فرهنگ و هنر

تلاش برای یافتن خاص ترین خودنگاره «ون‌گوگ»

گفته می شود مشهورترین سلف پرتره هنرمند مشهور هلندی وینسنت ون گوگ در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم سوزانده شده است. اما این احتمال نیز وجود دارد که پرونده غارت شده و به آتش کشیده نشود.

به گزارش ایران تودی ، در طول جنگ جهانی دوم ، نقاشی ونگوک “هنرمند در جاده به تاراسکونا” (1888) ، ارزشمندترین اثر موزه مگدبورگ آلمان ، با دقت در معدن نمک قرار گرفت. این احتمال وجود دارد که آتشی که در آخرین روزهای زنده ماندن نازی ها در محل این اثر رخ داده توسط سارقین به عنوان راهی برای غارت گنجینه های هنر مورد استفاده قرار گرفته باشد.

در این نقاشی ، “ون گوگ” در وسط جاده با نقاشی به تصویر کشیده شده است و به همین دلیل به عنوان خاص ترین سلفی سلفی این هنرمند شناخته می شود.

در سال 1912 ، تابلوی نقاشی “در جاده هنرمند تاراسکونا” توسط موزه قیصر فریدریش خریداری شد و یکی از اولین آثار این هنرمند بود که در معرض دید عموم قرار گرفت و بعداً در موزه مگدبورگ به نمایش درآمد.

بیش از 400 نقاشی متعلق به موزه مگدبورگ به طور مخفیانه به یک معدن نمک در نزدیکی موزه منتقل شده است. پس از تخلیه ، حمله بمبی در ژانویه 1945 بخشی از موزه را ویران کرد.

تابلوی نقاشی “در جاده به سمت هنرمند تاراسکونا” یکی از 400 نقاشی بود که در عمق 460 متری قرار گرفت. اما در بالای این مجموعه هنری یک کارخانه مخفی برای تولید موتورهای جت نیروی هوایی هیتلر قرار داشت.

ظهر 12 آوریل 1945 ، نیروهای آمریکایی به مین نزدیک شدند. سپس در معدن نمک ، جایی که موزه هنر مگدبورگ در آن قرار دارد ، دو آتش سوزی رخ داد: چند ساعت پس از ورود نیروهای آمریکایی و دوباره در 30 آوریل.

اسناد محرمانه ارتش آمریكا نشان می دهد كه آتش سوزی توسط افراد بی خانمانی كه برای سرقت از آثار موزه وارد مین شده اند ، آغاز شده است. هیچ مدرکی خواسته یا ناخواسته یافت نشد.

ون السنر ، مدیر سابق موزه مگدبورگ معتقد است که آتش سوزی ها عمدی بوده و برای غارت آثار به کار رفته و بسیاری از نقاشی ها غارت شده است. هویت غارتگران احتمالی نیز ناشناخته است. این می تواند مقامات نازی ، شهروندان آلمانی ، کارگران هلندی و لهستانی یا سربازان آمریکایی باشد.

شواهد دلگرم کننده ای وجود دارد که برخی از مجموعه های هنری موزه به حیات خود ادامه داده اند.

دو نقاشی ، چندین نقاشی ، یک مجسمه و کتابهای آسیب دیده پس از جنگ به همراه معدن نمک پیدا شد.

السنر که از دهه ها قبل در جستجوی نقاشی های گمشده در موزه مگدبورگ بود ، گفت: “برخی از این نقاشی ها هنوز زنده مانده اند.” از آنجا که عکس خودنمایی ون گوگ مهمترین اثر در این مجموعه است ، قطعاً هدف جالبی برای سارقین بوده است.

وینسنت ون گوگ ، هنرمند مشهور هلندی ، هم اکنون یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان پسامپرسیونیست شناخته می شود. وی در تاریخ 30 مارس 1853 در استان برابانت هلند ، نزدیک مرز بلژیک متولد شد.

وی فعالیت هنری خود را به عنوان طراح و هنرمند در سال 1880 در سن 27 سالگی آغاز کرد. برخی از مشهورترین آثار وی در سه سال آخر زندگی وی خلق شده اند.

انتهای پیام