ورزشی

توسعه خطوط مترو در دستور کار مدیریت شهری/ عطش تهران در حوزه حمل‌ونقل چه سرانجامی خواهد داشت؟

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا; توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش رفت‌وآمدها در شهر تهران یکی از خواسته‌های اصلی شهروندان تهرانی است و شهرداران در صورت داشتن فرصت برای توسعه این منطقه موفق شناخته می‌شوند. در دوره گذشته، تکمیل خطوط مترو که فقط در پایتخت وجود دارد، در اولویت قرار داشت. با انتقادات فراوان به خاطر نبود امنیت خط باز شد!

یعنی حتی یک کیلومتر تونل برای افتتاح خط جدید حفر نشده است و باید خط 11 مترو تهران باشد. طرح جامع راه آهن برای توسعه این ۱۱ خط تصویب شده است و متروی تهران باید به این نقطه برسد. با توسعه 4 خط باقی مانده، پایتخت به شهری قابل دسترسی تر تبدیل می شود و حمل و نقل عمومی به همه نقاط خواهد رسید.

یکی از این خطوط، خط 10 مترو، یک مسیر غرب به شرق در شمال تهران است که از ایستگاه وردورد در غرب و خط 5 مترو شروع و به شمال محله تهرانپارس در منطقه قنات کوثر ختم می شود. یکی از ویژگی های خط 10 این است که در منطقه 22 که منطقه گردشگری تهران است به خوبی تردد مسافران را پوشش می دهد و همچنین پیش بینی می شود در بین 22 منطقه بیشترین استقبال و رشد جمعیت را داشته باشد. .

به عبارت دیگر با توسعه خط 10 از بار مسافران خط 5 که در حال حاضر شهروندان اطراف ایستگاه های صادقیه و ارم سبز را شامل می شود کاهش می یابد و به نظر می رسد شهرداری تهران در سال گذشته برنامه های توسعه ای برای این خطوط داشته باشد. . .

عملیات ساخت تونل خط دهم مترو آغاز شد

عملیات اجرایی احداث خط 10 مترو تهران همزمان با انعقاد قرارداد همکاری مشترک شهرداری و قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) آغاز شد و جرثقیل‌ها قطعات بزرگ را حمل کردند. ته چاله حفر شده در ضلع شمال غربی دریاچه شهیدلر (دریاچه چیتگر) در خلیج فارس برای جمع آوری دستگاه TBM (ماشین حفاری مکانیزه تونل) در زیر زمین در منطقه 22 تهران. این گودال با ستون ها و پایه های ضخیم آهنی و کارگاهی مجهز برای تسهیل دسترسی از غرب به شرق تهران و بالعکس بسته شده است.

توسعه دو خط جدید در دستور کار مدیریت شهری جدید

علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفت وگویی درباره اقدامات و برنامه های اخیر شهرداری تهران در خصوص توسعه پارک حمل و نقل عمومی گفت: عملیات اجرایی خط 10 مترو را آغاز کردیم و کارگاه مجهز به وسایل نقلیه شد. یک TBM (ماشین حفاری تونل) و یادداشت تفاهم نیز ترتیب داده شد. خط یازدهم مترو قدم بعدی شهرداری است که در نظر داریم توسعه مترو را به فضل الهی اجرایی کنیم. توسعه مترو زمان بر است و بهره برداری از خط 10 حداقل 3 تا 4 سال طول می کشد.

تکمیل 7 خط مترو در اولویت بهره برداری قرار گرفت

شهردار تهران در مراسم اختتامیه این تفاهم نامه همکاری گفت: اهمیت، سرعت و سهولت استفاده از مترو در حوزه حمل و نقل شرایط بسیار خوبی را برای ما ایجاد کرده است. اولویت قطعی ما تکمیل 7 خط فعلی است، اما خط 10 دارای شرایط ویژه ای است که در درجه اول منطقه 22 را با تراکم جمعیت بالا و سرانه پایین به هم متصل می کند. علاوه بر این 6 منطقه از شهر از این خط بهره مند می شوند و برای خطوط دیگر ما فرصت ایجاد می کنند. پس از آن مهم است که مسیر خط یازدهم را برای اجرای این خط در آینده نزدیک ترسیم کنیم. در مرحله اول خط 10 2 دستگاه حفاری TBM راه اندازی می شود و در مرحله دوم از 3 دستگاه استفاده می شود که فرصت زیادی ایجاد می کند و مرحله اول امسال و مرحله دوم راه اندازی می شود. سال آینده آغاز خواهد شد.

کیفیت تامین مالی خط 10 مترو

محاسبات نشان می دهد برای تکمیل 7 خط مترو 70 هزار میلیارد تومان و برای تکمیل 4 خط باقی مانده 230 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و شهرداری تهران با رفع تنگناهای مالی تا سال 1405 در نظر دارد این کار را انجام دهد. زاکانی استفاده از فضاهای اطراف ایستگاه های مترو را یکی از راهکارهای موثر برای تامین منابع مالی مورد نیاز این بخش عنوان کرد.

روند کار چگونه پیش می رود؟

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سید حسین هوش السادات نیز از روند کار خبر داد: پس از مونتاژ اولین دستگاه حفاری مکانیزه، مونتاژ دستگاه دوم نیز انجام می شود. . این نوع تجهیزات مرحله اول خط 10 متری را در 2 جهت متضاد شامل یک جهت به سمت میدان کتاب و یک جهت به سمت وردوار حفر می کند.

تکمیل ساخت 4 ساله مترو تهران با روش های مختلف تامین مالی

مسعود درشتی مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به تکمیل و احداث خطوط جدید مترو در تهران گفت: تفاهم نامه هایی در این زمینه امضا کرده ایم و در این زمینه باید از منابع مالی غیرنقدی در موارد مختلف استفاده شود. راه ها. از راهکارها و شهرداری موجود تهران بدون کمبود نقدینگی استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه با روش های مختلف تامین مالی در تلاش هستیم متروی تهران را در مدت 4 سال تکمیل کنیم، گفت: برنامه های خوبی را در چارچوب تفاهم نامه های امضا شده در سه ماه آینده اجرا می کنیم تا بتوانیم توان تامین منابع مالی را ایجاد کنیم. برای تزریق.” بودجه خوب برای خطوط مترو.”

البته درشی درباره روند تکمیل خط 6 و 7 مترو تهران نیز گفت: اگر بتوانیم TOD را در تهران راه اندازی کنیم، بسیاری از مشکلات و مشکلات مالی ما حل می شود؛ در حالی که این خط لوله در تهران آغاز می شود. زیرا در حال حاضر این تکنیک در تمام دنیا استفاده می شود. اکنون تکمیل خط 7 مترو تهران به پایان رسیده و «بانک شهر» نیز کار خود را آغاز کرده است و پیش بینی می شود خط 6 نیز در مدت زمان مشخص شده تکمیل شود. در حال حاضر مونتاژ و حفاری خط 10 مترو تهران آغاز شده است و امیدواریم تا پایان سال کلید کار را باز کنیم.»

ساخت تونل برای توسعه 4 خط جدید مترو

مسعود درشتی مدیرعامل مترو در گفت وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: مدیریت شهری فعلی بر کیفیت تمرکز دارد و تلاش می کنیم بهره وری را بالا ببریم و می خواهیم از دارایی های خود سودآورتر استفاده کنیم.

وی افزود: به نظر می رسد کمتر از 50 درصد از آنچه داریم استفاده می کنیم. اما تلاش می کنیم با مدیریت جدید کیفیت را ارتقا دهیم. در آینده 4 خط خواهیم ساخت که در هیچ کدام از آنها تونل یک متری در گذشته ساخته نشده است.

نگران ایمنی خطوط جدید نباشید

درشتی با اشاره به وضعیت امنیتی خطوط باز شده تاکید کرد: زمانی به دلیل وابستگی به سیگنالینگ نگرانی هایی داشتیم و فکر می کردیم ممکن است برخی از شرکت هایی که قبلا با ما همکاری می کردند دیگر نباشند اما اکنون هیچ نگرانی نداریم و ما 4 شرکت در کشورهایی داریم که در رقابت جدی با یکدیگر هستند.

مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: به نظر می رسد دیگر نگران امنیت شبکه مترو تهران و شهرهای بزرگ نخواهیم بود.

وی با اشاره به وضعیت قطارهای سراسری گفت: در ابتدای راه صنعت واگن سازی هستیم و می خواهیم برای اولین بار 0 تا 100 قطار در کشور بسازیم.

مدیرعامل کلانشهر افزود: در ابتدای کار توجه نمی شود که از توان خارجی استفاده کنیم، در آینده از خارج وارد نمی کنیم و از توان داخلی استفاده می کنیم.
درشی خاطرنشان کرد: بیش از 85 درصد ظرفیت واگن سازی در تامین قطعات داریم و با ظرفیت سنجی تلاش می کنیم از حداکثر ظرفیت داخلی استفاده کنیم.
وی افزود: حدود 3 سال طول می کشد تا به قطار ملی برسیم و پس از آن در آینده 250 مربی بسازیم.

توسعه خطوط جدید مترو پس از یک وقفه طولانی

تهران این روزها در ترافیک است و دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی ندارد. در سال های گذشته صرفاً تکمیل خطوط موجود مترو در دستور کار بوده است که هرازگاهی با نارسایی ها و ناکارآمدی هایی همراه بوده است. تا جایی که رئیس شورای شهر پنجمین دوره مدیریت شهری با لحنی اعتراض آمیز می گوید: «حتی یک کیلومتر تونل مترو ساخته نشده است»!

اما در مدیریت شهری جدید و با گذشت 1 سال از فعالیت زاکانی، ساخت یک خط مترو یعنی خط 10 مترو آغاز شده و عملیات اجرایی 4 خط دیگر ادامه دارد. به نظر می رسد با وجود ادامه بحران مالی در خیابان بهشت، در 3 سال آینده که اکثر این خطوط تکمیل می شود، تهرانی ها با سرمایه متفاوتی در حوزه حمل و نقل روبرو خواهند شد.

با این وجود به نظر می رسد حوزه مدیریت شهری تهران که همچنان عطش شدید منابع مالی و طرح های عمرانی دارد و همچنان از بی توجهی مدیران قبلی رنج می برد، حوزه حمل و نقل است.

انتهای پیام/