد. در همین راستا ، تعریف باستان شناسی به “شکارچیان گنج و آثار باستانی با فلزیاب” و “خرید و فروش اشیای عتیقه” خلاصه شده است و سوم ، شنوندگان را به استفاده از روش های غیرقانونی برای کشف آثار تاریخی تشویق می کند. آنها زمینه را برای تخریب ناخودآگاه و ناآگاهانه اماکن و اشیا ancient باستانی در کشور ایجاد می کنند. با این حال ، باستان شناسی به عنوان علمی مبتنی بر بقایای مادی و مادی جوامع گذشته ، بخشی مهم در دانشگاه ها و سایر انجمن های دانشگاهی جهان بوده است و به اصطلاح شکارچیان گنج جایی در باستان شناسی ندارند.

با توجه به اهمیت حفظ میراث گذشته و جلوگیری از حمله به مناطق و آثار باستانی ، انجمن علمی باستان شناسی ایران یکی از انجمن های علمی مورد تأیید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و بهترین سازمان باستان شناسی علمی و حقوقی کشور به نمایندگی از همه باستان شناسان ایرانی است. با نگرانی در مورد حفاظت از بناهای تاریخی و مطالعه علمی آنها ، جلوگیری از توسعه و انتشار چنین برنامه های غیرحرفه ای که از نظر طبیعت به میراث فرهنگی آسیب می رساند و به نوعی تبلیغ مسموم و غیرمستقیم برای اشغال سرزمین های باستان توسط افراد نادان تبدیل می شود ، ضروری است. “آنها چهره ای جعلی از باستان شناسی ارائه می دهند.”

این باعث منحرف شدن ذهن مردم و تهدید میراث فرهنگی می شود

هر دو تا حدی حرف این انجمن خطاب به معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت طلب از شرایط اقتصادی نامساعد کشور برای فریب هزاران شهروند استفاده می کنند. و آنها از اهمیت و ماهیت تپه ها چیز زیادی نمی دانند …

از طرف دیگر ، یک مسئله بسیار جدی تر ناشی از توسعه فضای مجازی و افزایش مشارکت شهروندان در این فضاها است. این بار تبلیغات جعلی در فضای مجازی تهدیدی خطرناک تر و جدی تر میراث فرهنگی بی نظیر این کشور به ویژه مکان های باستانی و تپه های آن را به وجود آورده است.

چند ماه پیش خبر رفتن گروهی از افراد سودجو و غفلت برای یافتن گنج در استپ های اصفهان باعث درد و رنج فراوان میراث داران و فرهنگ دوستان کشور شد. ، مجرمان و فرماندهان به محاکمه کشانده شدند و با آنها برخورد قانونی شد. متأسفانه همان شخصی که اخیراً اجرای برنامه اصفهان را هدایت کرده بار دیگر در فضای مجازی مشغول به کار است و مانند برخی برنامه های زنده در فضای مجازی توجه کشور را به ماهیت و اهمیت میراث ملی و فرهنگی کشور و اماکن باستانی جلب می کند. (اینستاگرام) حدود 20،000 نفر در آن شرکت کردند.

متأسفانه وی (نام شخصی که ذکر شد …) نام برخی از باستان شناسان بزرگ ایرانی را ذکر کرده و در همان زمان ادعای دروغین باستان شناس بودن خود را مطرح کرده است! این باعث منحرف شدن آگاهی عمومی و از بین بردن میراث ملی و فرهنگی این کشور می شود که دارای ارزش فرا زمانی و فرا مکانی است.

لازم به ذکر است که تهدید این میراث تهدیدی برای هویت اصلی ایرانی اسلامی ساکنان این سرزمین است. برای ملتی که کارت شناسایی و شناسنامه قدیمی خود را با چنین افراد درمانده و بی اساس از این طریق بازی می کند ، نه تنها سرزنش و سرزنش آینده می شود ، بلکه در مقابل کوچکترین درگیری های هویتی که به ناچار در آینده رخ خواهد داد ، چاره ای جز تسلیم ندارد. “این هر روز با حریفان بیشتری رقابت نخواهد کرد.”

علی رغم همه این مکاتبات و حتی 20 روز پس از دریافت این دو درخواست ، و در واقع ، به گفته متولیان انجمن علمی باستان شناسی ایران ، اخطار نهایی به دفاتر دو مقام فرهنگی کشور ، هیچگونه اظهارنظر یا پاسخی به نامه ها منتشر نشده است. ، متوجه نشدم

انتهای پیام