استان ها

استاندار آذربایجان‌غربی خبرداد: تخصیص ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه استان

به گزارش ایران تودی آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان در پیام نوروزی خود ضمن تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت و بهار قرآن، ابراز امیدواری کرد سال جدید، سالی پر خیر و برکت، همراه با سلامت و تندرستی و رفع مشکلات اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه سالی که گذشت سالی مملو از حوادث و رویدادهای تلخ و شیرین بود گفت: یکی از حوادثی که باعث تکدر خاطر مردم ایران شد زلزله های متعدد در مناطق شمالی استان بویژه شهرستان خوی بود که مشکلات و سختی های زیادی را بر مردم وارد کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: علیرغم حضور عاشقانه ای که مردم، دستگاههای دولتی، نیروهای مسلح و امدادرسان داشتند اما دوران سختی بود که بر مردم عزیز این منطقه وارد شد.

معتمدیان گفت: با همتی که از مردم و دستگاه های اجرایی شاهدیم و حمایتی که از سوی دولت صورت می گیرد شرایط عادی مردم را در چند ماه آینده فراهم خواهیم ساخت.

وی افزود: اغتشاشاتی که توسط بدخواهان و دشمنان و معاندین شکل گرفت و اعتراضات مسالمت آمیز مردم را عده ای با موج سواری درپی بهره برداری بودند با هوشیاری کامل مردم عزیز و اقدامات بموقع دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، توطئه بدخواهان ملت ایران نقش برآب شد.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در روزهای پایانی سال گذشته با آن مواجه بودیم تحرکات غیراخلاقی بود که در بعضی از مدارس اتفاق افتاد. بحمدالله با ورود بموقع دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی و برخورد قاطع دستگاه قضایی عوامل آگاهانه شناسایی و دستگیر و شرایط حضور بدون دغدغه دانش آموزان در مدارس فراهم شد.

حضور سه باره ریاست جمهور در کمتر از هشت ماه در استان

معتمدیان حضور سه باره ریاست جمهور در کمتر از هشت ماه در استان را از اتفاقات خوب سال گذشته عنوان کرد و گفت: تصویب ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه های عمرانی و اقتصادی و تخصیص بیش از ۸۰ درصد اعتبارات از دستاوردهای شیرین بشمار می رود.

وی افزود: قریب به ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار سال گذشته تخصیص در حوزه های مختلف داشتیم که باعث شتاب دهی به پروژه های عمرانی و اقتصادی در استان شد.

استاندار آذربایجان‌غربی تداوم رویکرد شتاب بخشی به اتمام پروژه های نیمه تمام را از جمله برنامه های سال جاری برشمرد و گفت: این روند با همت همه دستگاه های دولتی و حاکمیتی در سال جدید با سرعت و شتاب بیشتری انجام می گیرد.

تصویب ۱۷۰۶ مصوبه اقتصادی و عمرانی در سفرهای شهرستانی

معتمدیان سفرهای شهرستانی با حضور مدیران ارشد استانی و برگزاری جلسات شورای برنامه ریزی با محوریت شهرستان ها را از دیگر دستاوردهای خوب استان برای شتاب بخشی به روند توسعه دانست و افزود: تصویب ۱۷۰۶ مصوبه اقتصادی و عمرانی که بخش قابل توجه آنها اجرایی شده، نوید سرعت بخشی به روند توسعه از مسیر تعادل و توازن بخشی است.

وی ادامه داد: در سالجاری نیز با نقشه راهی که ترسیم شده با زحمات و تلاشهای دستگاه های اجرایی و حمایت نمایندگان محترم مجلس که در تدوین این برنامه میان مدت حمایت ها وپشتیبانی های خوبی داشتند، سفرهای شهرستانی در رویکردی جدید اجرایی می شود.

استاندار آذربایجان‌غربی فراهم سازی زمینه های سرمایه گذاری برای بخش های مختلف را یکی از دستاوردهای مهم استان برشمرد و گفت: ارتقای شاخص های اقتصادی از جمله اینکه برای اولین بار در سه فصل پیاپی شاهد کاهش نرخ بیکاری با میانگین کاهش ۴ درصدی و تحقق ۱۰۷ درصدی اشتغال از اتفاقات خوب حوزه اقتصادی بود.

فراهم سازی بستر سرمایه گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومانی

معتمدیان بهبود فضای کسب و شاخص امنیت سرمایه گذاری را نیز مورد اشاره قرار داد و افزو: شرایط سرمایه گذاری به همت نیروهای مسلح و اطلاعاتی برای همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم است و سال گذشته زمینه سرمایه گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومانی فراهم شد و این روند باشتاب بیشتری امسال ادامه می یابد.

وی ادامه داد: میزان رشد اقتصادی درکشور ۳.۵ درصد اعلام شد و در استان ۳.۸درصد است که نشان از عزم جدی دولت سیزدهم و مسئولین استانی برای جهش اقتصادی است.

استاندار آذربایجان‌غربی اجرای پروژه های کلان اقتصادی از جمله منطقه ویژه اقتصادی ارومیه را از جمله مگا پروژه‌هایی دانست که در سال جدید با سرعت بیشتری اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

فراهم شدن مقدمات ایجاد بزرگترین پایانه صادرات محصولات کشاورزی کشور در ارومیه

معتمدیان توجه به سرمایه گذاری در معادن و بهره وری کامل از ظرفیت های کشاورزی را از دیگر برنامه های سال جاری دانست و گفت: با توجه به مزیت های استان در بخش کشاورزی و نیز جلوگیری از خام فروشی، افزایش درآمد و اشتغال، مقدمات ایجاد بزرگترین پایانه صادرات محصولات کشاورزی کشور در شهرستان ارومیه با مشارکت بخش خصوصی فراهم شد که این اتفاق تا پایان امسال عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

وی از اولویت های اصلی دولت را ساماندهی پایانه های مرزی عنوان کرد و گفت: مرز به عنوان یکی از پیشران های اصلی توسعه در استان مطرح است و با توجه به تاکیدات ریاست محترم جمهور ، دیپلماسی فعال مرزی را آغاز کردیم که دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

میزبانی از زائرین اربعین حسینی برای نخستین بار از مرز تمرچین

استاندار آذربایجان‌غربی میزبانی از زائرین اربعین حسینی برای نخستین بار از مرز تمرچین پیرانشهر را یکی از وقایع مهم فرهنگی سال گذشته دانست.

معتمدیان افزود: این رویداد فاخر که جلوه ای ماندگار از همدلی و وحدت همه ارکان و اقشار استانی بود امسال نیز با برنامه ریزی میزبانی از ۴۰۰ هزار زائر تداوم خواهد داشت‌.

وی گفت: یکی از برنامه های اصلی مورد تاکید ریاست محترم جمهور و دولت مردمی، محرومیت زدایی است. توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و رشد شاخص ها در این مناطق با حمایت دولت و نمایندگان مجلس موجب شد برنامه های خوبی را در سطح استان آغاز کنیم.

استاندار آذربایجان‌غربی جهاد آبرسانی،نهضت گاز رسانی، مدرسه سازی و توسعه راههای روستایی و مراکز بهداشتی را محورهای پنجگانه محرومیت زدایی دانست و گفت: باتوجه به اعتبارات ویژه ای که تخصیص یافته نوید خروج این مناطق از محرومیت را تا پایان دولت می دهیم.

تداوم شنبه‌های محرومیت زدایی در سایر شهرستانها در سال جدید

معتمدیان تداوم شنبه های محرومیت زدایی در سایر شهرستانها را از دیگر برنامه های سال جاری دانست.

وی ادامه داد: در زمینه نشاط اجتماعی توفیقات خوبی به همت جوانان صورت گرفت که کسب مدال در عرصه های مختلف جهانی و میزبانی از رقابتهای جهانی کبدی ضمن خلق شور و نشاط، بستر مناسبی برای معرفی استان نیز بود.

افتتاح تونل انتقال آب به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی غرب آسیا

استاندار آذربایجان‌غربی احیای دریاچه ارومیه را از مطالبات مردم دانست و گفت: با تلاشهایی که از گذشته انجام گرفته بود و پیگیری جدی دولت سیزدهم بویژه بازدید رئیس جمهور و صدور دستورات ویژه، اتفاقات خوبی در این بخش رقم خورد.

معتمدیان افزود: با مشارکت وزارت نیرو، قرارگاه خاتم و سایر اعضای کارگروه، شاهد افتتاح تونل انتقال آب به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی غرب آسیا برای نجات دریاچه ارومیه بودیم که بارقه های امید را در بین مردم زنده کرد.

وی وعده داد با توجه به حمایت های جدی دولت مردمی، هر سه ماه یکبار یکی از پروژه های مهم سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به بهره برداری برسد.

استاندار آذربایجان‌غربی تمرکز به پروژه های نرم افزاری، توجه به مباحث اجتماعی و مردمی سازی فعالیتها بر اساس سیاست های ابلاغی و تغییر الگوی کشت را از جمله برنامه های پیشرو برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

46