عمومی

جایگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مدیریت شهری کجاست؟ – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها – رضا کریمی*: در کرمانشاه مسائل مدیریت شهری قابلیت برنامه ریزی مجدد پیدا کرده است و مدیران و اساتید کرمانشاه از توسعه شهر و وضعیت شهر صحبت می کنند. آنها از سرعت آهسته جلسات بازیابی دولت شهر و کمپین برای پروژه های طولانی و ناتمام مانند مونوریل انتقاد می کنند. اما به راستی جایگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این امور کجاست؟

حدود دو سال پیش بحث ساخت شهر جدید کرمانشاه در مجاورت شهر فعلی مطرح شد. شهری که باید ویژگی ها و امکانات شهری مدرن و پیشرفته ای داشته باشد که در شهر کرمانشاه نداریم، در شهر جدید ساخته می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه چندی پیش در جلسه بررسی شرایط ساخت شهر جدید کرمانشاه گفت: شهر جدید کرمانشاه باید شهری مدرن باشد.

کارشناسان می گویند این طرح واقع بینانه نیست، اما این سوال اصلی نیست. سوال اصلی و حیاتی این است که منظور از شهر مدرن و مدرن چیست؟ قبل از رفتن به دنبال کاستی ها باید پرسید که در شهرسازی و شهرسازی تا چه حد به معیارهای اسلامی توجه می شود؟!

در این یادداشت قصد داریم به چند شاخص اسلامی الگوی توسعه اسلامی ایرانی در شهرسازی و مدیریت شهری اشاره کنیم.

چه خوب که خانه ای ویلایی و حیاط دار که در افسانه ها «درواسه» نامیده می شود، از سوی برخی مقامات بلندپایه دولتی پیشنهاد شد. این توجه باید به عنوان یک نشانه خوب تلقی شود و منعکس شود، باید دیدگاهی مکمل و تایید کننده داشته باشد.

این ایده کمبود زمین است که ما را به سمت مسکن و آفات آن سوق می دهد. اما گفتند که در کشوری با وسعت و آب و هوای ایران، محدودیت زمین بیهوده است، زیرا توسعه افقی شهری و روستایی به‌ویژه در مناطق کم‌جمعیت به راحتی امکان‌پذیر است.

وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم درباره روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت که با اجرای این طرح کار بزرگی را آغاز کرده ایم.

آنها یکی از مشکلات طرح ملی نهضت ملی مسکن را تامین نشدن زمین مورد نیاز در بافت شهری عنوان می کنند که باعث نارضایتی متقاضیان می شود. اما در کرمانشاه زمین کم است یا مقاومت بی اساس زیادی در این راه وجود دارد؟

جا دارد که مدیران استان کرمانشاه موضع خود را در قبال این طرح مطرح کنند و کارشناسان نظرات خود را در مورد فرصت های کنونی استان به اشتراک بگذارند.

البته موضوع اصلی این یادداشت ساختن خانه به هر قیمتی نیست. کارشناسان الگوی توسعه اسلامی با بیان اینکه اختلاف ما با شورای عالی ساخت و ساز مسکن این است که در بحث ساخت شهرهای جدید و بازسازی شهرها و اجرای طرح مهم نهضت ملی مسکن دو موضوع وجود دارد، تصریح کردند: 1. – تراکم کلی مسکن و 2 – تعداد ویلاها اصول ساخت و ساز (در وسه) با کارشناسان وزارت راه و شهرسازی اختلاف نظر جدی داریم.

آنها معتقدند افزایش حریم خانواده ها زمینه ساز تحقق همه ویژگی های مسکن است. در یک کلام: ضریب تراکم برای محلات شهری باید با توجه به اصل تنظیم روابط انسانی بازتعریف شود.

بحث مدیریت شهری اسلامی تنها به ساخت و ساز خانه ها محدود نمی شود. بر اساس الگوی اسلامی توسعه محله مرکزی با تعریف مشخص از بحث مفهوم ویلا و داروخانه به بازتولید سبک زندگی مناسب منجر نخواهد شد. به همین دلیل کارشناسان باید در بحث های خود درباره تبیین مفهوم پزشکی، محله محوری حکم کنند!

در بررسی محله های شهر، شاخص ها به شرح زیر است: 1- غلبه ویلاها (در وسه) بر آپارتمان ها، وجود بازار در محله، وجود مسجد با برنامه فرهنگی و ساختار فیزیکی، تعداد. از محل های کار در محله و غیره خیلی مهم است.

اکنون انتظار نمی رود دولت، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و استانداری ها به همه این شاخص ها عمل کنند، اما برنامه های آتی باید جایگاه آنها را نسبت به الگوی توسعه اسلامی روشن کند. . علاوه بر این، آبرو و استقلال ما در برابر فرهنگ غربی و کارآمدی جمهوری اسلامی آسیب خواهد دید.

* کارشناس مسائل اسلامی