استان ها

برای بازار ارز در زمینه عرضه و مصارف نگرانی وجود ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی ما با مشکلات عرضه، مصرف و بازار ارز برخوردی نداریم و بر اساس رویکردهای ارائه شده قابل رسیدگی است. . “

به گزارش گروه اقتصادی و بازرگانی خبرگزاری آنا، محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در توجیه جلسه روز دوشنبه کمیته اقتصادی شورای اسلامی در جمع خبرنگاران بیاناتی را ارائه کرد. در این جلسه به منظور بررسی برنامه بازار ارز از سوی رئیس کل بانک مرکزی، اقدامات بلندمدت و میان مدت مدیریت ارز بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که دو عامل عدم تعادل بودجه و عدم تعادل نظام بانکی از مولفه های تورم در اقتصاد کشور هستند، در صورت عدم انجام اصلاحات لازم، در میان مدت و بلندمدت با چالش ارزی مواجه خواهیم شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در این جلسه مقرر شد با هماهنگی دستگاه های مختلف امور مختلف پیگیری شود، بانک مرکزی به عنوان یکی از مجموعه های مرتبط با دولت در این حوزه محسوب می شود. که با تعدیل امور، نتیجه این اختلافات منفی خواهد بود، بر کاهش ارزش پول ملی تأثیر می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات کوتاه مدت بانک مرکزی باید به صورت ویژه رصد شود، تصریح کرد: گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که منابع ارزی کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این منابع نفت است نه صادرات نفت. بخشی از وجوهی که قبلاً برای انتشار ارز تنزیل‌شده در نظر گرفته شده بود، در چرخه ارزی دولت قرار می‌گیرد و بازار واقعاً از تعادل منطقی‌تری نسبت به قبل برخوردار می‌شود. همچنین میزان وجوه مورد نیاز بر اساس سیاست های ارز ترجیحی حدود 40 درصد از هزینه های سال گذشته را کاهش داد.

نماینده مردم کرمان و راور یادآور شد: بر اساس گزارش بانک مرکزی نه نگران عرضه ارز هستیم و نه سوالی در رابطه با مصرف و بازار آن. بازار ارز به دلیل تقاضای کاذب و هیجانات شعله ور شده است، می توان بر اساس رویکردهای ارائه شده آن را مدیریت کرد.

پورابراهیمی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئولیت کامل اجرای سیاست ارزی در کشور را برعهده دارد، گفت: گزارش ارائه شده نشان می دهد که برخی از حوزه های تصمیم گیری دولت گاهی موجب مغایرت در اجرای تصمیمات سیاست ارزی می شود و اگر این رویکرد طبیعتاً ادامه دارد، اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز نیازمند تقویت جدی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: با هماهنگی رئیس‌جمهور، پیشنهادهایی را در قالب نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال می‌کنیم که اکنون لازمه اصلاح نرخ سود نیما و برقراری توافق است. نرخ نقل و انتقالات بازار.”

وی ادامه داد: نبود نرخ ارز توافقی در بازار برای حواله ها، عملکرد صادرکنندگان خرد، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع دستی را با مشکل مواجه کرد. اکثر گزارش ها و مشکلات مطرح شده از سوی اتاق بازرگانی و کمیته صادرات اتاق ایران عملاً با راهکارهای بانک مرکزی قابل اصلاح نیست، بلکه با راهکارهای توافق شده با دولت و گروه کارشناسی قابل اصلاح است. ما اصلاحات را در بخش خصوصی اجرا می کنیم.

نماینده مردم در شورای اسلامی افزود: جمع بندی ما این بود که آنچه را که در حوزه تصمیمات ساختاری دولت است، از جمله تصمیم گیری در مورد نرخ ارز و نقش کمیته مداخله ارزی در آن را می توانیم حل کنیم. بخش بازار غیررسمی و اتخاذ سیاست هایی که بتواند دغدغه های ارزی مردم را برطرف کند. حل مشکل را به بانک مرکزی واگذار می کنیم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بر اساس پیشنهادات ارائه شده در کمیته که برخی از آنها توسط بانک مرکزی اجرایی شد، می توان ظرفیت استفاده از ابزارهای پوشش ریسک در بازار ایجاد کرد و مردم می توانند ابزارهای خود را در مقابل تغییرات نرخ ارز تنظیم کنند. باید از ابزارهای مشخص شده برای خرید طلا استفاده کنیم و ارز خریداری کنیم.

انتهای پیام/