فرهنگ و هنر

بخش بین‌الملل سینما حقیقت جدی‌تر برگزار شود

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در جلسه شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره «سینما هکوریت» گفت: بخش بین المللی جشنواره «سینما هکریت» باید به نحو احسن و مطابق با منافع مردم برگزار شود. . فیلم مستند منطقه

به گزارش ایران تودی، به نقل از معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینماهای مستند، تجربی و پویانمایی، اولین جلسه رسمی شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما-قکریت» روز پنجشنبه برگزار شد. 19 شهریور در مرکز توسعه با حضور محمد خزایی رئیس سازمان.

رئیس سازمان در این نشست گفت: جشنواره «کینو گکریت» به عنوان مهمترین رویداد سینمای مستند ایران می تواند صدای همه سینماگران همه کشورها باشد. با توجه به ماهیت این نوع آثار می توان چهره امروز ایران را از طریق فیلم های مستند به جهانیان معرفی کرد. تصویری رنگارنگ از اقلیم، فرهنگ، باورهای مذهبی و آیین های بومی، تصویری که مخاطبان به ندرت می بینند و با آن ناآشنا هستند. سینمای مستند ایران در سال های اخیر در کنار مردم بوده و از مهم ترین رویدادها و نقاط عطف اسنادی ماندگار از خود به جای گذاشته است.

خزایی تاکید کرد: بخش بین المللی این دوره از جشنواره بسیار حائز اهمیت است. با عادی شدن شرایط می توان جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کرد و امیدوارم بخش بین المللی نیز با کارایی و جدیت بیشتری برگزار شود. تمرکز بر مستند منطقه ای بخش مهمی از برنامه این بخش است. سینمای ایران در همه زیر مجموعه های خود از جمله مستند جایگاه ویژه ای در آسیا و منطقه دارد و برای ما مهم است که جشنواره سینما حقیقت صدای فیلمسازان درجه یک در عرصه مستند را منعکس کند. باید به سینمای کشورهایی که ریشه های فرهنگی، مذهبی و مشترک با ما دارند توجه شود.

رئیس این نهاد در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تعامل با فیلم های مستند و سینماگران از برنامه ها و اولویت های سازمان سینمایی است. خوشبختانه توسعه این رابطه دو سویه دارد و «کینو گکریت» از این غنا و همدلی استفاده می کند.

وی ادامه داد: توسعه عدالت فرهنگی و توجه به فیلمسازان استانی از اولویت های سازمان سینمایی است که قطعا در شانزدهمین جشنواره سینما-غکریت تمرکز تیم برگزارکننده خواهد بود. آنچه در سازمان و زیر مجموعه های آن باید انجام دهیم آموزش، تمرکز بر اخلاق و امید است. در این حوزه سینمای مستند می تواند تاثیرگذارتر از فیلم داستانی باشد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: احیای جشنواره های منطقه ای فیلم مستند می تواند راهی برای نمایش و عرضه آثاری باشد که به هر دلیل نتوانستند در جشنواره «کینو گکریت» قرار بگیرند اما در ویترینی دیگر قابل مشاهده و قدردانی هستند.

در ادامه جلسه هر یک از اعضا پیشنهادات و توصیه های خود را در خصوص این دوره، ویژگی ها و اولویت های آن ارائه کردند. رضا خوشدل راد و امین قدمی، نمایندگان اصناف در شورا نیز در جشنواره «سینما – قکریت» به یکپارچه سازی اصناف فیلم مستند اشاره و به بیان برخی موارد مرتبط پرداختند.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای شورا به اهمیت توجه به ظرفیت نمایشگاه آنلاین پرداخت و گفت: از این فرصت می توان برای نمایشگاه آثار در کشورهای دیگر استفاده کرد. در بحث جشنواره ها و کارگاه ها باید به حوزه تفکر توجه شود، بحث کیفی و فنی مهم است، اما باید به ایده پردازی توجه ویژه شود. شاید در سینمای مستند پیشنهاد جدیدی برای دنیا داشته باشیم که در سینمای داستانی فرصت کمیاب است.

مهدی مسعودشاهی به ضرورت پژوهش در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: پژوهش در سینمای مستند بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. از سوی دیگر تمرکز بر استان ها، نیروهای جوان و حمایت از تولید و نمایش آثار مرتبط با فرهنگ و اقوام مختلف باید از اولویت های جشنواره باشد.

سید سلیم غفوری بر اهمیت برگزاری کارگاه های آموزشی در جشنواره «کینو گکریت» تاکید کرد و گفت: سمینارهایی با موضوعات مختلف از جمله بررسی آسیب های سینمای مستند می تواند زمینه را برای انتقال دانش و تجربه فراهم کند. از سوی دیگر باید موضوع گونه های برجسته تری را که در آن منطقه توسعه نیافته اند حل کنیم. بهتر است به ارائه تصویر ایران در آثار بیشتری فکر کنید. افزودن و پخش برنامه های تلویزیونی مرتبط با جشنواره «کینو گکریت» باید از روزهای برگزاری جشنواره آغاز شود.

کدیر آشنا بر موضوع توجه به هنرمندان منطقه و استان در هیات داوران و هیات انتخاب تاکید کرد و گفت: تعیین دبیر برای سه دوره متوالی جشنواره ما را در رسیدن سریعتر به اهداف کمک می کند.

محسن یزدی درباره تولید آثار معنادار و تفکر محور گفت: سینمای مستند از نظر فنی پیشرفت کرده است اما در تولید معنا و فکر مشکل داریم. تولید ما باید بر اساس تعریف معنا، بر اساس باورها و دیدگاه‌های ما باشد، نه بر اساس تشویق. این یک نگرانی و تقاضای جدی است.

رضا خوشدل راد با اشاره به اهمیت و نقش اصناف سینمای مستند گفت: باید با اعضای صنف برخورد جدی کرد و زمینه عادلانه فعالیت و مشارکت همگان را ایجاد کرد و در گذشته تعامل صنف تهیه کنندگان و سینماها منجر به این شده است که اتفاقات خوبی در جشنواره «کینو گکریت» است، امیدوارم این تفاهم و دوستی در جشنواره امسال محقق شود.

امین قدمی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای نقد و بحث در جشنواره «سینما حقیقت» گفت: کمیته های انتخاب و داوری موضوعات مهمی هستند که در کانون توجه قرار دارند. اینکه به هنرمندان درجه یک و حرفه ای فرصت همراهی با جشنواره داده شود، اتفاق خوبی است و همدلی هنرمندان و صنعتگران با جشنواره موضوعی مهم و حیاتی است. افزایش تعداد اعضای کمیسیون گزینش احتمال خطا را کاهش می دهد.

دبیر جشنواره، مدیر اجرایی مرکز گسترش فیلم های مستند، تجربی و انیمیشن، محمد حمیدی مقدم در پایان این نشست از اعضای شورا و توجه رئیس این سازمان تقدیر کرد و گفت: جشنواره سینما-قکریت: «بعد از تجربه موفق جشنواره پانزدهم، یکی از برنامه‌های ما نمایش فیلم مستند و بررسی جدی و حرفه‌ای پخش آن است. برگزاری جشنواره و نمایش آثار در آنجا تنها هدف نهایی ما نیست. از همکاری اعضای شورا تشکر می کنم و امیدوارم در جلسات آتی به بحث و گفتگوی ویژه بپردازیم و از تخصص شما استفاده کنیم.

در پایان این جلسه اعضای شورای سیاسی این جشنواره محمدرضا اصلانی، قدیر آشنا، سید سلیم غفوری، مهدی مسعود شاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، رضا خوشدل راد و امین قدمی تصمیمات خود را اتخاذ کردند. رئیس سازمان.

ششمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۷ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۰۱ در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام