ورزشی

انواع تمرینات را چه ساعاتی انجام دهیم؟

یک نکته بسیار مهم در مورد ورزش، توجه به «ساعت» است. وضعیت بدن انسان در ساعات مختلف چگونه است و بهترین زمان برای انواع ورزش ها چه زمانی است؟

به گزارش ایران تودی، ساعت های بیولوژیکی دستگاه های زمان بندی طبیعی هستند که چرخه ریتم های شبانه روزی موجودات را تنظیم می کنند. آنها از مولکول های خاصی (پروتئین ها) تشکیل شده اند که با سلول ها در سراسر بدن تعامل دارند و تقریباً هر بافت و اندامی ساعت بیولوژیکی خاص خود را دارد.

بر اساس این مقاله که توسط اسکندر رحیمی، یکی از اعضای کادر آموزشی دانشگاه و متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی به ایران تودی ارائه شده است، آمده است: بسیاری از افراد به دلیل وضعیت حرفه ای خود نمی توانند ورزش کنند. بدن واقعاً به آن نیاز دارد و نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

6 صبح: بدن تولید هورمون خواب ملاتونین را متوقف می کند و بدن را برای بیدار شدن آماده می کند. عجیب است که بدانید بیشتر نوزادان در این زمان به دنیا می آیند.

7 صبح: اکنون علاوه بر هورمون محرک کورتیزول، هورمون های جنسی نیز فعال هستند، بنابراین میل به رابطه جنسی بسیار زیاد است.

8 صبح: سیستم گوارشی در حال فعالیت است و بهترین زمان برای یک صبحانه خوب است. در عین حال در چنین زمانی غذا به راحتی در سلول های چربی ذخیره نمی شود.

ساعت 10 صبح: این بهترین زمان برای فعالیت ذهنی است و حافظه کوتاه مدت بهتر از همیشه کار می کند. حتی عملکرد ورزشی به اولین اوج خود می رسد که تا ظهر ادامه دارد.

12 ظهر: معده در حال آماده شدن برای شام است. ظرفیت ذهنی به سرعت کاهش می یابد و استراحت کوتاه یا حتی خواب ایده آل خواهد بود.

ساعت 14:00 کم کم بدن و مغز دوباره شروع به کار می کنند.

ساعت 16:00 اوج دوم افزایش دمای ذهنی و بدن، فشار خون و ضربان قلب است.

ساعت 17:00 تمام سلول های بدن به طور بهینه با اکسیژن تامین می شوند و از الان تا ساعت 8 شب بهترین زمان برای یک برنامه ورزشی است.

ساعت 20:00 بدن به آرامی با استراحت سازگار می شود و اولین امواج هورمون خواب ملاتونین آزاد می شود.

ساعت 22:00 بیشتر اندام های متابولیک در حالت استراحت هستند، اما اگر شام خیلی مجلل نباشد و سیستم ایمنی دوره نقاهت طولانی تری را نوید دهد.

استقامت هوازی: شاید بهترین خبر این باشد که نوسانات بیوریتمیک طبیعی هیچ تاثیری بر عملکرد هوازی ندارد، بنابراین تقریباً در هر زمانی از روز می توانید بدوید، دوچرخه سواری کنید، شنا کنید و اسکیت کنید.

عملکرد بی هوازی: بهترین زمان برای ورزش، چه از طریق تمرینات اینتروال، چه از طریق کراس فیت یا سایر اشکال تناسب اندام، بین ساعت 18:00 تا 20:00 است.

آموزش قدرت: اینجا کمی متفاوت به نظر می رسد. بر اساس تحقیقات، بهترین نتایج به طور شگفت انگیزی بین ساعت 19:00 تا 21:00 به دست می آید.

تمرین های هماهنگی: بهتر است بین ساعت 16:00 تا 20:00 تمرین کنید.

انتهای پیام