علمی و پزشکی

جایگزین دارو برای درمان پوکی استخوان

به گزارش شفاف، بیش از 40 درصد از مردم ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند که در 10 تا 15 درصد موارد باعث شکستگی و عدم تحرک می شود.

پوکی استخوان با تخریب بافت استخوانی مشخص می شود و در نتیجه استخوان های ضعیف به راحتی شکسته می شوند.

در حال حاضر، داروهایی که به نام بیس فسفونات ها شناخته می شوند، رایج ترین نوع داروی پوکی استخوان هستند که عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد می کنند و برای برخی افراد به خوبی کار نمی کنند.

محققان کالج لندن به دنبال جایگزین موثرتری هستند و اخیراً هورمونی به نام سیسپتین را که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، مطالعه کرده اند. مطالعات قبلی نشان داده است که تزریق سیستئین توسط افراد مورد آزمایش نتایج خوبی داشته و عوارض جانبی قابل توجهی نداشته است.

در یک مطالعه جدید، 26 مرد 18 تا 36 ساله به مدت 90 دقیقه سیستین وریدی دریافت کردند. آنها همچنین یک ساعت و نیم دیگر دارونما مصرف کردند. در هر دو مورد، شمارش و تغییرات خونی آن‌ها هر 30 دقیقه کنترل می‌شد.

مشخص شده است که وقتی آنها این هورمون را مصرف می کنند، بدن آنها به طور متوسط ​​24٪ استئوبلاست بیشتری تولید می کند که سلول های استخوان ساز هستند.

پوکی استخوان معمولا زمانی اتفاق می افتد که عدم تعادل بین استئوبلاست ها و استئوکلاست ها – سلول هایی که استخوان ها را تجزیه می کنند – وجود دارد. اگرچه استئوکلاست‌ها معمولاً عملکرد مفیدی دارند، اما به سادگی با تغییر شکل استخوان‌ها، استخوان‌ها را ضعیف می‌کنند، که با گذشت زمان زمانی که تعداد آنها از استئوبلاست‌ها بیشتر می‌شود، قوی‌تر می‌شوند.

برای آزمایش دیگری که توسط گروهی در دانشگاه دانمارک جنوبی انجام شد، سیستین به سلول‌های استخوانی در ظروف پتری اضافه شد. در این حالت، این هورمون نه تنها فعالیت استئوبلاست ها را افزایش می دهد، بلکه از فعالیت استئوکلاست ها نیز جلوگیری می کند.

دکتر دکتر، دانشمند ارشد، گفت: “امیدواریم در مطالعات آینده، نتایج این اکتشاف جدید را بررسی کنیم تا مشخص کنیم آیا کیسپتین یک گزینه درمانی جدید ایمن و موثر برای پوکی استخوان است یا خیر.” الکساندر کامنینوس.

این مطالعه در مقاله اخیر در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان