عمومی

ارزش گنج توت عنخ آمون چقدر است؟

تخمین ارزش اقلام موجود در مقبره توت عنخ آمون دشوار است زیرا آنها بیش از 3000 سال پیش ساخته شده اند و ارزش آنها در طول این مدت نوسانات زیادی داشته است. با این حال، مشخص است که در مقبره اشیاء با ارزش و مجلل زیادی از جمله جواهرات طلا، سنگ های قیمتی، مجسمه ها و سایر اشیای قبر وجود دارد. تنها ماسک مرگ طلایی که مومیایی فرعون را پوشانده بود، امروز میلیون ها دلار ارزش دارد. ارزش کلی اقلام موجود در مقبره با استانداردهای مدرن بسیار قابل توجه است.

به گزارش ایران تودی، فرادیک توت عنخ آمون یک فرعون مصری بود که از سال 1332 تا 1323 قبل از میلاد حکومت کرد. او به دلیل کشف مقبره دست نخورده خود توسط هوارد کارتر و لرد کارناروون در سال 1922 مشهور است. کشفی که به محبوبیت مصر باستان در دنیای مدرن کمک کرد.

توت عنخ آمون فرعون قدرتمندی نبود و سلطنت او نسبتاً عادی و بدون جنگ بود. با این حال، اشیاء عجیب و غریب یافت شده در مقبره او، از جمله حجاب نورانی که مومیایی او را پوشانده بود، او را به یکی از شناخته شده ترین چهره های مصر باستان تبدیل می کند. علت مرگ زودهنگام او هنوز یک راز است و باعث گمانه زنی ها و بحث های زیادی در بین مورخان شده است.

او فرزند فرعون آخناتون و ملکه نفرتیتی بود و پس از مرگ آسمنخکاره در سن 9 یا 10 سالگی فرعون شد.

حکومت توت عنخ آمون اعمال اجتماعی سختگیرانه و سنتی مصر را پس از تغییرات شدیدی که توسط پدرش آخناتون ایجاد شد حذف کرد. او پایتخت جدید آخناتون را رها کرد و آمارنا را پایتخت خود در تبس قرار داد. علاوه بر این، توت عنخ آمون دین سنتی چند خدایی را احیا کرد و آتنیسم توحیدی پدرش را جایگزین آن کرد.

کشف مقبره توت عنخ آمون

مقبره توت عنخ آمون در سال 1922 توسط باستان شناس انگلیسی هاوارد کارتر و اشراف و مصر شناس آماتور انگلیسی لرد کارنارون در دره پادشاهان کشف شد. مقبره تقریباً دست نخورده بود. جالب است که کشف مقبره توت عنخ آمون و بحث های متعاقب آن در رسانه ها باعث افزایش علاقه جهانیان به مصر باستان و فرهنگ آن شد.

علت مرگ توت عنخ آمون در جوانی هنوز مشخص نیست. برخی از مورخان معتقدند که او بر اثر جراحات شکار جان خود را از دست داده است، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که او ترور شده است. مطالعه‌ای در سال 2010 بر روی مومیایی توت عنخ آمون نشان داد که او ممکن است به دلیل عوارض ناشی از شکستگی پای آلوده مرده باشد. با این حال، نتایج این مطالعه توسط کارشناسان دیگر مورد مناقشه قرار گرفته است.

مقبره توت عنخ آمون حاوی اقلام زیادی از جمله ماسک طلایی مرگ، جواهرات، مجسمه ها و اسلحه بود. نقاب طلایی مرگ یکی از معروف ترین اشیای مصر باستان است که اکنون در موزه مصر در قاهره نگهداری می شود.

در مقبره توت عنخ آمون چه بود؟

اتاق دفن توت عنخ آمون حاوی موارد مختلفی بود، از جمله:

فرعون مومیایی شده: جسد مومیایی شده توت عنخ آمون در مجموعه ای از تابوت های تو در تو ساخته شده از طلای جامد قرار داده شد.

ماسک طلایی مرگ: سر فرعون با نقاب طلایی مرگ پوشیده شده است که با سنگ های قیمتی تزئین شده و با طلسم هایی از کتاب مردگان نوشته شده است.

جواهرات: مقبره توت عنخ آمون حاوی جواهرات زیادی از جمله انگشتر، دستبند، گردنبند و آویزهای ساخته شده از طلا و سنگ های قیمتی بود.

مجسمه ها: مقبره حاوی چندین مجسمه فراعنه و دیگر خدایان بود که از طلا، برنز و مواد دیگر ساخته شده بودند.

سلاح ها: مقبره توتانخ آمون حاوی سلاح های زیادی از جمله کمان، تیر و خنجر و همچنین زره و سایر تجهیزات نظامی بود.

اثاثیه: مقبره دارای طیف وسیعی از مبلمان از جمله صندلی، تخت و میز ساخته شده از چوب، طلا و مواد دیگر بود.

غذا و سایر لوازم: مقبره حاوی غذا، نوشیدنی و سایر لوازم (اعتقاد عجیب مصریان باستان) بود که برای رفع نیازهای فرعون در زندگی پس از مرگ بود.

اشیاء مذهبی: این مقبره حاوی چندین طلسم و سایر اشیاء با اهمیت مذهبی یا جادویی بود، از جمله یک سوسک شکار که اعتقاد بر این است که از فرعون در زندگی پس از مرگ محافظت می کند.

ارزش مقبره توتان آنخ آمون

تخمین ارزش اقلام موجود در مقبره توت عنخ آمون دشوار است زیرا آنها بیش از 3000 سال پیش ساخته شده اند و ارزش آنها در آن زمان بسیار متفاوت بوده است. با این حال، مشخص است که این مقبره حاوی اشیای با ارزش و مجلل بسیاری از جمله جواهرات، سنگ های قیمتی، مجسمه ها و سایر اشیاء قبر بوده است. تنها ماسک مرگ طلایی که مومیایی فرعون را پوشانده بود، امروز میلیون ها دلار ارزش دارد. ارزش کلی اقلام موجود در مقبره با استانداردهای مدرن بسیار قابل توجه است.

اما کارشناسان ICSID معتقدند که ارزش قبر را می توان محدود کرد. آنها ادعا می کنند که تابوت تمام طلای توت عنخ آمون از 110 کیلوگرم طلا به ارزش بیش از 1700000 دلار معادل 69700000000 تومان ساخته شده است. ماسک مرگ با توجه به اهمیت باستانی که دارد تقریباً دو میلیون دلار معادل 82 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است. همچنین ارزش ارابه ها، تاج و تخت و جواهرات دو میلیون دلار برآورد شده است.

البته به نظر می رسد در این محاسبه کارشناسان ICSID ارزش طلای مصرف شده در خزانه را ملاک قرار داده و هزینه های انجام شده در آن مدت را محاسبه کرده اند. این در حالی است که کارشناسان این حوزه معتقدند ارزش گنجینه مقبره توت عنخ آمون به دلیل منحصر به فرد بودن آن به چند صد میلیون دلار می رسد.

انتهای پیام