فرهنگ و هنر

با پخش تبلیغات در نقطه حساس سریال اعصاب مخاطب را خرد نکنیم

در جلسه بررسی تبلیغات تجاری در رادیو ، بر لزوم رعایت برخی قوانین در تبلیغات تأکید شد و در این رابطه ، مثالی از این واقعیت ذکر شد که تبلیغات در یک نقطه حساس از یک سریال درست نیست که مخاطب را اذیت کند.

به گزارش ایران تودی ، روابط عمومی سازمان صدا و سیما جلسه نقد و بررسی “فرصت ها و تهدیدهای تبلیغات برای رسانه های ملی” را برگزار کرد.

محسن اسماعیلی (منتقد) ، علیرضا پویا (منتقد) و ابراهیم شکوری (مدیرکل امور مجلس ، قانون و امور مجلس سازمان صدا و سیما) از جمله حاضران در جلسه امروز هستند.

انتقاد از تبلیغات رادیویی پرحجم ، بررسی بودجه سازمان و ضرورت تنظیم تبلیغات تجاری و انتقاد از توزیع آگهی های کنکور از موضوعات مطرح شده و بررسی شده در این جلسه بود.

رسانه ای که مخاطب به آن اعتماد ندارد ، رسانه نیست

محسن اسماعیلی وی در این جلسه با بیان اینکه تبلیغات تجاری باری بر دوش رسانه ها است ، گفت: خلاص شدن از شر تبلیغات تجاری در دنیای امروز غیرممکن است. باید تبلیغات وجود داشته باشد ، اما تبلیغات تنظیم و کنترل می شود.

وی با اشاره به اینکه شرط اول یک سازمان رسانه ای جلب اعتماد مخاطب است ، توضیح داد: رسانه ای که مخاطب به آن اعتماد ندارد رسانه نیست و مشخص نیست با چه کسی صحبت می کند. به عنوان مثال ، قابلیت اطمینان یک ایستگاه رادیویی اعتماد بینندگان آن است. علاوه بر این ، اعتبار رسانه به استقلال آن بستگی دارد. رعایت استانداردهای رسانه ای مستلزم نوعی استقلال از دستگاه حاکم است. اگر یک رسانه احساس نیاز کند ، قطعاً نمی تواند مستقل باشد.

محسن اسماعیلی تأکید کرد: ما باید رسانه ها را در کشور به سمت مستقل پیش ببریم. اینکه رسانه ها یارانه بگیرند یا صداوسیما به بودجه دولت نگاه کند درست نیست. رسانه ها باید مستقل باشند تا بتوانند به طور حرفه ای عمل كنند و منافع عمومی را بالاتر از حرص مغرضانه قرار ندهند.

وی با تأکید بر اینکه نباید تبلیغات تجاری را تهدید دانست ، گفت: تبلیغات مانند هر فرصتی می تواند تهدید باشد. رونق تولید و رونق تولید عمدتا رسانه های تبلیغاتی هستند. رقابت برای به دست آوردن مشتری ، تولیدکنندگان را مجبور می کند انرژی بیشتری را صرف تولید کنند. اگر رقابتی وجود نداشته باشد صنعت خودروی کشور در انحصار خود قرار می گیرد ، بنابراین رشد خاصی نداشته ایم.

تبلیغات تجاری ضروری است ، اما باید تنظیم شود

اسماعیلی با در نظر گرفتن تبلیغات تجاری به عنوان ابزاری برای افزایش تولید و تجارت گفت: “برخلاف سایر کشورها ، دلیل رشد نکردن ما در صنعت خودرو ، عدم رقابت در این صنعت است.” این فرمول اقتصاد است. برای توسعه باید رقابت وجود داشته باشد. اکنون صادرات مشکل اصلی کشور ما است. کالاهای خود را با مارک های خارجی در داخل می فروشیم. این یک فاجعه است. اگر ما این رشته را ترک کنیم ، خارجی ها با تبلیغات میدان را از ما می گیرند. تبلیغات در حوزه های مختلف سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی موثر است. تبلیغات نباید منفی دیده شود. تبلیغات فرصتی است که در صورت عدم استفاده صحیح از آن می تواند تهدید باشد.

وی افزود: تبلیغات تجاری یک ضرورت است اما باید تنظیم شود تا تهدید نشود. ما باید رویکرد خود را نسبت به تبلیغات تغییر دهیم. رسانه یکی از ارکان تبلیغات است. مخاطبان و تولیدکنندگان از دیگر ارکان تبلیغات هستند که هر یک از آنها باید توسط قانون تعریف شوند. اما در اینجا ما در مورد رسانه صحبت می کنیم. یکی از کاستی های تبلیغات در کشور ما این است که در صورت نیاز به همان قوانین ، استانداردهای بی شماری را رعایت می کنیم. قوانین تبلیغات در رادیو و تلویزیون و مطبوعات نباید متفاوت باشد. زیرا تبلیغات توصیف ایده آل ها برای مخاطب است و این تفاوت منجر به بحران تعدد و هویت می شود. باید یک سیستم تبلیغاتی واحد وجود داشته باشد. البته این به معنای یکسان بودن سازوکارها نیست ، زیرا سازوکار رادیو و تلویزیون با مطبوعات متفاوت است.

تبلیغات مخفیانه در همه رسانه ها ممنوع است

اسماعیلی با اشاره به قوانین صحیح تبلیغات ، ادامه داد: اصطلاحی داریم به نام رقابت ناعادلانه در تجارت. تبلیغات باید ابعادی و خاص باشد. به عنوان مثال پخش تبلیغات در یک نقطه حساس از سریال و ناراحتی مخاطب درست نیست. قوانین مشخصی در جهان برای زمان مناسب تبلیغات وجود دارد.

وی افزود: “گاهی اوقات ما به اسم آموزش تبلیغ می كنیم كه این درست نیست و حقوق بینندگان ضایع می شود. تبلیغات مخفی ممنوع است بدون اینكه به بینندگان بگویید كه این تبلیغات است. رادیو یك رسانه ملی و مذهبی است. اگر ما یك رسانه مذهبی هستیم ، نباید هوشیاری خود را از دست بدهیم. رسانه های غیرمذهبی نیز این را قبول ندارند اولین شرط رسانه های مذهبی صداقت است.

به گزارش ایران تودی ، اسماعیلی در پایان سخنان خود با انتقاد از حوزه تبلیغات لوکس گفت: کدام یک از تبلیغات و خانه های شما متناسب با زندگی شما نشان داده می شود؟ کودک این را می بیند و از پدر و مادرش هم انتظار دارد و فکر می کند پدرش بی کفایت است. ما باید صداقت رسانه ای داشته باشیم. ما برای رسیدن به این استانداردها راه های زیادی داریم اما امیدوارم روزی به این استانداردها برسیم.

مراقب آسیب تبلیغات برای کودکان باشید

در ادامه این جلسه علیرضا پویا وی با اشاره به اینکه مدیریت تبلیغات در گذشته و به ویژه در حال حاضر مدیریت عالمانه ای بوده است ، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال های اخیر چندین بار به جنگ نرم اشاره کرده اند و سنگ بنای جنگ نرم رسانه ها و بالاتر از همه رسانه ملی است. . یک جنگ نرم پیچیده تر از یک جنگ سخت است. بدون بودجه نمی توان اقدام کرد. مسئولان باید به این موضوع توجه کنند. تبلیغات تجاری با هدف کمک به افزایش تولید ، کمک به توزیع محصولات در سراسر کشور ، کاهش واسطه ها و پیوند تولید با مصرف ، بهینه سازی مصرف و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان است. اگر سیاست تبلیغاتی درستی نداشته باشیم و سازمانهای تصمیم گیرنده از آن حمایت نکنند ، این اهداف محقق نخواهد شد.

وی افزود: باید مراقب آسیب هایی که در تبلیغات تجاری به ویژه برای کودکان و نوجوانان به گروه های خاصی وارد شده است باشیم. رسانه ملی ما باید متفاوت از رسانه مستقر با ذهنیت لیبرال سرمایه داری در جهان باشد. بعضی اوقات می توانیم در زمینه تبلیغات تحصیل کنیم. رسانه ها در اینجا مرکزی برای دستیابی به اهداف سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی هستند. تبلیغات در رسانه های مذهبی تعریف خاص خود را دارد و اگر به مخاطب خاصی آسیب برساند باید متوقف شود.

انتقاد از تبلیغات در زمینه کنکور

پویا با انتقاد از تبلیغات در زمینه کنکور و محصولات کمک آموزشی ادامه داد: اکنون کنکور به معضلی برای جامعه ما تبدیل شده است و هر زمان بسیاری از جوانان هنگام اعلام نتایج اقدام به خودکشی می کنند. آیا برخی از تبلیغات کنکور را می بینیم که می گوید شخصی استرس دارد؟ نمی دانید چگونه تست کنید؟ و سپس محصول مورد نظر شما ارائه می شود. این به دلیل ضعف وزارت علوم است. در اینجا ، در جمله اول ، مخاطب را تحت فشار قرار می دهیم.

ما درباره تبلیغات چیزهای زیادی می دانیم

محمد حسین رنجبران – مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما – وی در این جلسه در پاسخ به س questionالی در مورد بودجه سازمان صدا و سیما و دلیل تبلیغات زیاد ، توضیح داد: آژانس های اظهارنظر نظارت بر درآمدها و هزینه های سازمان صدا و سیما دارند. ما همیشه دود جهالت را به عنوان درصدی از بودجه دریافت می کنیم و بقیه را باید از طریق تبلیغات تأمین کنیم. امسال همه کارمندان افزایش حقوق دریافت کرده اند اما ما از کارمندان و بازنشستگان شرمنده ایم. ما همچنین بازنشستگی ها را از صندوق ساماندهی می کنیم و دولت پرداخت نمی کند. ما درباره تبلیغات چیزهای زیادی می دانیم. اما طی این سالها کارهای خوبی انجام شده است که طی چند سال نتیجه می دهد.

در این نشست آنلاین ابراهیم شکوری (مدیرکل امور مجلس ، قانون و امور مجلس سازمان صدا و سیما) همچنین در مورد تبلیغات در صدا و سیمای سازمان صحبت کرد که متأسفانه خبرنگار ایران تودی به دلیل قطع شدن اینترنت نتوانست آن را پخش کند.

این مکالمات بعداً در خبر دیگری پخش خواهد شد.

انتهای پیام