بین الملل

بایدن: “موج قرمز” رخ نداد/ تلاش می‌کنم مانع بازگشت ترامپ شوم

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در اولین اظهارات خود پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا گفت که همچنان امکان حفظ اکثریت مجلس نمایندگان برای دموکرات‌ها وجود دارد و «موج قرمز» آنطور که هست رخ نداده است. . ادعا شد

به گزارش ایران تودی، به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا صبح پنجشنبه به وقت ایران در اولین نشست خبری خود پس از انتخابات میان دوره ای کنگره گفت: ما هنوز از همه نتایج اطلاع نداریم، اما موج بزرگ قرمز جمهوری خواهان آنطور که رسانه ها گفتند این اتفاق نیفتاد.» دموکراسی در سال های اخیر آزمایش شده است، اما روز انتخابات روز خوبی برای دموکراسی بود.

بایدن گفت: «شرکت در انتخابات کنگره یک رکورد تاریخی دارد. پیام آمریکایی ها این بود که می خواهند از دموکراسی و آزادی انتخاب محافظت کنند

رئیس جمهور آمریکا در عین حال اذعان کرد: بدیهی است که رای دهندگان ناامیدی خود را آشکارا ابراز کرده اند و با توجه به شرایط دو سال اخیر این را درک می کنم.

او همچنین گفت که بیش از هر زمان دیگری به آینده ایالات متحده خوشبین است. بایدن گفت: ما نسبت به موضع مردم آمریکا نسبت به آنچه به دست آورده ایم خوشبین هستیم. اکثر آمریکایی ها از طرح اقتصادی من حمایت می کنند.

بایدن با تاکید بر اینکه هنوز نتایج نهایی انتخابات مشخص نیست، گفت: آماده همکاری با جمهوری خواهان بدون توجه به نتایج انتخابات هستم. این امکان برای دموکرات‌ها وجود دارد که اکثریت مجلس را داشته باشند و ما فقط چند کرسی را از دست داده‌ایم.

وی همچنین تاکید کرد: قصد دارم دوباره کاندیدای ریاست جمهوری شوم اما عجله ای برای تصمیم گیری ندارم. من تلاش می کنم مطمئن شوم که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری بازنگردد.

بایدن در این سخنرانی درباره مسائل دیگری از جمله جنگ اوکراین و لزوم ادامه کمک ها به این کشور، رقابت با چین، موضوع تایوان، همکاری ایلان ماسک با طرف های خارجی و موارد دیگر صحبت کرد.