اقتصادی

احیای دوره‌های دانشگاهی در وزارت جهاد کشاورزی

ایران تودی/ خراسان جنوبی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و تبلیغات کشاورزی گفت: دوره های آموزشی علمی و عملی در پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی احیا یا شروع مجدد می شود.

سید مجتبی خیام نکویی چهارشنبه شب 28 مردادماه در جلسه شورای پژوهش، آموزش و تبلیغات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: دوره های علمی و عملی برای مدت معینی متوقف شد، اما به منظور آموزش کشاورزان آینده، معتقدیم پس از دانش آموزان از هنرستان فارغ التحصیل می شوند و مدرک کاردانی دریافت می کنند و باید وارد مزرعه، دامپروری و مجتمع دامپروری شوند.

به گزارش «ایران تودی»، وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر استعداد جزء معدود استان های کشور است، اظهار کرد: موتوری که هر تحولی را پیاده می کند و به هر نوآوری و فناوری دست می یابد، داشتن افراد مبتکر، خلاق، با فرهنگ و متخصص است. . باید به نیروی انسان فضا بدهیم و از همه لذت ها استفاده کنیم تا منشا کار شود.

وی با پرداختن به بخشی از انتظارات این سازمان از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی، بیان کرد: برای مراکز استان ها ماموریتی تعیین کرده ایم که 70 تا 80 درصد ظرفیت مرکز آموزشی و پژوهشی در راستای اولویت ها باشد. . از بخش کشاورزی استان

خیامنکویی ادامه داد: یکسری وظایف مدیریتی مانند حفاظت از ذخایر ژنتیکی داریم که قانون برای ما تعریف کرده است، بنابراین اگر اتفاقی در حوزه کشاورزی بیفتد مربوط به اجرای این وظایف است.

وی آینده پژوهی را از دیگر انتظارات دانست و گفت: مجریان عموماً به کارهای روزمره مشغول هستند، باید افق کاری را برای این افسران در مجموعه پژوهشگاه مشخص کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: یکی از مهمترین ماموریت های ما این است که بازوی رئیس سازمان برای تحقیقات، رصد و نظارت آتی باشیم. در شرایطی که کشور با کمبود اعتبار مواجه است، با کمبود اعتبار مواجه نیستیم، بلکه هنر استفاده درست از اعتبارات موجود است که باید بر اساس اولویت ها تخصیص و مصرف شود.

خیامنکویی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به بخش کشاورزی توجه کافی نداشتیم اما اکنون با وضعیت غذایی باید این بخش را جبران و تقویت کنیم.

وی بیان کرد: انتظار داریم تعداد شرکت های دانش بنیان به معنای واقعی حداقل چندین برابر شود، به ویژه در سه حوزه محصول استراتژیک استان و با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش استان

خیام نکویی گفت: نمی توان به راحتی از محدودیت های شرایط اقلیمی، کم آبی و سایر مسائل چشم پوشی کرد، بنابراین باید مسائل اولویت دار استان مورد توجه قرار گیرد و اولین مسئله استان کشاورزی باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بانک های ژن را یکی از مهمترین ماموریت های ما عنوان کرد و گفت: از نمایندگان مجلس خواستیم نسخه پشتیبان بانک ژن در کشور تعریف شود و قرار شد در کمیسیون کشاورزی بررسی شود.

وی با اشاره به وجود 800 گونه گیاهی در خراسان جنوبی افزود: گیاهان دارویی یکی از امکانات این استان است اما اکنون به استان ها اجازه ایجاد بانک ژن را نمی دهیم. خراسان جنوبی در سه محصول زینرین، حنا و زعفران خودنمایی می کند و این محصولات باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

خیامنکویی تصریح کرد: تولید بیش از 95 درصد زعفران دنیا برای کشور ما خوب نیست اما تنها 500 میلیون دلار گردش مالی این محصول از 18 میلیارد دلار تا 20 میلیارد دلار است یعنی محصول خام به فروش می رسد.

وی گفت: شتر به دلایل زیادی دام قرن آینده است و محصولات این محصول در زمینه های مختلف قابل استفاده است که ما از آن حمایت می کنیم و این باید اولین دغدغه استان شما باشد.

خیامنکویی راه اندازی هنرستان های کشاورزی را به صورت شبانه روزی ضروری دانست و افزود: ایجاد این هنرستان ها باید در راستای تربیت فرزندان آینده استان تداوم یابد.

وی با بیان اینکه از آزمایشگاه کشت بافت در استان حمایت می کنیم، گفت: توسعه گیاهان علوفه ای کم آب و مقاوم به شوری در استان خراسان جنوبی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی همچنین از دو پروژه پردیس تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی قنات و ایستگاه بز کرکی سربیشه در خراسان جنوبی بازدید کرد.

خیام نکویی در بازدید از این دو پروژه گفت: خراسان جنوبی یکی از قطب های اصلی تولید زعفران در کشور است و زعفران مرغوب، زینرین و حنا کشت می شود.

احیای رشته های دانشگاهی در وزارت جهاد کشاورزی

احیای رشته های دانشگاهی در وزارت جهاد کشاورزی

احیای رشته های دانشگاهی در وزارت جهاد کشاورزی

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز بر اجرای مصوبه مرکز توسعه زرشک و عناب برای استان توسط وزارت جهاد کشاورزی و دولت تاکید کرد و افزود: این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

جعفری با اشاره به اینکه در سال 1378 ایستگاه بز پشمالو به منظور پرورش در شهرستان سربیش ایجاد شد، بیان کرد: هدف کلی از اجرای این طرح ارتقا و حفاظت از خصوصیات ژنتیکی، کمی و کیفی بزهای کرکدار منطقه است. رشد تولید خز، تولید مواد اولیه برای صنعت و کارخانجات.

وی یادآور شد: مراکز و ایستگاه های اصلاح نژاد، بانک ژن را به عنوان هسته های مختلف ژنتیکی ایجاد می کنند و از نژاد دام محافظت می کنند.

انتهای پیام