ورزشی

اولین مصاحبه مجیدی پس از ترک استقلال؛جدایی برایم سخت بود!

فرهاد مجیدی که فصل گذشته سرمربیگری استقلال را برعهده داشت پس از قهرمانی در لیگ برتر از جمع آبی پوشان جدا شد و به اتحاد کلبا امارات رفت. انتقالی که شایعات و شایعات زیادی را به همراه داشت و بسیاری از هواداران استقلالی ها به دلیل این جدایی از سرمربی خود ناراضی بودند.

مجیدی یکشنبه شب مهمان برنامه ضرب البدایه شبکه الریاضیه امارات بود. او با پیوستن به استودیو برنامه اولین مصاحبه مفصل خود را انجام داد و در مورد موضوعات مختلف صحبت کرد. شروع مربیگری، جدایی او از استیقلال و وضعیت اتحاد کولابا موضوعاتی بود که سرمربی فصل گذشته استقلالی ها به آن پرداخت.

مجری این برنامه گفت و گو را با این جمله آغاز کرد: من فرهاد را بیش از 21 سال است که می شناسم و اولین گفتگوی ما در سال 1380 اتفاق افتاد. در آن گفتگو درباره شخصیت فرهاد در بدو ورودش به امارات صحبت کردیم. چه در داخل و چه خارج از زمین، او شخصیت خاصی دارد که همیشه باعث می شود با او صحبت کنید. فرهاد در لیگ ما به موفقیت های بزرگی دست یافت و در 4 تیم سرشناس امارات بازی کرد و راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد. او بازیکن بزرگی است و با استقلال در لیگ ایران به موفقیت های بزرگی دست یافته است. او یک مربی جوان است.

متن گفتگوی فرهاد مجید با شبکه امارات را در زیر می خوانید:

فرهاد چگونه به عرصه مربیگری فوتبال آمد؟ برای سرمربیگری «استقلال» و هدایت یکی از بهترین تیم های ایران کجا کار کردی؟

مجیدی: وقتی سال گذشته با آقای برونو متسو در القرافه کار کردم، او به من پیشنهاد داد که مربیگری کنم. بعد از اینکه فوتبال را تمام کردم به لندن رفتم و دوره های مربیگری را گذراندم. دوره های مربیگری را به مدت چهار سال در انگلیس گذراندم. بعد از آن از طریق یکی از دوستانم 8 ماه در تیم زیر 17 سال اسپانیول کار کردم. بعدها هدایت تیم ملی فوتبال زیر 23 سال ایران را برعهده گرفتم و به عنوان سرمربی «استقلال» به کارم ادامه دادم.

در بین این تیم ها سطح اسپانیول بالاترین سطح را داشت. آیا این تیم نقش تعیین کننده ای در سرنوشت شما داشت؟ به خصوص که تیم زیر 17 سال بود و شما از بزرگسالان پیشی گرفتید.

مجیدی: متسو به من تاکید کرد که اگر می خواهم مربیگری کنم ابتدا باید در تیم های اصلی کار کنم و این فرصت را داشتم که با تیم زیر 17 سال اسپانیول کار کنم. خیلی دوست داشتم در آنجا به کار ادامه دهم، اما از زمانی که سرمربی استقلال (استراماچونی) رفت، از من خواستند به این تیم بیایم و دیدم استقلالی ها به من نیاز دارند، به همین دلیل مربیگری را در آنجا شروع کردم.

اولین تجربه بزرگ شما در ایران با استقلال بود. از این موضوع نمی ترسی؟

مجیدی: در کل من عاشق چالش در زندگی ام بوده ام. زمانی که سرمربی «استقلال» بودم، بسیاری از هوادارانی که من را دوست داشتند، از من خواستند که این پیشنهاد را نپذیرم و صحنه مربیگری را ترک کنم. اما من همیشه این چالش ها را در زندگی ام دوست دارم. منظورم این است که من همیشه دوست دارم تجربیات جدید و کارهایی را انجام دهم که اکثر مردم می گویند از عهده آنها بر نمی آیند. سپس با استقلال در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کردیم و موفق شدیم با نتیجه 5 بر صفر تیم ارریان قطر را شکست دهیم. حضور در استقلال برای من تجربه خوبی بود. می دانید که “استقلال” تیم بزرگی است و شرایط مربیگری در تیم های بزرگ واقعا سخت است. اما به لطف خدا توانستم موفق شوم. الان به دنبال تجربه جدیدی در مربیگری هستم و به همین دلیل به فوتبال امارات آمدم.

می خواهم در مورد انتقال شما به “اتحاد کلابا” بپرسم. مذاکرات و تصمیم گیری ها چگونه پیش رفت؟ خیلی سریع تصمیم گرفتی برای جدایی به فوتبال امارات بیایی یا این روند زمان بر بود؟

مجیدی: واقعیت این است که جدایی از «استقلال» برایم خیلی سخت بود. شب به این موضوع فکر کردم و هواداران استقلال در ذهنم بودند. چون می دانستم ممکن است از رفتن من ناامید شوند، اما فوتبال حرفه ای ایجاب می کند که زمان های دیگر را ببینی و جاهای دیگر را تجربه کنی. وقتی باشگاه «اتحاد کلابا» با من صحبت کرد به این پیشنهاد فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که می توانم در کشور دیگری به مربیگری خود ادامه دهم. این پنجره جدیدی به سمت مربیگری من بود. الان خوشحالم چون امارات برای من جای جدیدی نیست. من و خانواده ام سال هاست که در این کشور زندگی می کنیم. هر دو فرزند من در امارات به دنیا آمدند و در اینجا به مدرسه می روند. بنابراین از این پیشنهاد استقبال کردم. خیلی خوشحالم که به مربیگری ام در امارات ادامه می دهم.

می خواهم در مورد تیم جدیدتان یعنی اتحاد کلبا صحبت کنید. این تیم در چه سطحی است و چقدر برای شروع لیگ آماده هستید؟

مجیدی: 2 ماه است که با تیم «اتحاد کلابا» تمرین می کنم و در این مدت لحظات مثبت و منفی زیادی دیده ام. اما من دوست دارم در مورد چیزهای مثبت صحبت کنم. من قبلا در زمین فوتبال امارات کار کرده ام. مدیران باشگاه افراد بسیار خوبی هستند. این باشگاه توسط فوتبالیست های سابق اداره می شود و کار کردن با آنها لذت بخش است. نکته دیگری که من را بسیار خوشحال می کند، جوان بودن تیم است که به آینده امید می دهد. در صحبتی که با مدیر باشگاه آقای علی کانو داشتم از ایشان خواستم تا بازیکنان جوان بیشتری را به تیم بیاورند و به فوتبال امارات معرفی کنند. بازیکنانی که دوست دارند: ناصر، سلطان عادل، ولید و… این افراد آینده درخشانی در فوتبال دارند و می توانند برای تیم ملی امارات مثمر ثمر باشند.

تقویم لیگ اعلام شد. در هفته های اول باید به مصاف تیم های «البطایح»، «الوحده»، «الظفره»، «العین» و «شباب الاهلی» برود. آیا برنامه 5 هفته اول برای شما سخت است یا برایتان مهم نیست که با کدام تیم ها روبرو می شوید؟

مجیدی: شناخت زیادی از این تیم ها ندارم چون هنوز در لیگ امارات بازی نکرده اند. اما فکر می کنم بعد از سه هفته اول لیگ به دلیل مسابقات تیم ملی امارات تعطیل شود. من با بازیکنان صحبت کرده ام، سه بازی مقابل تیم های «البطائح»، «الوحده» و «الظفره» داریم. فکر می کنم 9 امتیاز را کسب کنیم.

آیا به دنبال کسب 9 امتیاز از 5 هفته اول هستید؟

مجیدی: نه از 3 بازی!

خیلی مطمئنی؟

مجیدی: مطمئن باشید تیم ما توانایی مناسبی دارد و می دانم که از 3 بازی اول 9 امتیاز می گیریم.

فرهاد مطمئن است تیمش این امتیازها را کسب خواهد کرد. البته این جاه طلبی برای هر مربی قابل احترام است.

مجیدی: حرفی که زدم برایت عجیب بود؟

هرگز.

مجیدی: اما شما طوری صحبت کردید که انگار تعجب کردید. مهم ترین نکته در اتحاد کولابا حضور بازیکنان خوبی در این تیم است. صحبت هایم با بازیکنان اتحاد کلبا، با بازیکنان استقلال هم صحبت کردم و به آنها گفتم شما بهترین هستید و هیچ تیمی نمی تواند شما را شکست دهد. از آنها خواستم که خودشان را باور کنند و کاملاً انگیزه و توانایی آنها را درک می کنم. این حرف ها را در رسانه های ایران زدم و بازیکنان «استقلال» هم باور کردند. الان این صحبت ها را با بازیکنان اتحاد کلبا دارم، آنها باید باور کنند که می توانند این مهم را انجام دهند. به نظر من یاسر هیچ تفاوتی با بازیکنان تیم ملی امارات ندارد. یا ولید رشید بازیکن بسیار باهوشی است. از زمانی که 20 سال پیش اینجا بازی کردم، فوتبال امارات یک لیگ کاملا حرفه ای و پر رونق است، چه از نظر مدیریتی و چه از نظر ساختار. با وجود نکات مثبتی که گفتم امارات 30 سال است که به جام جهانی راه پیدا نکرده است. امارات باید روی فوتبال جوانان سرمایه گذاری کند. باید این فکر را عوض کنیم که هر بازیکنی که در لیست مازاد تیمش است به اتحاد کلبا بیاید. تیم اتحاد کلبا بازیکنان جوان و نخبه ای دارد.

آیا می خواهید فرصت های بیشتری به جوانان بدهید؟

مجیدی: هدف من این است که به جایی برسم که یازده بازیکن تیمم جوان باشند.

با مدیران باشگاه اتحاد کلبا چه اهدافی را به ثمر رسانده اید؟ آیا می خواهید قهرمانی را بدست آورید؟ یا رسیدن به درجات بالاتر یا زنده ماندن؟

مجیدی: اولین هدف ما آموزش کادر فنی و تیم مدیریتی است. یعنی هرکسی باید در زمینه فعالیت خود تلاش کند. هم من به عنوان سرمربی و هم سایر اعضای کمیته باشگاه تمام تلاش خود را خواهیم کرد. بسیار مهم است که از توانایی های خود استفاده کامل کنیم. به بازیکنان گفتم شک نکنید امسال باید بهترین نتیجه تاریخ اتحاد کلابا را کسب کنیم. با توجه به بازیکنان جوان، خارجی و اماراتی که در اختیار داریم و پتانسیلی که در تیم می بینم، مطمئن هستم که جزو 5 تیم برتر جدول لیگ امارات خواهیم بود.

تیم ها، وضعیت باشگاه ها را دیده اید. به نظر شما رقابت بین تیم ها در سال جاری چگونه خواهد بود؟

مجیدی: نمی توانم در این مورد صحبت کنم چون هنوز لیگ امارات شروع نشده و بازی ها را ندیده ام، اما همیشه رقابت بین العین، الوصل، الجزیره و الجزیره وجود داشته است. – وحدا. اما بعد از 4 هفته اول به راحتی می توان در مورد اینکه کدام تیم ها شانس قهرمانی را دارند صحبت کرد.

با تشکر از شما برای شرکت در این گفتگو. به عنوان آخرین سوال، شما در 4 باشگاه امارات اجرا داشته اید. کدام یک از این تیم ها به دل فرهاد مجید نزدیکتر است؟

مجیدی: کتمان نمی کنم، 6 سال در «الوصل» خاطرات خوبی داشتم و این تیم در قلب من جایگاه ویژه ای دارد، چرا که بیشترین بازی را در این تیم داشتم. اما نمی توانم قهرمانی آسیا با العین و قهرمانی لیگ با شباب الاهلی را فراموش کنم. من با تمام تیم هایی که در آنها حضور داشتم خاطرات خوبی دارم. اما الوصل برای من جای دیگری دارد. خیلی خوشحالم که به ورزشگاه «الوصل» برمی گردم و مقابل هواداران بازی می کنم. خاطرات مدام به سراغم می آیند. در کل می توانم بگویم که در هر 4 باشگاه خاطرات خوبی دارم.

البته هواداران هم خاطرات خیلی خوبی با شما داشتند. شما یکی از بهترین بازیکنان خارجی این تیم ها بودید و شاهد درخشش شما در لیگ امارات بودیم. با این اعتماد به بازیکنان و پتانسیل تیمی، برای شما آرزوی موفقیت داریم.

مجیدی: ممنون از اینکه من را به این برنامه دعوت کردید. من از دیدنت خیلی خوشحالم.

بیشتر بخوانید:

258 258