استان ها

اخذ گواهی استاندارد نانومقیاس توسط دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد

با طراحی و ساخت «میکروکاواک دیود نورگسیل آلی» انجام شد؛

نخستین دانش‌آموخته دکتری فیزیک دانشگاه آزاد نجف‌آباد در تحقیق رساله دکتری خود موفق به طراحی و ساخت «میکروکاواک دیود نورگسیل آلی» و اخذ گواهی استاندارد نانومقیاس از معاونت علمی ریاست جمهوری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از نجف‌آباد، نخستین  دانشجوی فیزیک دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در مقطع دکتری با دفاع از رساله دکتری خود به‌صورت عملی و با عنوان «طراحی و ساخت میکروکاواک دیود نورگسیل آلی» با همکاری صنایع اپتیک اصفهان (صاایران) دانش‌آموخته و موفق به اخذ گواهی استاندارد نانومقیاس از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد و اکنون این محصول به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

دانش‌آموخته دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در تشریح چکیده رساله خود بیان کرد: ساختار میکروکاواک دیودی شامل دیود نورگسیل آلی (OLED) به همراه نانوساختار رسانای بازتابنده‌های براگ (DBR) است. در واقع بازتابنده‌های براگ، چیدمان دوره‌ای از فیلم‌های نازک با ضخامت اپتیکی چارک موجی هستند هنگامی که نور در فصل مشترک میان دو ماده دی‌الکتریک با ضرایب شکست مختلف فرود می‌آید، تطابق ضریب شکست موجب بازتابش نور می‌شود که سرانجام به تداخل سازنده پرتو‌ها می‌انجامد.

طاهره دریکوند افزود: تداخل سازنده همه امواج نور بازتاب شده منجر به انعکاس بالای نور می‌شود. همین موضوع اساس استفاده از این نانوساختار‌ها برای میکروکاواک‌های OLED است. چنین ساختارهایی، فاکتور کیفیت به مراتب بالاتر، تلفات نور کمتر، استحکام بالا و بازتاب زیادتری را دارا هستند.

اخذ گواهی استاندارد نانومقیاس توسط دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد

وی اضافه کرد: یافته‌های این پژوهش راه را برای ساخت میکروکاواک دیود نورگسیل آلی برای کاربرد‌هایی مانند فیلتر‌های نوری، مدولاتورها، لیزر، منابع نوری و … باز کرده که گامی اساسی برای توسعه صنایع الکترواپتیکی و فناوری‌های مربوط است.

دانش‌آموخته دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با تأکید بر جنبه عملی این پژوهش گفت: با توجه به اینکه این پژوهش جنبه کاربردی داشته و تاکنون در ایران انجام نپذیرفته و جزء چالش‌های فعلی صنعت میکروکاواک‌های آلی در سطح جهان محسوب می‌شود؛ امیدوارم بتوانم در آینده نزدیک در راستای عملیاتی کردن این فناوری در صنعت مؤثر باشم.

انتهای پیام/