عمومی

آیین نامه مطالبه گری در دانشگاه ها تدوین می شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، عبدالحسین کلانتری شامگاه دوشنبه در نشست تشکل های دانشجویی دانشگاه گیلان اظهار داشت: دانشگاه گیلان دارای سابقه تشکیلاتی مثبت و پربار بوده و مکانی مملو از فعالیت های انقلابی در بخش های مختلف بوده است.

وی با اشاره به نقش بی بدیل دانشگاه گیلان در شکل گیری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: دانشگاه گیلان نقش مهمی در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی داشت و افق تاریخی این دانشگاه ثبت و نمایان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر احیای فعالیت های فرهنگی و مذهبی در دانشگاه گیلان در دوران پسا کرونا گفت: قبل از شیوع کرونا، دانشگاه ها به ویژه دانشگاه گیلان از نشاط و پویایی برخوردار بودند.

کلانتری با بیان اینکه تشکل ها در فضای دانشگاه فرهنگ سازی می کنند، گفت: تضعیف تشکل های دانشجویی منجر به افول تمدن در دانشگاه ها می شود که باید جلوی آن گرفته شود.

وی با توجه به رونق فعالیت های تشکیلاتی برای تقویت فعالیت های مدنی در دانشگاه ها افزود: با کاهش فعالیت تشکل های دانشجویی فعال در موضوعات مختلف، فعالیت های غیر مدنی نیز افزایش می یابد.

ضرورت احیای تشکل های دانشجویی برای جلوگیری از انحرافات

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اتفاقات اخیر و فضای دانشگاهی در کشور افزود: احیای تشکل های دانشجویی از بسیاری از سوء استفاده ها و انحرافات جلوگیری می کند و مطالبات قانونی را مطرح می کند.

کلانتری ادامه داد: دانشجویان می توانند خواسته ها، مطالبات و اعتراضات خود را در قالب تشکل ها بیان کنند.

وی با بیان اینکه جوهره و فلسفه وجودی تشکل ها با جریان های مخرب در تضاد است، افزود: تشکل های دانشجویی در صدد رفع مشکلات و مطالبه حق هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر احیای تشکل های دانشجویی گفت: قسمت اول پازل احیای تشکل ها مربوط به دانشجویان است و قسمت دیگر مربوط به تصمیمات و اقدامات مسئولین است. باید توجه ویژه ای به ایجاد زیرساخت های لازم در این زمینه شود.

کلانتری با اشاره به اینکه کار سازمان ها تنها بیان نیازمندی ها نیست، گفت: جهت گیری، مشخص شدن، افزایش و تطبیق نیازمندی ها در افق توسعه و پیشرفت کشور از مهمترین وظایف سازمان ها در این زمینه است. مطالبات را مطرح کند یکی از مهم ترین وظایف سازمان ها در طرح مطالبات، جهت دهی، مشخص کردن، ترویج و هماهنگ سازی الزامات در افق توسعه و پیشرفت کشور است..

وی با اشاره به اختلال در روند اجتماعی شدن در محیط دانشگاهی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در محیط دانشگاه ها و مراکز آموزشی، جدایی افراد از یکدیگر به مدت دو تا سه سال باعث ایجاد اختلال در روند آموزشی شد. روند. اجتماعی شدن

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه دستورالعمل های آموزشی در دستگاه های مختلف به روز شد، گفت: بسیاری از دستورالعمل ها و دستورالعمل ها و سیاست های وزارت علوم با توسعه عصر فضای مجازی سازگاری ندارد و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

تدوین آیین نامه الزامات در دانشگاه ها

کلانتری از تدوین دستورالعمل فراخوان از دانشگاه خبر داد و افزود: فضای دانشگاه بر اساس قانون محیطی مثبت و موثر برای فراخوان است.

وی با اشاره به مرزبندی اعتراضات و اغتشاشات افزود: تنظیم مطالبات در دانشگاه ها ماهیت اساسی اعتراض و مطالبه گری را از اغتشاش و آشوب جدا می کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم مطالبه گری را فرصتی برای رفع نواقص عنوان کرد و گفت: مطالبه گری نوعی امر و نهی است و باید به آن توجه ویژه شود.

کلانتری با بیان اینکه تشکل های دانشجویی و دانشجویان نقش مهمی در حل مشکلات نظام دارند، افزود: جوانان و فعالان مطالبه گر در توسعه و پیشرفت موثر هستند و باید از آنها قدردانی کرد.

وی با تاکید بر تمرین گفت و گو در جامعه افزود: جامعه به شدت نیازمند آموزش گفت وگو و استدلال است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به آسیب های فضای مجازی به اقشار مختلف اشاره کرد و گفت: عدم تعامل، همفکری، شکاف خانواده و همچنین کنار گذاشتن افراد از فضای واقعی آموزشی و پژوهشی نیز بخشی از آسیب های آنان است. . فضای مجازی

انتقاد باعث پیشرفت می شود

کلانتری با بیان اینکه فرهنگ دانشگاه به دست دانشجویان تقویت می شود، گفت: دانشجو در هر زمینه ای موثر و نقش آفرین است و این بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه نقد و اهمیت پذیرش نقد، افزود: نقد کار را بهتر می کند و در جهت رشد، توسعه و پیشرفت موثر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به محدودیت‌های مالی و اعتباری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: کرونا آسیب‌های زیرساختی زیادی به دانشگاه‌ها وارد کرده است و بخشی از آن به دلیل سوء مدیریت است و باید پاسخ دهند.

کلانتری با بیان اینکه ضعف فرهنگی مشکل اصلی جامعه امروزی است، گفت: فرهنگ باید از دلبستگی خارج شود و در بطن جامعه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اتفاقات اخیر خلأهای فرهنگی را برجسته کرد، افزود: بازسازی و احیای حوزه فرهنگی باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با انتقاد از عملکرد ضعیف صدا و سیما در حوزه جنگ شناختی گفت: گروه ها و تشکل های دانشجویی باید وارد این عرصه شده و این حوزه را تقویت کنند.