اقتصادی

افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز در سال ۱۴۰۱

به گزارش شفاف، احمد زمانی امروز (سه شنبه) در میزگردی که به مشکلات مدیریت گاز طبیعی در ماه های سرد سال اختصاص داشت، گفت: در شش ماهه نخست سال سه درصد افزایش خواهیم داشت. وزیر نفت گفت: افزایش 1 درصدی تولید گاز و 18 درصدی تولید LPG در کشور محقق شد.

مدیر هماهنگی و کنترل تولید شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برای تحقق افزایش تولید برای سال آینده پیش بینی کرده ایم تعمیرات اساسی یک سال افزایش یابد، گفت: 95 درصد از تعمیرات اساسی انجام شده و تعمیرات اساسی تجهیزات ثابت تا پایان اکتبر به پایان می رسد. .

به گفته وی، حجم گاز تولیدی از مخازن کشور یک میلیارد متر مکعب در روز و تولید گاز تازه 840 تا 850 میلیون مترمکعب در روز است.

همچنین در این جلسه حسینعلی محمد حسینی مدیر برنامه ریزی یکپارچه شرکت ملی گاز با بیان اینکه یک واحد سرمایه گذاری در بخش بهینه سازی مصرف انرژی معادل 10 واحد سرمایه گذاری در بخش تولید برق است، گفت: به طور دقیق تر، اگر یک دلار در بخش در بهینه سازی سرمایه گذاری شده است، 7 برای تولید نفت و گاز – 10 دلار معادل سرمایه گذاری است.

وی در راستای حل مشکل بهینه سازی مصرف گاز که یکی از مشکلات شرکت ملی گاز ایران است، با تاکید بر اینکه برنامه های دقیقی برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور دارد، گفت: دولت ابلاغ کرد. شرکت ملی گاز ایران از بودجه سال 1401 اعلام کرده است که هرگونه تغییر در قیمت فروش گاز طبیعی بر منابع بودجه تاثیر می گذارد.

محمد حسینی در ادامه سخنان خود اینگونه بیان کرد: با توجه به اینکه باید از تولید داخلی حمایت کنیم، ممکن است در بحث گازرسانی حمایت هایی صورت گیرد، بر همین اساس بحث های مختلفی انجام شد و سال آینده به سمتی خواهیم رفت که محقق شود. نت چهاردهم صنعت منابع .

مدیر برنامه ریزی واحد شرکت ملی گاز درباره برنامه این شرکت برای بازنگری در تعرفه گاز در بخش داخلی گفت: برای بخش داخلی اصلاح را به گونه ای در نظر گرفته ایم که سوء استفاده کنندگان، مصرف کنندگان سنگین و کسانی که گاز پنهان دریافت می کنند. یارانه ها کنترل می شود و می توانیم از نقطه پس انداز بیشتر صادر کنیم.

محمد حسینی ادامه داد: در واقع طبق مدل، مصرف کنندگان گاز کمترین افزایش را تجربه می کنند. این در حالی است که در اروپا در بخش داخلی ساختمان ها برچسب انرژی دقیق می گیرند که برای خریدار و سازنده انگیزه ایجاد می کند اما در ایران ما با وجود موضوع مقررات ملی ساختمان نوزدهم حداقل مصرف انرژی رعایت نشده است. .

وی با بیان اینکه مدیریت تولید و مصرف یک شبه و در یک سال انجام نمی شود و مربوط به تصمیم گیری بلندمدت است، گفت: توسعه مخزن آب حداقل شش سال زمان نیاز دارد. با وجود همه این چالش ها، تمام تلاش ما این است که ظرفیت ذخیره سازی را به سطح عادی جهانی برسانیم تا حداقل 10 درصد از مصرف را تامین کنیم و از سه میلیارد ذخیره سازی به 5.5 میلیارد متر مکعب در سال برسیم.