بین الملل

ابهام در سرنوشت تسلیحات هسته‌ای آمریکا در آلمان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ایران تودی، متحدان ناتو نگران سیاست دولت فدرال بعدی آلمان هستند، آیا برلین بخشی از توافقنامه اشتراک هسته ای ناتو باقی خواهد ماند؟

این نگرانی وجود دارد که دولت جدید آلمان از آمریکا بخواهد بمب های هسته ای را از قلمرو خود خارج کند.

اگرچه این اقدام مورد حمایت شهروندان آلمانی است، اما می تواند ناتو را تجزیه کند، زیرا روابط ائتلاف با روسیه در پایین ترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد قرار دارد.

به عنوان بخشی از بازدارندگی ناتو، ایالات متحده برخی از سلاح های هسته ای را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است. همه این کشورها عضو ناتو هستند و سلاح هسته ای ندارند.

در صورت درگیری، نیروی هوایی آنها می تواند بمب های هسته ای ایالات متحده را حمل کند.

گزارش ها حاکی از آن است که ایالات متحده حدود 20 بمب هسته ای را در پایگاه هوایی بوخل آلمان قرار داده است. این پایگاه هوایی در بخش دورافتاده ای از ایالت راینلاند-فالتز واقع شده است.

این پایگاه هوایی محل استقرار اسکادران های جنگنده تورنادو نیروی هوایی آلمان است. تورنادو تنها هواپیمای آلمانی است که قادر به حمل بمب هسته ای است.


جنگنده گردباد آلمانی

نیروی هوایی آلمان از دهه 1980 از جت های گردباد استفاده می کند. تعمیر و نگهداری این جنگنده ها در حال افزایش است و یافتن قطعات یدکی برای ادامه پرواز این جنگنده ها دشوار است.

وزارت دفاع آلمان قصد دارد این جنگنده ها را بین سال های 2025 تا 2030 منهدم کند.

اگر برلین هواپیمای جدیدی برای حمل تسلیحات هسته ای مستقر در ایالات متحده نخرد، آلمان به سادگی با از کار انداختن آخرین جنگنده تورنادو، از سلاح های هسته ای ناتو در سال 2030 خارج خواهد شد.

در بهار 2020، یکی از اعضای حزب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، آنگرت کرامپ کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان، پیشنهاد جایگزینی جنگنده های بوئینگ تورنادو با بوئینگ F-18 را داد، اما این تصمیم تا سال 2022 اتخاذ شد. به تعویق افتاد.


جنگنده آلمانی تورنادو در پایگاه ترکیه در انگلیس فرود آمد

در حال حاضر، دولت جدید آلمان احتمالاً توسط سوسیال دموکرات ها رهبری می شود که برخی از اعضای آن قبلاً ابراز علاقه کرده اند تا از سلاح های هسته ای ایالات متحده در خاک آلمان خلاص شوند.

حزب سبزها که انتظار می رود به دولت ائتلافی آلمان بپیوندد نیز دیدگاه مشابهی دارد و خواستار پایان دادن به سلاح های هسته ای آمریکا است.

ینس استولتنبرگ، مدیرکل ناتو هفته گذشته در برلین گفت: امیدوارم آلمان به برنامه هسته ای ناتو متعهد بماند. این تضمین امنیتی نهایی ماست.»

کشورهایی که ایالات متحده دارای سلاح هسته ای است، مانند آلمان، جایگاه بالاتری در ناتو دارند و در گروه برنامه ریزی هسته ای ناتو قرار دارند.

استولتنبرگ گفت: آلمان می تواند تصمیم بگیرد که آیا سلاح هسته ای در قلمرو خود دارد یا خیر. اما جایگزین این است که این سلاح‌های هسته‌ای را به دیگر کشورهای اروپایی حتی آلمان شرقی منتقل کنیم.»

اگر ناتو تصمیم به انتقال تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده به لهستان بگیرد، احتمالاً خشم مسکو را به همراه خواهد داشت، زیرا انتقال این سلاح‌ها به لهستان آنها را به مرز روسیه نزدیک‌تر می‌کند.

انتهای پیام/.



برای صفحه اول پیشنهاد دهید