عمومی

ایرانی‌ها از کی‌روش یاد بگیرند!

این روزها تصویر خوشحال نشدن تیم ملی فوتبال ساحلی در مسابقات قهرمانی جام بین قاره ای با شایعات و احادیثی در فضای مجازی همراه شده و باعث نگرانی تیم ملی در بازی های قهرمانی جهان شده است.

ایران تودی پلاس: همین دو روز پیش تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان با غلبه بر تیم ملی برزیل در دبی قهرمان جام بین قاره ای شد.

تصویر ناخوشایند بازیکنان تیم ملی در مراسم جام حذفی اگرچه در مقابل اکثر رسانه های ورزشی جهان قرار گرفت، اما خبرهای زیادی از قهرمانی درآورد و حتی فدراسیون فوتبال نیز در بیانیه ای صریح گفت: «مطابق با مقررات جمهوری اسلامی ایران و منشور اخلاقی المپیک و قوانین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با رعایت اصول حاکم بر ورزش فوتبال و پرهیز از هرگونه رفتار سیاسی در عرصه ورزش، کسانی که این کار را انجام نمی دهند. رعایت اخلاق حرفه ای و ورزشی طبق ضوابط در این خصوص برخورد خواهد شد.

ابراز همدردی و دوستی صمیمانه با بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی در روزهای غم انگیز ایران عزیزمان اقدامی قابل توجه و حتی ممکن است برای برخی افراد قابل تقدیر باشد. اما اگر در نظر بگیریم که مسابقات جهانی ۲۰۲۲ در قطر برگزار می شود، باید کمی به شکل این واکنش و ابعاد و عواقب چنین واکنش دوستانه ای با مردم فکر کرد.

شاید برای برخی نگران کننده باشد که اگر تیم ملی فوتبال کشورمان با این اقدامات سیاسی و اجتماعی در جام جهانی 2022 قطر شرکت کند، بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان نیز دست به چنین اقداماتی بزنند. رویدادهای اخیر ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بدون شک حق اظهار نظر، عمل، حتی واکنش و بی طرفی در برابر این گونه واکنش های سیاسی در سطوح ورزشی، فوتبالی و دیگر سطوح، اولاً به عنوان یک چهره ملی و ثانیاً به عنوان یک شهروند ایرانی، دارند. کل جامعه

هیچکس نمی تواند آنها را به خاطر مرتبط ساختن آنها با حوادث و اتفاقات این روزها در کشورمان سرزنش کند، اما در این بین تنها سوالی که مطرح می شود این است که بهای آنهایی که از پیروزی خوشحال نیستند یا خوشحال هستند چیست؟ بعد از گل؟ آیا معنای سیاسی دارد؟

با توجه به قوانین فیفا در خصوص رعایت اصول حاکم بر ورزش فوتبال و ممنوعیت هرگونه رفتار سیاسی در زمین های ورزشی، بدیهی است که هرگونه اقدام سیاسی در زمین فوتبال توسط فیفا در زمین فوتبال پاسخ داده خواهد شد.

همچنین چندی پیش فدراسیون فوتبال فیفا در نامه ای به 32 فدراسیون راه یافته به جام جهانی تاکید کرد که در جام جهانی نباید مسائل سیاسی مطرح شود.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در این نامه گفت: می دانیم که فوتبال در کشورها نقش مهمی دارد و همچنین می دانیم که چالش ها و مشکلات زیادی با ماهیت سیاسی در سراسر جهان وجود دارد. اما لطفا اجازه ندهید فوتبال به یک جنگ ایدئولوژیک یا سیاسی کشیده شود.

اگر برخی از بازیکنان تیم فوتبال کشورمان در زمین مسابقه رفتار سیاسی نشان دهند، این امر منجر به محرومیت کل تیم ملی کشورمان می شود نه همین تعداد.

از طرفی اگر فقط یک نفر با رفتار سیاسی در زمین مخالفت کند، این آغاز تفرقه و تفرقه در بین بازیکنان تیم ملی است. در نهایت به خودمان، به حریف و فیفا باختیم. همچنین نتیجه عملی است که می تواند مربوط به هیجان یا تمایل به کلیک بیشتر در فضای مجازی و رسانه باشد. جدای از شکست، البته عصبانیت دو تیم ملی و حتی غرور تماشاگران تلویزیون در انتظار پیروزی یا حداقل یک بازی هیجان انگیز.

البته در این میان نباید گفت که با احتساب رفتار مهدی طارمی و سردار آزمو در بازی سنگال، بار دیگر ثابت کرد که برای یکپارچگی تیم ملی کشورمان جدی است و با تحسین برانگیز خود. او می خواهد در تیم بماند. این تیم از اختلاف دو تیم فاصله گرفت، دیروز ملی تمام بازیکنان و ملی پوشان را روی میز روی زمین چمن جمع کرد. همین عمل به ظاهر ساده و به تصویر کشیدن همه بازیکنان و کادر مربیگری دور همدیگر روی میز این اطمینان را به ما می دهد که اگر مردم سعی در ایجاد تفرقه بین تیم ملی داشته باشند; سرمربی تیم اجازه نمی دهد این تلاش به ثمر برسد.

آنچه این روزها غیرقابل انکار است؛ افزایش درد و رنج ما ایرانیان. بسیاری از ما لحظه های خنده یا اشک شوق را از دست می دهیم. اما جدای از ترس محرومیت تیم ملی از حضور در فیفا، چه چیزی شادتر، هیجان انگیزتر و دل انگیزتر از گل مهدی طارمی با پاس سردار آزمون به انگلیس است؟ تصورش جالب است.

انتهای پیام