فرهنگ و هنر

افتتاح مرکز اسلامی با حضور نمایندگان آمریکا و اروپا در صربستان

در شهر نووی پازار ، مرکز اسلامی قضات با حضور مقامات اسلامی صربستان و نمایندگان جوامع اسلامی از ایالات متحده و اروپا افتتاح شد.

به گزارش ایران تودی ، مرکز فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، این مرکز روز دوشنبه ، 13 آوریل ، طی مراسمی باشکوه با مشارکت مأموریت اسلامی (دفتر) در شهر نووی پازار صربستان در منطقه سنجاک بود. ملفی دودیچ مفتی امور مسلمانان نیز ریاست آن را بر عهده گرفت ، معمر زوکورلیچ معاون رئیس پارلمان صربستان و جمعی از امامان و نمایندگان جامعه اسلامی از ایالات متحده و اروپا افتتاح شدند.

این مجموعه باشکوه بیش از 50 هکتار مساحت دارد و یکی از مدرن ترین بناها برای مسلمانان در بالکان است.

معمر زوکورلیچ با پیامی خطاب به حاضران گفت که چنین بنایی منعکس کننده نور اسلام و فعالیتهای مسلمانان و جامعه اسلامی است.

یکی از اعضای پارلمان صربستان گفت که جامعه اسلامی امروز (دوشنبه) صفحه جدیدی از فرهنگ و تمدن را با حضور همه پیروان اسلام در منطقه نووی پازار و سنجاک گشود.

وی افزود: این ساختمان مذهبی و یک مرکز اسلامی معمولی نیست ، اما نشان دهنده چهره اسلام و مسلمانان است. امروز ، به لطف خداوند ، همه اعضای جامعه اسلامی ، همه مسلمانان و همه افراد خوب از آن بهره مند می شوند.

به گفته مولود دودیچ ، رئیس شورای اسلامی صربستان ، در مراسم افتتاحیه مرکز اسلامی در نووی پازار ، وی ضمن تمجید و تشکر از همه دست اندرکاران این پروژه گفت: “این مرکز بهترین است. هدیه ای به همه م allمنان در ماه رمضان در آستانه

وی گفت: بیایید از موفقیت به موفقیت و از یک پیروزی به پیروزی دیگر برسیم و امروز اعضای جامعه اسلامی از نیویورک ، پاریس ، برلین و دیگر شهرهای اروپا به ما آمده اند تا این شادی را با ما به اشتراک بگذارند.

وی همچنین گفت: “من از کسانی که سنگ بنای مرکز اسلامی را در سال 2000 در نووی پازار گذاشتند و با ما همکاری کردند همچنان کار خود را در سال 2017 ادامه می دهم ، تشکر می کنم.” همه ما برادر هستیم ، فارغ از اینکه چه مذهب و چه ملیت داشته باشیم.

در پایان این مراسم ، نماز عمومی به امامت رئیس خدمات دینی و آموزشی جامعه اسلامی صربستان ، راشاد پلاژویچ اقامه شد.

بر اساس این گزارش؛ هزینه ساخت این مرکز اسلامی در نووی پازار صربستان توسط خیرین و معتقدین به مبلغ حدود 1.4 میلیون یورو تأمین شد.

منطقه سنجاک ، واقع در شهر مرکزی نووی پازار ، در جنوب صربستان است و عمدتا مسلمان است. در حال حاضر بیش از 200 مسجد در منطقه شنجک وجود دارد که بیش از 60 مسجد در پایتخت منطقه ، نووی پازار است.

نووی پازار یک مرکز سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی است که در منطقه سنجاک واقع در 290 کیلومتری جنوب بلگراد پایتخت صربستان واقع شده است. مساحت شهرداری نووی پازار با بیش از صد منطقه مسکونی ، 742 کیلومتر مربع است.

تخمین زده می شود که بیش از 120،000 نفر در نووی پازار و اطراف آن زندگی می کنند که بیش از 78٪ آنها بوسنیایی (مسلمان) هستند.

طبق آخرین سرشماری غیر رسمی ، بیش از 300000 مسلمان در صربستان زندگی می کنند ، از جمله حدود 100،000 در بلگراد و اطراف آن.

دولت صربستان به استقرار نووی پازار و همه ساکنان آن از جمله تلاش های الكساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان برای جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد زیرساخت ها در منطقه اهمیت زیادی می دهد.

انتهای پیام