فرهنگ و هنر

«اسلام و حقوق کودک»؛ کتابی برای فهم جایگاه کودک در دین خاتم

ایران تودی/ قم کتاب اسلام و حقوق کودک توسط آیت الله دکتر احمد بهشتی در 270 صفحه و ده بخش توسط بوستان کتاب منتشر شده است.

امام سجاد (علیه السلام): اما حق فرزندت این است که بدانی او پاره تن توست و خیر و شر او در دنیا به تو بستگی دارد و تربیت و آداب و گفتار او بر عهده توست. او باید فرمان خدا را اطاعت کند. فرمان دهد، به تو و امورت کمک کند. او را به نیکی پاداش خواهی داد و با بدی مجازاتش می کنی. عمل تو در برابر او باید مانند کردار کسی باشد که به کارهای نیکی که در این آتش آرایش انجام داده ایمان دارد و از روی احسان به وظایف و تکالیفش در پیشگاه خداوند معذور است.

در حالی که اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید می کند که همه انسان ها صرف نظر از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا سایر عقاید، منشاء اجتماعی یا ملی، ثروت یا سایر ویژگی ها، از حقوق و آزادی ها برخوردارند. این شامل حمایت قانونی همانطور که در اعلامیه جهانی حقوق بشر توصیه شده است، با توجه به اینکه یک کودک قبل و بعد از تولد به دلیل عدم رشد جسمی و ذهنی نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد… بنابراین، مجمع رسما مجمع عمومی سازمان ملل را یک اعلامیه اعلام می کند. . حقوق کودکان به منظور حصول اطمینان از اینکه دوران کودکی دوران شادی است، برخورداری از حقوق و آزادی های آینده برای خود و جامعه.

اینها بخشی از کتاب «اسلام و حقوق کودک» نوشته آیت الله دکتر احمد بهشتی است که توسط انتشارات بوستان کتاب در 270 صفحه و ده فصل منتشر شده است.

این کتاب با استناد به آیات و روایات، دیدگاه‌های اسلام را درباره حقوق کودک ارائه می‌کند و آن را با اعلامیه جهانی حقوق کودک مقایسه می‌کند.

نویسنده در معرفی کتاب آورده است: این کتاب سعی دارد محتوای اعلامیه حقوق کودک را با موضوعات خوب اسلام مقایسه کند، اما اسلام نخواهد گفت که مردم در کارهای حقوقی و آموزشی پیشرفت زیادی کرده اند، زیرا چیزی وجود ندارد. اما وحی الهی و بیانات رهبران بی گناه.

نویسنده در قسمت اول کتاب با عنوان «رفع تبعیض» به حقوق کودکان در آموزش به ویژه کودکان دارای ناتوانی های یادگیری پرداخته و بیان می کند که هم اعلامیه جهانی حقوق بشر و هم اعلامیه جهانی حقوق بشر. قانونمندی کودک را تغییر می دهد، تمام اعمالی را که فقط مایه احساس و گاهی حماقت است محکوم می کند، قرآن را به عنوان اولین منبع تعالیم اسلامی، منبع برنامه های تنظیم عواطف و رفع موانع معرفی می کند. عدالت و ادامه می‌دهد، قرآن هرگز اجازه نمی‌دهد که انسان حقوق و عدالت خود را فدای شهوت، شهوت، بغض و عطوفت کند و سپس برای اثبات آن آیاتی از قرآن و روایاتی از معصومین(ع) نقل می‌کند.

بخش دوم کتاب «حمایت از کودک» اصل دوم اعلامیه جهانی حقوق کودک است که بر اساس آن کودکان باید از حمایت های ویژه، شرایط و تجهیزات لازم برای تربیت جسمی، فکری، اخلاقی و اجتماعی خود استفاده کنند. در محیطی سالم، طبیعی و آزاد و آبرومندان باید توسط قانون یا مراجع ذیربط پیش بینی شود و در تدوین قوانین برای این منظور منافع کودکان در اولویت قرار گیرد.

بخش سوم کتاب به اصل سوم اعلامیه جهانی حقوق کودک یعنی حق بر نام و شهروندی می پردازد و دو اصطلاح «وطن اسلامی» و «وطن» را از نظر شهروندی تعریف می کند. برخی مشکلات روانی مانند تحقیر و نقل را ایجاد می کند که اهمیت اسلام را در مقوله انتخاب نام برای فرزند نشان می دهد.

در بخش چهارم، اصل چهارم اعلامیه بیان می کند که کودک باید از امنیت اجتماعی برخوردار باشد و در محیطی سالم رشد کند و برای این منظور کودکان و مادران باید از مراقبت و حمایت ویژه برخوردار شوند – این شامل توجه کافی قبل و بعد از تولد می شود. – سود. کودک باید از تغذیه، مسکن، تفریح ​​و خدمات پزشکی کافی برخوردار باشد و در این راستا کودک به عنوان یک نهاد کوچک اجتماعی و به عنوان یک جامعه بزرگ در کشور و جهان از امنیت کامل جسمی و جسمی در خانواده برخوردار باشد. طبق روایات مختلف، سنت دخترکشی بر مبارزه اسلام و حمایت شوهر از همسرش در نقش مادر متمرکز است.

بخش پنجم کتاب به اصل پنجم اختصاص دارد که بیان می کند باید به کودک دارای معلولیت جسمی، ذهنی یا اجتماعی توجه، آموزش و مراقبت ویژه شود و نویسنده بر این نکته تاکید دارد که کودکان دارای معلولیت جسمی یا دارای روحیه، دو راه وجود دارد، یکی ادامه می دهد، یکی راهی برای تامین دلسوزی و نیازهای آنها بدون انتظار. راه دیگر این است که آنها را مجبور به کار و فعالیت در حد توانایی و توانایی خود کنیم و در ازای سختی کار خود حقوق و دستمزدی برابر دیگران دریافت کنند و جز طبیعت و استقلال زندگی شرافتمندانه ای داشته باشند. برای خودشان شکل دهند. بدون شک راه دوم هم به نفع فرزندان و هم به نفع جامعه است.

بخش های ششم و دهم این کتاب در راستای ده اصل دیگر اعلامیه جهانی حقوق کودک است، از جمله: رشد کامل و متوازن شخصیت کودک مستلزم محبت و درک است و باید تحت مراقبت او باشد. . و نظارت والدین، کودک باید حداقل در مقطع ابتدایی آموزش رایگان و اجباری ببیند تا از نظر اخلاقی و مالی رشد کند. کودک باید از چنین آموزش های سازنده ای با هدف ارتقا و ارتقای فرهنگ عمومی بهره مند شود تا بتواند استعداد، قضاوت فردی، احساس مسئولیت اخلاقی و اجتماعی خود را به طور مساوی شکوفا کند و به فردی مفید برای جامعه تبدیل شود. برای اینکه کودک یکی از اولین ذینفعان حمایت و فرصت باشد، باید از هر گونه غفلت، ظلم، ظلم و استثمار، و از هرگونه اقدام یا رفتاری که به کودک اجازه ترویج تبعیض نژادی، مذهبی یا سایر موارد را می دهد، محافظت شود. با ابیات و افسانه ها و حتی برخی اشعار توضیح می دهد.

انتهای پیام/