عمومی

تبریز؛ بی درخت، بی‌هوا، بی‌نفس – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه مناطق – اسرا درویش; آسمان خاکستری، درختان بی برگ، کلاغ های سیاه سرگردان وصف این روزهای تبریز است.

مدتی است که آلودگی هوا مهمان ناخوانده این کشور شده است، هر روز خبری از آلودگی هوا در منطقه ای از کشورمان به گوش می رسد. پشت این کاروان تبریز نیست و هوای آن هم کثیف است.

هوای بدون هوای تبریز آنقدر آلوده است که چند روزی است مدارس این شهر را تعطیل کرده است، اما مسئله اصلی این است که علت اصلی آلودگی هوا چیست؟ تعداد بیشماری خودروهای تک سرنشین، ناوگان قدیمی حمل و نقل عمومی، یا نیروگاه های سوخت سوز؟

ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز وضعیت مناسبی ندارند و وضعیت آنها چندان مناسب نیست. دود سیاه خودروها به منظره ای تکراری در شهرمان تبدیل شده و سال هاست که دچار این مشکل هستیم اما نه مسئولان و نه شهروندان توجه کافی ندارند.

از سوی دیگر با فرا رسیدن فصل سرما و محدودیت در سوخت‌گیری، نفت کوره در نیروگاه‌های کشور، نیروگاه تبریز، مانند سایر نیروگاه‌ها سوزانده می‌شود. اساسا بر اساس اطلاعات اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، محدودیت هایی برای سوزاندن نفت کوره در نیروگاه اعمال شده است و باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند، اما همچنان به دلیل نبود سیستم فیلتراسیون هنوز آلاینده های زیادی از سوختن سوخت دیزل وجود دارد.

علیرغم وضعیت بد آلودگی هوای تبریز، هرچند اقدامات اساسی برای کاهش آن انجام نشده است، اما به نظر می رسد با عادی شدن فاجعه زیست محیطی دو سال است که نفت کوره در اینجا می سوزد. کلان شهر ریخته شده است

تبریز;  بدون درخت، بدون هوا، بدون نفس

منابع سیار تاثیر بالایی بر آلودگی هوای تبریز دارند

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به خبرنگار آنلاین گفت: در شرایط فعلی مطابق با هوای تبریز برای گروه های حساس ناسالم است چرا که عامل اقلیمی به دلیل تداوم شرایط جوی پایدار باعث رکود جوی شده و جریانات عمودی در هوا وجود ندارد.

شهنام اشتری ادامه می دهد: موضوع بعدی حمل و نقل است که 80 درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهد و عامل سوم کارخانه ها و نیروگاه حرارتی تبریز است که در حال حاضر از نفت کوره استفاده می کنند و به دلیل انتشار گوگرد نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند. گازها

وی می افزاید: در کارگروه آلودگی هوا تصمیماتی گرفته شده است که برای کاهش آن غیبت در مدارس تصمیم گیری شده است چرا که منبع اصلی آلودگی حمل و نقل و اساسا در اطلاعیه اداره کل هواشناسی کشور از روز سه شنبه هوا آرام است.

وی خاطرنشان می کند: اگر مصرف انرژی به ازای هر نفر را در دنیا و ایران مقایسه کنیم، متوجه می شویم که مصرف کشور ما چند برابر میانگین جهانی است و حداکثر بازدهی ندارد و هرکس با توجه به شرایط ساخت خود انرژی مصرف می کند. پس باید باشد کارایی روی مصرف انرژی کار کنیم، اگر ارگان های درگیر خوب کار می کردند، الان از نظر ذخیره انرژی و گازرسانی نیروگاه مشکلی نداشتیم، هرچند تلفات انرژی هم بسیار زیاد است.

اشتری می افزاید: خودروهای شخصی به ویژه خودروهای تندرو کمتر آسیب می بینند اما امیدواریم از روز سه شنبه به مدارس بپیوندیم و مشکلات برطرف شود.

وی یادآور می شود: در کارگروه آلودگی هوا تلاش کردیم در این چند روز تا حد امکان مازوت جایگاه را به گاز تبدیل کنیم اما به دلیل محدودیت ها امکان پذیر نشد.

وی تاکید می کند: میانگین کیفیت هوای 24 ساعت گذشته تبریز برای گروه های آسیب پذیر ناسالم است. مطابق با بر اساس مطالعات اخیر، سهم منابع متحرک در آلودگی هوا 90 درصد و سهم منابع ثابت مانند صنایع 10 درصد است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خاطرنشان می کند: از زمانی که نفت کوره در نیروگاه تبریز استفاده شده است، سهم منابع سیار به 80 درصد و مابقی به 20 درصد افزایش یافته است.

تبریز;  بدون درخت، بدون هوا، بدون نفس

پارک حمل و نقل عمومی تبریز نیازمند نوسازی است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تبریز نیز به خبرنگار آنلاین گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز نیاز به به روز رسانی دارد چرا که اکثر آنها با سیستم کاربراتوری قدیمی کار می کنند و خودروهای بسیار قدیمی وجود دارد. بنابراین دولت باید حمایت ویژه ای برای حذف این خودروها از دوچرخه داشته باشد.

سرهنگ هدایت جعفری ادامه می دهد: پلیس راهنمایی و رانندگی تبریز در 8 ماهه امسال با اعمال قانون تا 69 دستگاه خودرو، خودروهای دودزا، پلاک تعمیرگاه را تحویل گرفت و قانون اعمال شد و در پارکینگ است.

همه دودها سوخت دیزل نیستند

سید محسن موسوی مدیر کل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی نیز خاطرنشان کرد: مطابق با نفت کوره در نیروگاه تبریز به دلیل قطع گاز از 3 آبان استفاده می شود، دودی که مستقیماً از دودکش می آید دود مازوت است و دود باقی مانده نفت کوره نیست.

تبریز;  بدون درخت، بدون هوا، بدون نفس

آلودگی هوای تبریز تا روز سه شنبه ادامه دارد

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار آنلاین گفت: آخرین اطلاعات و گزارش های هواشناسی حاکی از جوی پایدار تا بعدازظهر سه شنبه است که ممکن است منجر به افزایش غلظت و غلظت آلاینده های جوی در صنایع بزرگ و صنعتی شود. شهرها استان به ویژه تبریز.

محمد امیدوار وی ادامه می دهد: از روز دوشنبه افزایش نسبی دو تا چهار درجه ای دما پیش بینی می شود اما نفوذ و فعالیت موج ناپایدار تراز میانی از بعدازظهر سه شنبه ابری و در برخی مناطق بارش پراکنده باران و برف به ویژه رگبار به همراه خواهد داشت. در بخش های شرقی ایالت اتفاق افتاد

وی می افزاید: وارونگی دما در فصل زمستان رخ می دهد که آلاینده ها با طلوع آفتاب در صبح زود از بین می روند اما آلودگی هوای تبریز به دلیل سرعت کم باد است و پایداری آن به فعالیت نهادهای مربوطه بستگی دارد. به خصوص نیروگاه

چشم پوشیدن بی توجهی به استانداردهای زیست محیطی در مراکز صنعتی، فرسودگی خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم آماده سازی زمین در ساخت و سازهای شهری از جمله دلایلی است که کارشناسان محیط زیست در خصوص آلودگی هوا مطرح می کنند، اما علیرغم اقدامات انجام شده توسط دستگاه های دولتی، چرا آلودگی در سطح شهر وجود دارد. کشور روز به روز افزایش می یابد و مشکلات حل نمی شود؟