علمی و پزشکی

بازیابی حس بویایی مبتلایان به کووید ۱۹ با بوییدن روغن‌های ضروری

ایران تودی / خراسان رضوی نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد به ویژه در سنین زیر 40 سال با بوییدن اسانس ها (عصاره های ضروری یا غلیظ گیاهان تقطیر شده در اسانس) حس بویایی و چشایی پیدا می کنند. var به گفته محققان، از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از علائم رایج کووید 19 است و معمولاً از هر پنج بیمار تا 6 ماه پس از ابتلا، چهار بیمار آن را تجربه می کنند.

به گزارش نامه نیوز، بیماران جوان مبتلا به کووید 19 بیشتر از بیماران مسن تر از این احساسات بهبود می یابند. در یک مطالعه مداوم، محققان دانشگاه ویرجینیا یونیتی (VCU) داده های 798 بیمار زیر 40 سال را که از بیماری کوید بهبود یافته بودند جمع آوری کردند و طعم و مزه و چشایی بیماران کوید را بررسی کردند و دریافتند که افراد جوان سریعتر از مسن تر هستند. مردم. حس بویایی و چشایی آنها

پروفسور ایوان ریتر، مدیر پزشکی و یکی از محققان مرکز پزشکی VCU برای اختلالات بو و مزه گفت: در این مطالعه، ما تقریباً 80 درمان برای بیماری کووید را در یک دوره شش ماهه یا بیشتر ارزیابی کردیم.

بیماری قبلی وضعیت را بدتر می کند

ریتر، پروفسور جراحی گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی VCU گفت: درک انواع مختلف علائم و اینکه آیا بیماران از هر بیماری قبلی رنج می برند می تواند بینش مهمی در مورد پیش آگهی بهبودی آنها ارائه دهد. افرادی که آسیب به سر داشتند کمتر احتمال داشت که حس بویایی خود را بازیابند. علاوه بر این، کسانی که در هنگام مبارزه با ویروس دچار تنگی نفس شده بودند، کمتر احتمال داشت که سریع به هوش بیایند. با این حال، افراد مبتلا به احتقان بینی احتمال بیشتری داشت که حس بویایی خود را بازیابند.

پروفسور رایتر توضیح می‌دهد: «منطقی است که افراد مبتلا به گرفتگی بینی شانس بهبود حس بویایی خود را افزایش دهند، زیرا حس بویایی خود را به دلیل احتقان شدید بینی از دست می‌دهند و بو نمی‌تواند وارد بینی شما شود». البته، افراد مبتلا به احتقان ممکن است حس بویایی خود را نه به دلیل آسیب عصبی ناشی از ویروس ها یا چیزهای دیگر، بلکه به دلیل احتقان شدید از دست داده باشند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 230 میلیون مورد ابتلا به کووید-19 در سراسر جهان گزارش شده است. اگر این نظرسنجی نشان دهنده جمعیت آسیب دیده جهان باشد ، بیش از 20 میلیون نفر ممکن است بعد از تشخیص کووید حس بویایی یا چشایی طولانی مدت خود را از دست بدهند.

از آوریل 2020، زمانی که گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادن حس چشایی و بویایی بیماران منتشر شد، محققان VCU سخت کار می‌کردند تا مشخص کنند علائم قبل از درمان چقدر طول می‌کشد.

از دست دادن حس بویایی کیفیت زندگی را کاهش می دهد

تا به امروز، تقریباً 3000 نفر در ایالات متحده در نظرسنجی که علائم را در طول زمان ردیابی می کند، شرکت کرده اند. نتایج نشان می دهد که از دست دادن حس بویایی می تواند برای افرادی که آن را تجربه می کنند مخرب باشد. در یک نظرسنجی قبلی که در آوریل 2021 منتشر شد ، 43 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که افسرده هستند و 56 درصد از آنها از زندگی کمتر از کاهش حس بویایی یا چشایی لذت می برند.

جای تعجب نیست که افرادی که حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده اند در لذت بردن از غذا مشکل دارند. هشتاد و هفت درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آشپزی و غذا خوردن باعث نگرانی کیفیت زندگی آنها می شود. ندانستن بوی دود به عنوان شایع ترین خطر ایمنی طبقه بندی می شود و تقریبا نیمی از بیماران آن را گزارش می کنند.

45 درصد از افرادی که مورد بررسی قرار گرفته اند نمی توانند بوی دود را حس کنند ، 55 درصد از آنها دچار بی اشتهایی و 37 درصد از آنها دچار کاهش وزن ناخواسته شده اند. هرچه بیشتر از افراد آسیب دیده یاد بگیریم، بهتر می توانیم به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و حتی افراد در مورد نحوه مدیریت این علائم توصیه کنیم. با استفاده از این تحقیق، ما همچنان به دنبال پاسخ های درمانی هستیم تا تصویر واضح تری از خطرات کووید 19 برای کیفیت زندگی، ایمنی و سلامت و رفاه طولانی مدت به دست آوریم.

روغنهای اساسی چگونه می توانند کمک کنند؟

به گفته دانشمندان، آموزش استفاده از اسانس های قوی می تواند به بازیابی احساسات از دست رفته کمک کند.

پروفسور ریتر می گوید: «من هنوز به بیماران خود توصیه می کنم که این روش هزینه کم و خطر کم دارد.

در اوایل سال جاری، گروه کاری بویایی بالینی، یک تیم بین المللی از پزشکان که علاقه زیادی به تحقیقات بو دارند، روغن های ضروری را به عنوان یک گزینه درمانی توصیه کردند. این تیم دریافتند که وقتی فردی حس بویایی خود را از دست می دهد (اختلال بو)، بوی روغن های ضروری می تواند اعصاب آسیب دیده را التیام بخشد.

وی گفت: برای افرادی که ممکن است نگران از دست دادن حواس خود باشند، بهترین راه برای جلوگیری از این امر، بوییدن اسانس ها است.

طبق توصیه های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل بیماری واکسینه شوید ، ماسک بزنید و بهداشت دست را رعایت کنید. همه این چیزهای به ظاهر ساده مهم هستند. برای جلوگیری از این پیامدهای طولانی مدت ، ابتدا باید شانس ابتلا به این بیماری را به حداقل برسانید ، زیرا ما در حال حاضر روشی واقع بینانه برای تأثیرگذاری بر روند یا شدت بیماری هنگام ابتلا به آن نداریم.

آیا ایمپلنت توانایی بویایی را بازیابی می کند؟

با این حال ، امید بیشتری وجود دارد ، زیرا دکتر دکتر کوئلیو و همکار پژوهشی اش، پروفسور فیزیولوژی و بیوفیزیک در VCU. ریچارد کوستانزو یک دستگاه ایمپلنت برای بازگرداندن حس بویایی فرد ایجاد می کند. در صورت اجرایی شدن این طرح می تواند امیدی برای افرادی باشد که با حس بویایی ثابت زندگی می کنند.

نتایج در مجله آمریکایی گوش و حلق و بینی منتشر شد.

انتهای پیام/