عمومی

تاکید اسلام به بهره مندی از هوا، آب و خاک سالم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها – حجت‌الاسلام سید حسین مومنی*: روایات زیادی در مورد اهمیت مسائل زیست محیطی در اسلام وارد شده است، محیط زیست در دین اسلام از جایگاه مقدس و ویژه ای برخوردار است.

اگر فردی مقام خلیفه الله و سایر موجودات را داشته باشد، رحمت الله علیه جالبه قرار داده شده، مسئول همه است و باید پاسخگو باشد.

امام علی (آ) یکی از ویژگی های مدیریت با فضیلت توجه به سازندگی و رفاه و همچنین امام صادق (علیه السلام) است.آ) می گویند: زندگی خوش نیست مگر اینکه انسان از سه نعمت، هوای پاک، آب فراوان و خاک حاصلخیز بهره مند شود.

از نظر روایات و آیات هوای سالم، آب سالم، خاک سالم از اجزای اساسی زندگی سالم و زندگی زیبای مردم است. در آموزه های اسلامی به محیط زیست و توسعه آن توجه ویژه ای شده است آه تو لازم است این کار انجام شود، در این راستا در آیه 205 سوره بقره قرآن کریم، حکومت صالحان را دو جزء صالح و عمران دانسته اند!

امام علی (آ) در نامه ای به مالک خرید او می گوید: باید به جای گرفتن مالیات، بیشتر به عمران و آبادانی زمین توجه کرد، زیرا در واقع حاکم، مسئول اصلی توسعه و آبادانی زمین است.

رهبر معظم انقلاب هم پاسخ دادند رفراندوم آنها در خصوص آلودگی هوای ناشی از مراکز صنعتی یا خودروها گفتند: در صورتی که نصب فیلتر برای جلوگیری از آلودگی هوا طبق قانون اجباری باشد، قابل تخلف نیست. البته اگر در قانون به این موضوع اشاره نشده باشد و کارخانه هوا را آلوده کرده باشد و مردم به خاطر این موضوع نگران و مضطرب باشند یا نگران نباشند اما با تنفس آن آسیب جدی می بینند. هوای کثیف خلاف این شرع است و با توجه به حرام بودن این کار، انجام دهنده آن حرام است.

بنابراین از نظر اسلام، آلودگی محیط زیست هم حرام و هم حرام است و دولت مکلف به برخورد با هر دو است.

از نظر حقوق و حقوق عمومی

بر این اساس ساخت و ساز و عمران اولویت اول دولت و اخذ مالیات در اولویت دوم است تا مردم با ایجاد رفاه و اعتماد عمومی به پرداخت مالیات رضایت دهند. اگر چه مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست در اسلام 1400 سال پیش مطرح شد، اما در سال 1987 نام امنیت محیطی در سازمان ملل رایج شد. در این چشم اندازه در مقیاس جهانی، بشریت باید در مدارای سیاره زندگی کند.

مفهوم امنیت محیطی زیرمجموعه ای از مفهوم امنیت به معنای عام است و به این صورت تعریف می شود: «امنیت زیست محیطی امنیتی است که در آن استفاده از طبیعت و محیط سالم و غنی از حقوق طبیعی انسان تلقی شده و مورد حمایت قرار می گیرد». “

در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توجه به محیط زیست و هرگونه آلودگی محیط زیست ممنوع است.

امروزه متاسفانه شاهد تخریب محیط زیست به اشکال مختلف هستیم. آلودگی هوا توسط کارخانه ها و نیروگاه ها با استفاده از سوخت گازوئیل، تخریب بی رویه زمین های کشاورزی و باغ ها، تغییر کاربری اراضی، گلوگاه های ترافیکی غیرضروری و افزایش مصرف سوخت خودروها، تولید خودروهای بی کیفیت و همه اینها که دولت امروز باید انجام دهد. .

یکی از مهمترین مصادیق توجه به حقوق عمومی امروزه محیط زیست است که متاسفانه به دلایل اقتصادی و مسائل معیشتی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

مسئولیت اجتماعی

هوای آلوده حاوی ترکیبات سولفات، نیترات و گوگرد و سایر ذرات معلق در هوا است که عملکرد طبیعی بدن و اندام های حیاتی را تحت تاثیر قرار داده و مختل می کند و در دراز مدت باعث ایجاد بیماری های جبران ناپذیری در فرد می شود. طبق ماده 12 قانون هوای پاک، یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست گزارش و نظارت بر میزان آلودگی های صنعتی است و باید متخلفان را برابر ماده 13 همین قانون به مراجع قضایی معرفی کند. طبق قانون، سازمان محیط زیست موظف است از فعالیت مراکز آلاینده و بنگاه های صنعتی جلوگیری کند و در صورت وارد شدن آسیب قابل توجه به مردم، بر اساس «قاعده ضرر رسان»، تأسیسات متخلف باید آن را جبران کنند.

همه دستگاه های غیر محیط زیستی مسئول سلامت انسان ها و خسارات جبران ناپذیر هستند و با توجه به تاکید دین مبین اسلام بر هوای سالم، آب سالم و خاک سالم، از متولیان امر انتظار می رود مسئولیت بیشتری بر عهده داشته باشند. احساس مسئولیت و برنامه کوچولو مراقب باشید که محیط را آلوده نکنید.

اما این روزها حال و هوای اصفهان و مردمش سنگین است و مسئولیت مسئولان در این حوزه بسیار سنگین است.

* استاد دانشکده و دانشگاه