فرهنگ و هنر

آغاز جشنواره فیلم فجر و استخاره بهروز افخمی، پاسخ وزیر ارشاد به توهین‌های رائفی‌پور

آغاز جشنوار ه فیلم فجر و صحبت‌های بهروز افخمی در جریان نشست خبری اولین فیلم اکران شده در این جشنواره، کمک‌های هنرمندان به زلزله‌زدگان خوی، پاسخ‌های وزیر ارشاد به ماجراهای توهین رائفی‌پور و حواشی یک فیلم از اخبار مهم روز چهارشنبه بود.

به گزارش ایران تودی، چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با صحبت‌های کوتاه مجتبی امینی (دبیر جشنواره فیلم فجر) در پردیس سینمایی ملت که به عنوان خانه رسانه مشخص شده به طور رسمی آغاز شد.

در اولین شب از جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های «استاد» به کارگردانی عماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و «شماره ۱۰» کاری از حمید زرگرنژاد در پردیس ملت به نمایش درآمدند و نشست خبری آن‌ها برگزار شد. 

استخاره افخمی برای «استاد»

در نشست خبری «استاد» بهروز افخمی با اشاره به اینکه قصد داشته این فیلم را با موضوع جنبش «می‌تو» به شکل کمدی بسازد، گفت که استخاره‌های خیلی خوبش از قرآن، او را به ساخت و همکاری در این فیلم به عنوان تهیه‌کننده ترغیب کرده است.

در این باره بیشتر بخوانید: 

یک منتقد: «فیلم استاد، فیلم گیشه نیست»

خبرهایی پیرامون جشنواره فیلم فجر 

رییس سازمان سینمایی همزمان با آغاز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در پیامی نوشت: «برخی جریانات خارجی با خیال باطل بر طبل تحریم این رویداد ریشه‌دار  فرهنگی – سینمایی کوبیدند، اما ندانستند که اساسا هنر تحریم پذیر نیست و سینما و چشمه زلال جوشان آن، همواره راه خود را خواهد یافت و رنگ  ناامیدی و تردید را خواهد شست.»

ویژه برنامه «سینما ملت» با محوریت بررسی آثار سینمایی در چهل ‌و یکمین جشنواره فیلم فجر به تهیه‌کنندگی محمد رضا فهیمی از چهارشنبه شب از شبکه پنج سیما روی آنتن رفت.

سینماهای کشور روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه و در آستانه شروع جشنواره فیلم فجر، در ۲ هزار و ۳۲۵ سانس، بیش از یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان فروش داشتند و ۹۷ هزار و ۸۶۰ نفر هم به سینما رفتند.

با اتمام چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، مجموعه‌ سالن‌های نمایشی که میزبان این جشنواره بوده‌اند، چند روزی به استراحت می‌پردازند و در ادامه فعالیت خود را با اجرای نمایش‌های تازه ادامه می‌دهند.

به مناسبت آغاز دهه فجر، مروری داشتیم بر حواشی سریال «یک مشت پر عقاب»  که این روزها بار دیگر در ایام دهه فجر بازپخش می‌شود.

در ادامه، مراسم رونمایی از نشان رضا مقدسی با عنوان «قلم مقدس»، برای معرفی و تقدیر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی برگزار شد و در جریان آن همچنین از چهار روزنامه‌نگار پیشکسوت تقدیر شد.

کمک‌هایی برای زلزله‌زدگان «خوی»

هاشم مرادی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستقل سینمایی «ایمو» با انتشار ویدیویی از قصد خود برای تقدیم بخشی از درآمد حاصل از نمایش این فیلم به مردم زلزله‌زده شهر خوی خبر داد. همچنین تماشاخانه «هامون» و «عمارت نوفل لوشاتو» به عنوان دو مجموعه نمایشی اعلام کرده‌اند که کمک‌های مردمی را برای کمک به این زلزله‌زدگان جمع‌آوری می‌کنند.

سینا ذکایی ـ از نوازندگان شناخته شده سازهای بادی ـ نیز از برگزاری دورهمی به منظور کمک به زلزله‌زدگان خوی خبر داد و اینکه قرار است به همین منظور در این دورهمی بنوازد.

تازه‌هایی از تصمیم جدید اسکار، متهم شدن «الک بالدوین» و اعلام داوران جشنواره برلین

«آندره آ ریسبرو» برای بازی در درام کم‌هزینه و مستقل «به لزلی» پس از کمپین لحظه آخری از سوی افراد مشهور از جمله «کیت وینسلت» و «گوئینت پالترو»، به شکل شگفت‌انگیزی در میان نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن امسال قرار گرفت و پس از آن برخی اتهامات درباره استفاده از تاکتیک‌های ناعادلانه از سوی تیم تبلیغاتی این فیلم موجب شد آکادمی ضمن بررسی این موضوع به بازنگری داخلی رویه‌های انتخاباتی بپردازد، این در حالی است که آکادمی اسکار پس از بررسی اعلام کرد که نامزدی «آندره آ ریسبرو» در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن، لغو نخواهد شد.

بر اساس اسناد دادگاهی ارائه شده، «الک بالدوین» بازیگر آمریکایی به طور رسمی به قتل غیر عمد در تیراندازی مرگبار به یک فیلمبردار در صحنه فیلمبردای فیلم «زنگار» متهم شد.

همچنین فهرست داوران جشنواره برلین ۲۰۲۳ اعلام شد.

پاسخ‌های وزیر ارشاد به ماجراهای توهین رائفی‌پور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حواشی شبکه نمایش خانگی، ماجرای توهین رائفی‌پور، حواشی برخی فیلم ها در جشنواره فجر، تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب و… مورد پرسش قرار گرفت.

او در حیاط هیات دولت به خبرنگاران گفت: من فارغ از قضاوت محتوای این بحث که بعضا گفته شده تقطیع شده است تاکید کردم که این موضوع پیگیری حقوقی و قضایی شود تا مسئله روشن شود. گوینده محترم این سخنان نیز عذرخواهی کردند و توضیحاتی دادند که توضیحاتشان مقبول جامعه هنری افتاد. ما به دنبال ایجاد وحدت و همگرایی بین اهالی فرهنگ و هنر هستیم و امیدواریم که از این سوء تفاهمات دیگر به وجود نیاید.

چند خبر کوتاه

مراسم تشییع پیکر «مسعود سپهر» هم روز چهارشنبه در خانه هنرمندان برگزار شد و همچنین آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دی ماه ۱۴۰۱ اعلام شد.

موسسه بونامز در حالی مزایده سالانه هنر مدرن و معاصر خود را با محوریت هنر خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار کرد که آثاری از شش هنرمند ایرانی خریداری شد؛ این در حالی بود که بیش از نیمی از آثار هنرمندان شرکت‌کننده در این حراج آنلاین، فروخته نشد.

روایتی از ابحطی رُمان‌نویس

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی ابحطی که او را در قامت سیاست‌مدار – خاصه در دولت اصلاحات – می‌شناسیم، به قامت یک نویسنده آمده و رمانی نوشته از سال‌های پیش از انقلاب و مبارزات سیاسی؛ آن‌هم نه داستان یک مبارز از دل مردم عادی، داستان مبارزی از جامعه روحانیت. همین بهانه‌ای شد تا به پای صحبت‌های او پیرامون رُمانش بنشینیم. مشروح این گفت‌وگو را در این لینک بخوانید. 

مراسم رونمایی از کتاب «روز بخیر آقای نویسنده» روایتی از قتل علیرضا پهلوی یکشنبه، ۱۶ بهمن همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، از ساعت ۱۴ با حضور جمعی از نویسندگان و مسئولان فرهنگی در سالن خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برگزار می‌شود.

فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «راثبونز فولیو»‌ درحالی منتشر شد که آثاری از سه قاره مختلف و نامزد نهایی بوکر نیز در آن به چشم می‌خورد. فهرست نامزدهای نهایی «راثبونز فولیو»‌ آثار ادبی از سه قاره و «شکوه»‌ نوشته «نوویولت بولاویو»‌،‌ اثر راه‌یافته به فهرست نهایی بوکر و «ساخت یک سیستم بی‌قرار»،‌ خاطرات «مارگو جفرسون»‌،‌ نویسنده برنده پولیتزر را شامل می‌شود.

آغاز شمارش معکوس تخریب خانه‌های تاریخی شیراز

یک استاد دانشگاه پس از بررسی و پرس‌وجوهای میدانی از بافت تاریخی شیراز، از آغاز شمارش معکوس برای تخریب تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی تا چند روز آینده خبر داد و گفت: در این شرایط سخت زندگی، به ساکنان فرصتی چند روزه برای ترک خانه‌ها داده شده و چنانچه خانه‌ را ترک نکنند آب، برق و گاز آن‌ها قطع خواهد شد.

از بافت تاریخی یزد چه خبر؟ 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در گفت‌وگویی با ایران تودی، وضعیت بافت تاریخی شهر جهانی یزد را پس از سیل تابستان ۱۴۰۱ و اعتباراتی که تا کنون تخصیص داده شده است، تشریح کرد، بنا به گفته او برای منازل مسکونی که متعلق به اشخاص بود و به “مرمت” نیاز داشت مبلغ ۲۰ میلیون تومان وام بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلندمدت و برای خانه‌هایی که “تخریب” شده بود، مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلندمدت در نظر گرفته شد. همچنین مصوبه هیأت وزیران هم ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای منازل مسکونی آسیب‌دیده در نظر گرفته که هنوز تخصیص داده نشده است. 

هواپیمایی‌ها پول مردم را برنگرداندند

هفته گذشته بلیت هواپیما با افزایش ناگهانی قیمت مواجه شد که پس از ورود دادستانی به ماجرا با اعلام این‌که قیمت‌های جدید مورد تایید ستاد تنظیم بازار نیست، قیمت‌ها به پیش از این گرانی برگشت و در عین حال تاکید شد که اضافه‌دریافتی‌ها باید به مردم برگردانده شود. اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌گوید شرکت‌های هواپیمایی از این دستور تمکین نمی‌کنند.

آمار سفر ایرانی‌ها به ترکیه، کشف یک آویز تاریخی در انگلستان و زوال کتابخانه‌ اسکندر

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات ترکیه، ۲.۳ میلیون نفر ایرانی در سال ۲۰۲۲ به ترکیه سفر کرده‌اند. 

همچنین فردی با استفاده از دستگاه فلزیاب موفق شد زنجیر و آویزی تاریخی از جنس طلا در یکی از شهرهای انگلستان کشف کند که گمان می‌رود به یکی از خاندان‌های سلطنتی بریتانیا تعلق داشته است.

در ادامه، سفری هم داشتیم به هنر باستان و کتابخانه‌ای که در جهان باستان، یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین‌ها بود؛ کتابخانه‌ای که احتمالا ایده اسکندر بوده و روند زوال آن در این گزارش روایت شده است. 

انتهای پیام