علمی و پزشکی

توضیح سازمان غذا و دارو درباره علت عودت محصولات صادراتی کشاورزی از کشورهای مختلف

مدیرکل غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به تشریح سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی پرداخت.

به گزارش ایران تودی، دکتر فرامرز خدائیان با اشاره به اینکه سال هاست محصولات کشاورزی به کشورهای مختلف صادر می شود، گفت: آنها نیز استانداردها و قوانین خاص خود را دارند که اخیرا تغییر کرده است.

وی افزود: چهار نوع سم مصرفی در گلخانه های ایران در مورد فلفل دلمه ای و رنگی در روسیه ثبت نشده است.

مدیرکل غذا و داروی سازمان غذا و دارو گفت: بر اساس قانون، وزارت بهداشت موظف به صدور گواهی بهداشتی (آفات، بیماری ها و علف های هرز) و گواهی ایمنی (بقایای سموم، فلزات سنگین و نیترات ها) است.

وی تاکید کرد: تنها مولفه ای که صادرکننده باید تا کنون رعایت کند ارائه گواهی سلامت است و هیچ الزامی برای گواهی ایمنی وجود ندارد.

دکتر خدائیان بای با بیان اینکه همه کشورها دارای گواهی ایمنی محصول هستند و اهمیت موضوع در برخی کشورها متفاوت است، گفت: تمامی محصولات کشاورزی و غیرکشاورزی تحت قوانین کشور کنترل می شود. واردات و سپس ترخیص صادر می شود.

«هر کشوری در مورد محصولات وارداتی، چه بیشتر و چه کمتر، طبق قوانین خود عمل می کند.

وی گفت: به گفته مسئولان ذیربط، بازگشت اخیر محصولات کشاورزی از کشورهای مختلف به دلیل وجود سموم و آلاینده ها نبوده و با رایزنی با کشورهای صادرات محور در خصوص آفات و بیماری های گیاهی بحث هایی صورت گرفته است. “

به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی در پایان اطمینان داد که عزیزان نگران سلامت مواد غذایی داخل نباشند و همکاران ما در سازمان غذا و دارو با همکاری سازمان های ذیربط نظارت های کیفی لازم را انجام می دهند. ما نسبت به این موضوع نه تنها برای مردم خود، بلکه برای مردم کشورهای دیگر نیز حساس هستیم.

انتهای پیام/