بین الملل

بازگشت نخست وزیر عراق از تاریکخانه سارقان قرن؛ فعلا با ۱۲۴ میلیون دلار

السودانی عصر امروز یکشنبه اعلام کرد که 182.7 میلیارد دینار عراقی بازگردانده شده است که اولین قسط از 1.68 تریلیون دینار از اموال غارت شده عراق از سازمان امور مالیاتی کشور بازگردانده می شود. در دو هفته آینده به گنجینه عراق بازگردید

السودانی پشت صندلی کنفرانس مطبوعاتی ایستاد و اولین موفقیت خود را در “سرقت قرن”، پشت پرده تاریک، مقابل دوربین افکار عمومی و در کنارش پرچم عراق را اعلام کرد. و پول های بدست آمده از هر دو طرف از طریق تونل وحشتناک دزدی، قرنی که به وضوح می خواست پیام شفافیت را بیش از هر دوره دیگری در تاریخ مدرن عراق منتقل کند.

به گزارش سرویس مطبوعاتی نخست وزیر عراق، السودانی گفت: تحقیقات به این نتیجه رسید که کل مبلغ (سرقت) به متهم نور زهیر جاسم پرداخت شده است. این مبلغ پس از اعتراف وی اخذ می شود و اموال این متهم نیز بیش از این مبالغ مصادره می شود.

السودانی تاکید کرد: پیگیری، تحقیق و تلاش برای بازگرداندن این مبلغ تقویت شده است و همچنین در سازمان امور مالیاتی و سایر نهادهای نظارتی، تخلفات و سهل انگاری هایی که در سرقت این وجوه نقش داشته است، کشف شده است.

اکنون، قاضی حیدر حنون، رئیس سازمان “پاکستان” عراق می گوید که “احزاب مهم در دولت قبلی شرایطی را برای قاچاق پول (خارجی) ایجاد کردند.

نخست وزیر عراق از تلاش های رئیس شورای عالی دیوان عالی کشور و تمامی نهادهای تخصصی درگیر در پرداخت این مبلغ قدردانی کرد.

وی افزود: تحقیقات هیچ فردی را که واقعاً در این جنایت دست داشته باشد منتفی نیست، بقیه متهمان تحت تعقیب هستند و در تلاش برای کشف تمامی پول های سرقتی هستند.

محمد شیعه السودانی ادامه داد: قاضی پرونده برای متهم (نور زهیر) قرار وثیقه صادر کرد تا ظرف 2 هفته این اموال را مسترد کند.

بر اساس بیانیه دولت عراق، کل مبلغ (سرقت قرن) 3 تریلیون و 754 میلیارد و 642 میلیون و 664 هزار دینار عراق است.

نخست وزیر عراق افزود: از همه متهمان دستگیر شده می خواهیم که تسلیم شده و اموال مسروقه را بازگردانند و (در این مورد) برای کمک به آنها در چارچوب قانون با دستگاه قضایی همکاری خواهیم کرد.

السودانی همچنین به پول های خارج شده از کشور اشاره کرد و گفت: معیار روابط ما با همه کشورها واکنش آنها به بازگرداندن کالاهای دزدیده شده از مردم عراق است.

محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق وارد “سرزمین ممنوعه” فساد و تونل تاریک افراد فاسد شد. انتظار می رود اسرار زیادی از آنجا فاش شود.

کمتر از یک ماه پیش، نیروهای امنیتی عراق یکی از عوامل تجارت قراردادی یا “سرقت قرن” را در فرودگاه بغداد قبل از پرواز با هواپیمای شخصی به ترکیه دستگیر کردند. نام فرد دستگیر شده در پرونده مذکور «نور زهیر جاسم» ثبت شده است. پرونده ای که در آن حدود 3.7 تریلیون دینار عراقی معادل تقریباً 2.5 میلیارد دلار از مالیات بانک الرافدین عراق اختلاس شده و در قالب 247 فقره چک از طریق 5 شرکت نقد شده است.

در همین حال، سازمان دولتی «پاکسازی» عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرد متهم، مدیرعامل یک شرکت خدمات نفتی است. گزارش شده است که یکی از مظنونان در دعوای حقوقی 5 شرکت دیگر نیز دخیل است.

دستگاه قضایی عراق تاکنون اظهارات تعدادی از مقامات اداره مالیات عراق را در این مورد شنیده و برای صاحبان شرکت ها حکم بازداشت صادر کرده است.

ماه گذشته، سازمان پاکیزگی عراق اعلام کرد که 46 حکم بازداشت و احضاریه برای مقامات عالی رتبه به ظن فساد صادر کرده است. این احکام برای 2 معاون فعلی، 1 وزیر، 3 وزیر سابق، 1 معاون فعلی، 1 استاندار فعلی، 5 استاندار سابق، 4 عضو شورای استاندار سابق، 10 مدیر فعلی، 9 مدیر سابق و 5 مدیر سابق صادر شده است.

اگرچه السودانی در یک کنفرانس مطبوعاتی از دستگیری 5 نفر در ارتباط با سرقت قرن خبر داد، اما “اطلاعات ما نشان می دهد که بخش زیادی از پول های سرقت شده عراق به خارج از کشور قاچاق شده است.”

نخست وزیر عراق همچنین سها النجار، رئیس سازمان سرمایه گذاری ملی را برکنار کرد و کار این آژانس را برای بررسی دقیق تخلفات به سازمان پاکدستی واگذار کرد.

علاوه بر این اقدامات، نخست وزیر عراق اعلام کرد که کمیته ویژه مبارزه با فساد برای تکمیل کار و حمایت از سازمان پاکدستی تشکیل شده است.

السودانی در سخنرانی خود در جمع نمایندگان مجلس خواستار باز شدن پرونده قاچاق نفت شد.

ورود سودانی ها به منطقه ممنوعه مفسدان

چند هفته پیش، محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، علناً اعلام کرد که «در نظر دارد وارد منطقه ممنوعه فساد شود» و بدین وسیله خواسته اصلی خود را «اول از همه اصلاح نهادهای ذیربط» اعلام کرد. زمینه مبارزه با فساد ضروری است». شروع شد»؛ جاهایی مانند خود سازمان پاکدستی که قاضی «علاء السعدی» از ریاست استعفا داد و قاضی حیدر حنون مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

عراق از نظر شفافیت در شاخص شفافیت بین‌الملل در رتبه 157 از 180 کشور قرار دارد و در حالی که اقدامات سودان تاکنون گام کوچکی نبوده است، به نظر می‌رسد آغاز راه باشد.

310310