فرهنگ و هنر

«بازیدار»؛ جنگ به روایت یک عراقی

«بیزیدار» توسط محبوبه سادات رضویانیا منتشر شد که روایتی از سرباز عراقی فراری از جنگ با ایران است.

به گزارش ایران تودی، این کتاب که حاوی خاطرات یک سرباز عراقی به نام سید عباس موسوی است، در 471 صفحه با تیراژ 1250 نسخه در سوره آنلاین تشکیل شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «بیزیدار» روایتی از دوران کودکی این سرباز تا سی سالگی و دوران خدمتش در ارتش عراق است. سربازی شیعه که در دوران هشت سال دفاع مقدس دو بار توسط حزب بعث برای پختن غذا برای سربازان عراقی مجبور شد بجنگد اما دو بار به دلیل اینکه نمی خواست در مقابل نیروهای ایرانی بایستد از جبهه گریخت. اما به دلیل مهارتش در آشپزی، برای سومین بار برای تهیه غذا برای فرماندهان و کارکنان اداری به اردوگاه اسارت ایرانیان منتقل شد و با گسترش دوستی او با سید عباس موسوی، ماجراهای مختلفی در اینجا رقم خورد. سید علی اکبر ابوترابی در اردوگاه است که توسط یک طلبه ایرانی فراری از جنگ اسیر می شود. این رابطه دانشجو و مرادی بر فضای اردوگاه نیز تأثیر می گذارد و کمک او به زندانیان در نهایت به افشاگری و تسلیم شدن او در برابر اطلاعات می انجامد.

محبوبه سادات رضوی نیا در سفر به کربلای معلی با سید عباس موسوی صاحب خانه مؤلف و در عین حال آشپز غذاهای بی نظیر عربی آشنا شد. او به حاجی عباس معروف است و از کودکی و دیگر ایام محرم و صفر آشپزی را آموخت. نویسنده سپس با فیلمبرداری خاطرات سید عباس موسوی در سفری دیگر سعی کرد در نگارش داستان دخالتی نداشته باشد و هر چه نوشته از دید راوی بوده است نه نویسنده ایرانی. زیرا راوی به دلیل ملیت و فرهنگ خود، حتی ممکن است در عبارات عراقی ها مانند کشته شدن شهدا در جبهه ها مورد پسند و اعتراض خواننده وطن دوست قرار گیرد، اما برعکس، به دلیل معتبر بودن و قابل اعتماد بودن. بازنمایی واقعیت در زوایا، روایات نیز به همین صورت بیان شده است.

انتهای پیام/