اقتصادی

احتمال قطع گاز برخی صنایع/ محدودیت‌ بیشتر در انتظار نیروگاه‌ها

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: در صورت عدم کاهش مصرف گاز خانگی و تجاری، احتمال قطع گاز صنعتی و اعمال محدودیت بیشتر برای نیروگاه های کشور وجود دارد.

محمدرضا جولی در گفت وگو با ایران تودی، میزان مصرف در بخش خانگی و تجاری را از 10 روز گذشته 1.5 برابر افزایش داد و گفت: البته چون تولید دیگری وجود ندارد، این کسری باید از محل جبران شود. در جای دیگر ، بنابراین ما باید راهی برای سوخت کشور با محدودیت ها در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه جبران این کسری گاز باید به شکلی محقق شود، گفت: اکنون بخشی از این کسری را از طریق اداره گازرسانی صنعت سیمان جبران می کنیم که سوخت دوم یعنی گازوئیل را تحویل داده ایم. سوخت برای متوقف نشدن تولید، این بخش، مقدار دیگر را با مدیریت مصرف گاز نیروگاه ها کنترل می کنیم.

مدیر دیسپاچ شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: در صورت نیاز مجدد، مقدار مشخصی را از طریق تعمیر و نگهداری خطوط لوله تامین می کنیم، در صورت نیاز بیشتر باید مصرف واحدهای صنعتی را مدیریت کنیم.

اولویت اعمال محدودیت ها محصولات فولادی و پتروشیمی است

قولایی با بیان اینکه اولویت اعمال محدودیت برای صنایع فولاد و پتروشیمی است و به جز این دو مورد موارد دیگری نیز وجود دارد که در صورت نیاز پس از هماهنگی با وزارت امنیت اقدام خواهیم کرد و گفت: میزان محدودیت ها در حد است. افزایش مصرف داخلی و تجاری بودن، پیش بینی ها نیز نشان می دهد که در هفته آینده هوا خنک می شود و در صورت افزایش مصرف محدودیت ها آغاز می شود.

تامین گاز دو سوم نیاز نیروگاه ها

وی با اشاره به وضعیت اخیر در خصوص تخصیص سوخت به نیروگاه های کشور گفت: دو سوم نیاز نیروگاه ها از طریق گاز و یک سوم از طریق سوخت مایع تامین می شود و میزان سوخت را بر اساس میزان سوخت کنترل می کنیم. ذخایری که داریم سوخت مایع برای نیروگاه ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه احتمال افزایش مصرف سوخت مایع نیروگاه ها وجود دارد، گفت: در مورد میزان مصرف در بخش داخلی تصمیم گیری می شود، در حال حاضر مصرف داخلی حدود 460 میلیون است. مترمکعب یعنی بیش از 50 درصد به بخش خانگی و تجاری اختصاص می یابد که البته اگر حجم مصرف بیش از این رقم باشد محدودیت هایی اعمال می شود.

به گفته جولایی، شرکت گاز تعیین نمی کند که چه میزان نفت کوره در نیروگاه ها مصرف شود، اما وزارت نیرو می تواند برای جبران کاهش گاز، یا از نیروگاه های دیگر استفاده کند یا گازوئیل و نفت کوره را به عنوان سوخت انتخاب کند. نیروگاه بسته به نیاز آن به برق. .

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز اصراری بر استفاده از سوخت گازوئیل در نیروگاه های خود ندارد، گفت: وزارت نیرو با توجه به نیاز خود تصمیم گیری کند، فقط محدودیت گاز اعمال می کنیم و محدودیتی در تخصیص وجود ندارد. از سوخت دیزل وضعیت کنونی – وضعیت جاری. نگران سوخت گازوئیل هم نیستیم، خودشان تصمیم بگیرند که از گازوئیل استفاده کنند یا نه، ممکن است وزارت نیرو غیر از گاز وزارت نفت به سوخت دیگری نیاز نداشته باشد و باید تعطیل شود. نیروگاه در صورت لزوم.محصول را مصرف کنید.

انتهای پیام