فرهنگ و هنر

کرونا به ١٢٠ میلیون شغل گردشگری ضربه زد

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کاهش 120 میلیون شغل گردشگری یکی از بارزترین اثرات اپیدمی کرونا بود. از دست دادن شغل هفت برابر بیشتر از تاثیر 11 سپتامبر است.

به گزارش ایران تودی، حمید زرقم بروجنی در نشست «مدیریت توسعه و پایداری در عصر تغییرات اساسی» که به همت کمیته گردشگری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: انتظار نمی‌رود راهکارهایی ارائه شود. هدف نهایی تمام فعالیت های بشری همیشه رفاه بوده است. دقیقاً 50 سال پیش شاخص های اجتماعی در تعریف رفاه منتشر شد که منجر به عدول تعریف این واژه از تمرکز محدود بر معیارهای عینی مانند شرایط اقتصادی، مسکن، آموزش و بهداشت و همچنین شاخص های پیچیده تر شد. و مولفه های شناختی.بیاورند.

وی افزود: بسیاری از ویژگی های مادی و اجتماعی شرایط زندگی مانند توانایی های جسمانی، اشتغال، درآمد، مسکن و سلامت را می توان به راحتی سنجید، اما مولفه های روانی رفاه با افکار و احساسات فرد نسبت به زندگی و روانی سنجیده می شود. واکنش ها مثل رضایت از زندگی یک زندگی خوب به شرایط فیزیکی و اجتماعی، توانایی برآوردن نیازها و توانایی ابراز شایستگی فردی بستگی دارد. گردشگری نیز فعالیتی در جستجوی رفاه است. مطالعات متعدد در ادبیات گردشگری نشان می دهد که بین شرایط زندگی مادی یعنی متغیرهای اقتصادی و رفاه روانی یعنی متغیرهای فرهنگی ارتباط وجود دارد که اگرچه این رابطه محدود است اما تامین نیازهای اساسی رفاه حائز اهمیت است. . در واقع کیفیت زندگی نه تنها تحت تأثیر شاخص های عینی، بلکه از شاخص های ذهنی نیز قرار می گیرد.

ضرقم ادامه داد: زندگی ما از طریق تعامل افراد مانند کار، عشق و تفریح ​​معنا می یابد. اپیدمی کرونا تا حدی این جنبه های زندگی را مختل کرد. رشد فراگیر اساساً یک مفهوم اقتصادی است که فرصت های برابر را برای همه اقشار جامعه فراهم می کند و مزایای این فعالیت ها را به طور عادلانه توزیع می کند، بنابراین رشد فراگیر ارتباط تنگاتنگی با برنامه های توسعه حامی فقرا دارد.

«رشد فراگیر در نهایت باید به کاهش فقر و تبعیض منجر شود، بنابراین همه اقشار جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. در واقع از مضرات محروم ترین افراد می کاهد و در عین حال منافع ثروتمندان را نیز در نظر می گیرد.

وی گفت: در طول همه گیری کرونا، پروتکل های بهداشتی تا حد زیادی سفر و فعالیت های تفریحی مردم را متوقف کرد. گردشگری صنعت بسیار حساسی است و همواره متاثر از رویدادهای مختلف طبیعی و سیاسی بوده است، اما در طول سالیان متمادی این صنعت در برابر این تهدیدات مقاومت نشان داده است، اما با اپیدمی کرونا تغییرات اساسی در ساختار گردشگری ایجاد شده است. اثرات چند بعدی را در مقیاس جهانی ایجاد کرد و سیستم های موجود را به چالش کشید.

ضرغام با اشاره به آسیب های شغلی ناشی از اپیدمی کرونا در صنعت گردشگری، گفت: یکی از بارزترین اثرات اپیدمی کرونا کاهش 120 میلیون شغل گردشگری بود. کاهش مشاغل هفت برابر بیشتر از تأثیرات 11 سپتامبر است و کاهش مشاغل در تاریخ بی سابقه است. ما هنوز نمی دانیم کووید-19 چه تغییراتی در گردشگری و زیرساخت های آن ایجاد کرده است. صاحبان مشاغل در صنعت گردشگری باید بتوانند این تهدید را به نوآوری تبدیل کنند. آنها باید بهینه سازی کنند و از تجربیات خود برای احیای مجدد این صنعت ضعیف و تبدیل آن به فرصتی برای تحول استفاده کنند. از آنجایی که بحران‌ها می‌توانند نقطه شروع تغییر باشند، می‌توان انتظار تغییر در گردشگری را داشت، اما متاسفانه هنوز در کشورمان شاهد آن نبوده‌ایم.

وی افزود: با گسترش اثرات تغییرات اقلیمی بر زندگی جوامع بعید است در آینده شاهد اپیدمی دیگری باشیم و باید خود را با این اپیدمی ها سازگار کنیم. با این حال، صنعت گردشگری در آینده به دلیل رکود کرونا شکوفا خواهد شد.

ضرقام با توجه به نقش دولت در هماهنگی و تبیین فرآیند بین سازمان‌های ذی‌نفع به شکلی گفت: باید شرایطی فراهم شود تا افراد استرس سفر را به حداقل برسانند. زیرا در غیر این صورت مردم گردشگری داخلی را فراموش می کنند و ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را در کشورهای همسایه بگذرانند و ما چنین شرایطی را برای کشورهای همسایه ایجاد می کنیم.

وی گفت: توسعه گردشگری از تصمیمات سیاسی جدایی ناپذیر است و به دیدگاه های ایدئولوژیک دولت ها بستگی دارد. اگرچه در حساب‌های ملی گردشگری جایگاهی نداریم، اما با حمایت و سرمایه‌گذاری لازم دولتی می‌توان تأثیر این بخش را بر اقتصاد ملی عمیق‌تر و دقیق‌تر دید.

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: گردشگری پاساکرونا فرصت های زیادی برای توسعه گردشگری داخلی دارد و شرایط برای سوددهی بیشتر این صنعت فراهم شده است. یکی از توصیه های مهم برای توسعه گردشگری داخلی در پاساکرونا، تشویق کارگروه های گردشگری برای توجیه مزایای فعالیت های گردشگری برای اطمینان از فرصت های شغلی و ارتباط متقابل فعالیت های مختلف در این صنعت است. این کارگروه ها در صورت اتخاذ چنین موضعی، فعالیت های مفیدی را شناسایی کرده و در این صورت می توانند زمینه را برای جذب سرمایه گذاری بین المللی ایجاد کنند.

وی گفت: از دیگر توصیه ها می توان به گردشگری هوشمند از طریق آموزش و پرورش، رشد رقابتی و ایجاد شغل اشاره کرد. انعطاف پذیری و تسهیل سفر و حفاظت از میراث فرهنگی مناطق مورد تاکید سازمان ملل متحد نیز توصیه شد.

ضرغام گفت: کرونا به ما آموخت که دیگر نمی‌توانیم به الگوهای رشد قبلی در گردشگری رجوع کنیم. امروز ما به اطلاعات موثق نیاز داریم، بنابراین اپیدمی کرونا بی‌سابقه‌ترین مشکل توسعه در جهان است و نشان می‌دهد که با چنین بحرانی هنوز هم می‌توان به توسعه دست یافت.

انتهای پیام/