علمی و پزشکی

جلوگیری از کوچک شدن مغز با بالا رفتن از پله ها!

فابین فاکس، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: در مطالعات قبلی، مغز معمولا دست نخورده در نظر گرفته می شد. هدف ما این بود که نگاه دقیق تری به مغز بیندازیم و بفهمیم کدام مناطق مغز بیشتر تحت تاثیر فعالیت بدنی قرار می گیرند.

روش های درمان بیماری های مغزی و عصبی - دکتر چیست یزدی

برای این کار، دانشمندان از داده های بیش از 2500 فرد 30 تا 94 ساله استفاده کردند. تحقیقات آنها شامل تجزیه و تحلیل تصویربرداری مغز (MRI) از حجم مغز و ضخامت قشر مغز و ارزیابی فعالیت بدنی در این افراد بود. شرکت کنندگان مجبور بودند به مدت هفت روز شتاب سنج روی بدن خود داشته باشند.

فاکس می‌گوید: «ما نشان داده‌ایم که فعالیت بدنی تأثیرات قابل‌توجهی بر تقریباً تمام نواحی مغز دارد. به طور کلی می توان گفت که هر چه فعالیت بدنی شدیدتر باشد، نواحی مختلف مغز بزرگتر می شود. ما به طور خاص این را در هیپوکامپ، که تصور می‌شود مرکز کنترل حافظه است، مشاهده کردیم. حجم مغز بزرگتر بر مقاومت در برابر تخریب عصبی تأثیر می گذارد.

هنگامی که دانشمندان افراد کم تحرک بالای 70 سال را با افراد نسبتا فعال مقایسه کردند، بزرگترین و ناگهانی ترین افزایش حجم مغز را مشاهده کردند.

احمد عزیز نویسنده این تحقیق می گوید: در اصل این خبر بسیار خوبی است. به خصوص برای کسانی که نمی خواهند ورزش کنند. نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که حتی تغییرات کوچک رفتاری، مانند پیاده روی به مدت 15 دقیقه در روز یا رفتن از پله ها به جای استفاده از آسانسور، می تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر مغز داشته باشد و به طور بالقوه از دست دادن مواد مغزی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. . و توسعه بیماری افراد مسن می توانند از افزایش اندکی در فعالیت بدنی خود بهره مند شوند.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی مناطقی از مغز که بیشتر تحت تأثیر فعالیت بدنی قرار می گیرند نشان داد که این مناطق دارای مقادیر بالایی از میتوکندری هستند که انرژی بدن ما را تامین می کند اما برای انجام این کار به اکسیژن زیادی نیاز دارد.

عزیز می گوید: در مقایسه با سایر نواحی مغز، این ناحیه به جریان خون بیشتری نیاز دارد. این امر به ویژه در هنگام ورزش صادق است، بنابراین این مناطق از ورزش سود می برند.

این تجزیه و تحلیل همچنین همپوشانی زیادی بین ژن های تحت تاثیر فعالیت بدنی و ژن های تحت تاثیر بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را نشان داد. این یک توضیح احتمالی برای مزایای محافظتی ورزش در برابر این نوع بیماری ها ارائه می دهد.

فاکس می‌گوید: «با نتایج خود، می‌خواهیم انگیزه بیشتری برای فعالیت بدنی بیشتر ایجاد کنیم. حتی فعالیت بدنی متوسط ​​می تواند کمک کند. بنابراین این یک تلاش کوچک با تأثیر بزرگ است.

این مطالعه در مجله Neurology منتشر شد.

46