فرهنگ و هنر

آخرین پیش‌بینی‌ها برای سفرهای نوروزی

همزمان با کاهش محدودیت‌های سفر نوروزی 1401 و اینکه ستاد ملی کرونا اجازه سفر تنها با دو نوبت واکسن کووید را داده است، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به تشریح آخرین اقدامات و فرصت‌های موجود برای سفر نوروزی پرداخت.

به گزارش ایران تودی، علی عسگر شالبافیان معاون گردشگری وزارت فرهنگ، میراث، گردشگری و صنایع دستی در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور نمایندگانی از دستگاه ها و مسئولان مختلف برگزار شد، اظهار کرد: در این راستا به دلیل عدم موفقیت در سفرهای خارجی، می توان به این موضوع اشاره کرد. در مورد گردشگری: اهمیت زیادی دارد. شورای فرهنگ عمومی کشور نیز شعار «قرن نو، قرن امید» را برای آغاز قرن جدید تصویب کرد.

مسافران نوروزی خدمات متفاوتی نسبت به سال های گذشته دریافت می کنند

وی گفت: از آبان ماه سال جاری ستاد خدمات سفر را در استان ها فعال کرده ایم. پیش بینی ما این است که در نوروز 1401 حجم سفرها افزایش پیدا کند و باید آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی در مناطق مختلف باشیم.

شالبافیان گفت: 100 شاخص مهم در حوزه خدمات سفر در استان های مختلف شناسایی شده که این 100 شاخص به استان های مختلف تحویل داده شده است و در نوروز سال 1401 آمادگی لازم برای خدمت رسانی به گردشگران و مسافران وجود دارد.

وی گفت: موضوع سفر در تعطیلات نوروز سال 1401 مورد توجه مسئولان کشور است و آرزوی همه مسئولان کشور است که در تعطیلات نوروز خدمات شایسته ای به گردشگران و مسافران ارائه کنند.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور ادامه داد: در نوروز 1401 تمامی هماهنگی های لازم با استان های مختلف و ارگان های مختلف برای ارائه خدمات مربوطه انجام شد و قطعا مسافران نوروزی خدمات متفاوتی نسبت به سال های گذشته دریافت خواهند کرد.

تخمین زده می شود که 6 میلیون نفر با ناوگان جاده ای و 2 میلیون نفر با ماشین تردد کنند

شهریار افندی زاده – سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در این نشست گفت: بیشترین تردد مسافران در نوروز 1401 از طریق ناوگان خودرویی انجام می شود. بر اساس پیش بینی ها در نوروز امسال بیش از 6 میلیون نفر از سیستم حمل و نقل عمومی جاده ای استفاده می کنند و حجم جابجایی مسافر با خودروهای شخصی روزانه دو میلیون نفر خواهد بود.

وی افزود: روزانه 220 قطار در نوروز 1401 جابجایی مسافران نوروزی را بر عهده دارند و با افزایش تعداد هواپیماها و پروازها در حوزه ناوگان هوایی در تلاش هستیم تا در نوروز 1401 خدمات مناسبی به گردشگران ارائه کنیم.

30000 صندلی برای سفرهای دریایی

فراهانی نماینده سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: 2840 کشتی گردشگری با ظرفیت 30 هزار نفر در سال 1401 به مسافران نوروزی خدمات رسانی می کنند.

پایگاه های آموزشی پذیرای مسافران نوروزی هستند

گودرز کریمی فر مدیرکل بهزیستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت، امنیت پایدار و سفر ارزان سه کلمه کلیدی این وزارتخانه است، افزود: 780 پایگاه در قالب 405 خانه معلم با بیش از 18 هزار تخت. نوروزی هزینه خدمات مسافران را پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: 300 اردوی فرهنگی و 50 دانشگاه در 31 منطقه کشور به فرهنگ سازی در نوروز امسال اختصاص دارد.

با آمبولانس 3300 برای مواقع اضطراری آماده شوید

مجتبی خالدی، رئیس اداره عملیات وزارت بهداشت و سخنگوی اورژانس گفت: 3300 دستگاه آمبولانس، 243 مرکز درمانی، 50 بالگرد و 5 دستگاه آمبولانس دریایی در اختیار مسافران نوروزی قرار می دهیم. این در حالی است که 1200 گروه کارشناسی برای بازدید از مراکز اقامتی تشکیل شده و از اوایل اسفند ماه فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی افزود: تمامی بیمارستان های تحت نظر این وزارتخانه برای نوروز 1401 آمادگی کامل دارند.

تا 80 درصد ظرفیت قطار مجاز به حمل مسافر است

طباطبایی نماینده شرکت راه آهن نیز گفت: 220 قطار مسافربری در نوروز 1401 به 2 میلیون و 241 هزار مسافر خدمات رسانی می کنند. به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران به مناسبت عید نوروز، محدودیت قیمت قطارهای پنج ستاره ممنوع شد و فروش بلیت چارتری و گروهی را نیز اعلام کردیم.

وی افزود: از طریق سامانه فروش، 80 درصد ظرفیت مسافر در هر کوپه قطار برداشت می شود و همه روزه ضدعفونی تمام قطارها و کوپه ها در دستور کار قرار دارد.

استقرار ایستگاه هلال احمر و سیاه چادرهای عشایری در 30 کیلومتری شهرها

عباسعلی محمدزاده رئیس اداره جوانان جمعیت هلال احمر نیز گفت: در کنار 113 پست سیار، 200 پست ثابت در فاصله 30 کیلومتری شهرها مستقر و برنامه های فرهنگی از جمله آموزش رانندگی ایمن برگزار می شود. این در حالی است که در سال 1401 همانند سال های گذشته خیمه های عبادت در جاده های استان برپا می شود.

سیاوش احمدی نماینده سازمان امور عشایری با اشاره به همکاری این سازمان با ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: جامعه عشایری جاذبه های ویژه ای برای گردشگران دارد به همین دلیل سعی می کنیم در نوروز 1401 گردشگران را به مناطق پاک عشایری سوق دهیم. more “از قبل زندگی عشایری را بشناسید.”

وی همچنین ساخت سیاه چادر عشایری در 30 کیلومتر جاده را از دیگر کمپین های این سازمان دانست که می تواند به افزایش فروش محصولات عشایری و همچنین ترویج فرهنگ زیبای عشایر کمک کند.

134 مسائل هواشناسی

محمد عسگری سخنگوی سازمان هواشناسی گفت: 134 خط تلفن برای خدمات رسانی به مسافران و گردشگران راه اندازی شده است.

مرضیه توحیدلو سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان بازدید و نظارت را در حوزه های مختلف از جمله بوم گردی آغاز کرده است. در عین حال موزه های تاریخ طبیعی تابعه این موسسه آماده خدمت رسانی به مسافران نوروزی می باشد.

انتهای پیام/