فرهنگ و هنر

بیانیه چهار نهاد یونسکو درباره میراث تاریخی قره‌باغ

چهار شركت وابسته به یونسكو بار دیگر نگرانی خود را نسبت به خسارت به اموال فرهنگی ناشی از درگیری بین ارمنستان و آذربایجان ابراز كردند و گفتند كه آنها از نزدیک وضعیت میراث فرهنگی و مذهبی را در جریان آتش بس و عملیات صلح حفظ می كنند. .

به گزارش ایران تودی ، چهار سازمان وابسته به یونسکو ؛ ICOMOS (شورای بین المللی ساختمان ها و شرکت ها) ، IKA (شورای بایگانی بین المللی) ، IFLA (فدراسیون انجمن ها و م andسسات کتابخانه ای بین المللی) و ICOM (شورای بین المللی موزه ها) از اجرای کامل توافق نامه آتش بس حمایت می کنند. قره باغ ، که از 10 نوامبر در قره باغ کوهستانی فعالیت می کند ، فراخوانده شد “احترام کامل و محافظت از میراث فرهنگی در مناطق مربوطه ، به ویژه در مناطقی که اولویت ها از یک طرف به طرف دیگر منتقل می شود ، به طور فعال اطمینان حاصل کند”. “(منطقه آغدم ، منطقه کالباجار و منطقه لاچین). این احترام و پشتیبانی باید برای حفاظت ، توصیف و ارتقا این میراث فرهنگی گسترش یابد.”

“با اشاره به تعهداتی که ماوی شیلد ، بنیانگذار هر چهار سازمان ، در تاریخ 7 اکتبر سال 2020 ، به کلیه طرفین تحت مقررات قانون بین المللی حفاظت از میراث فرهنگی متعهد شد ،” درگیری مسلحانه ، به ویژه در متن کنوانسیون لاهه 1954 و دو پروتکل ما یادمون هست. “

ایکوموس ، ایکا ، ایفلا و ایکوم بار دیگر نسبت به گزارش خسارت به اموال فرهنگی ناشی از درگیری ابراز نگرانی کرده اند. آنها همچنان از نزدیک میراث فرهنگی و مذهبی را در جریان آتش بس و عملیات صلح حفظ می کنند.

این چهار سازمان بر این باورند که بدون احترام و اعتماد متقابل برای همه بنیانگذاران میراث فرهنگی غنی در منطقه قره باغ ، دیگر امیدی به صلح پایدار نخواهد بود.

انتهای پیام