علمی و پزشکی

ایجاد روشی ارزان‌قیمت برای سنجش شنوایی نوزادان

بر اساس گزارش شفاف، نظارت بر شنوایی نوزادان کار دشواری است. زیرا نمی توانند به پزشک بگویند چه صداهایی را می شنوند و چه صداهایی را نمی شنوند. یک سیستم جدید با استفاده از تلفن همراه، AirPods و یک میکروفون ساده راه حلی ارزان برای این مشکل ارائه کرد.

در اکثر کشورهای پیشرفته، نوزادان تازه متولد شده از نظر ناشنوایی با ابزار خاصی غربالگری می شوند.

این دستگاه از یک بلندگو برای پخش همزمان 2 صدای مختلف در هر گوش استفاده می کند. اگر شنوایی یک گوش نرمال باشد، سلول های مویی در آن در پاسخ به ترکیبی از صداها به ارتعاش درآمده و صدای سوم تولید می شود.

این دستگاه صدای سوم را ردیابی می کند و به پزشکان نشان می دهد که مشکل شنوایی در گوش هدف وجود ندارد.

متأسفانه چنین ماشین هایی بسیار گران هستند و نمی توان آنها را به طور گسترده در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار داد. در نتیجه اگر نوزاد ناشنوا باشد، والدین متوجه آن نمی شوند و مهارت های زبانی کودک رشد نمی کند. سیستم جدیدی در این زمینه ابداع شده است.

دستگاه مورد بحث توسط محققان دانشگاه واشنگتن اختراع شده است و از دو ایرپاد معمولی استفاده می کند که دو صدای متفاوت را جداگانه پخش می کنند. این ایرپادها به یک دستگاه خاص با یک میکروفون تجاری استاندارد متصل می شوند. هنگامی که دو آهنگ مختلف به طور همزمان پخش می شود، این دستگاه برای شنیدن صدای سوم زیر هر گوش قرار می گیرد. دستگاه نیز با کابل به تلفن همراه متصل شده و برنامه خاصی روی آن فعال است.

جاستین چان، محقق ارشد این مطالعه گفت: “صداهای هر گوش بسیار آرام است و گاهی اوقات اگر کودک سر خود را حرکت دهد، شنیدن آنها از سر و صدای اطراف دشوار می شود.” ما الگوریتم هایی را توسعه دادیم که به ما کمک می کند سیگنال را با وجود نویز پس زمینه تلفن همراه ردیابی کنیم. الگوریتم های ذکر شده در واقع بر روی هر گوشی موبایلی فعال می شوند و نیازی به گوشی های هوشمند پیشرفته ندارند.

از این فناوری برای آزمایش شنوایی 114 نفر که 52 نفر از آنها کودکان زیر 6 ماه بودند در 3 کلینیک شنوایی در ایالت واشنگتن استفاده شد. این آزمایش نشان داد که دقت دستگاه با سمعک های معمولی برابر است و همه بیماران ناشنوایی را شناسایی می کند.

تحقیقات در این زمینه در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان